Varsler
Fjern alle varsler

2019 | Drammen | Grev Wedels plass  

RSS
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Her er noen bilder fra det ferdigstilte leilighetsprosjektet Grev Wedels plass midt i Drammen sentrum. Kvartalet ble tegnet av LPO arkitekter og Oxer eiendom var utvikleren bak det.

Bildene ble funnet på Finn.

Sitat
Publisert : 15. februar 2019 16:57
Mikael likte
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Her er noen illustrasjoner som viser hvordan prosjektet ble presentert. Det har åpenbart gjennomgått en rekke endringer mellom disse ble laget og kvartalet faktisk ble bygget. Når det er sagt så syntes jeg alltid at den største kvaliteten med prosjektet var variasjonen i formspråket på enkeltvolumene som kvartalet består av, og det har blitt beholdt. Derfor er jeg ganske fornøyd med resultatet likevel. 

SvarSitat
Publisert : 15. februar 2019 17:11
Mikael
(@mikael)
Eminent Member

Syns dette ble veldig bra. Vertikal fasadevariasjon og ulike materialbruk slår sjeldent feil. Balkongløsningen mot det offentlige rom er god med inntrukket løsning i første etasje og ellers relativt beskjeden utkragning i øvrige etasjer (og god transparens). Jeg savner et bilde av hvordan førsteetasjen ble der det er illustrert næring i første etasje (tredje nederste bildet i siste post), men alt i alt et godt prosjekt. 

Nå er jeg spent på hvordan selve plassen blir.

SvarSitat
Publisert : 15. februar 2019 22:03
Fredrik likte
Mikael
(@mikael)
Eminent Member

Den etterspurte vinkelen som viser hjørnet mot Nedre Slottsgate/Sundgata:

SvarSitat
Publisert : 2. mars 2019 19:16
Fredrik likte
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Det er litt vanskelig å se på bildet pga. refleksjonene, men er næringen i første etasje fjernet fra prosjektet? Det ser ikke ut som om det er åpent for publikum bak der i hvert fall. 

SvarSitat
Publisert : 2. mars 2019 21:25
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Noen bilder av kvartalet i vårsolen og med bar bakke uten snø utenfor. Bildene ble funnet i en boligannonse for prosjektet på Finn.

Det som slår meg når jeg ser disse bildene er at jeg skulle ønske at de omkringliggende gatene ble opparbeidet på et vis som en del av prosjektet. Det hadde for eksempel vært fint om de fikk litt beplantning og nye fortauer av gatestein eller granitt. Jeg tror det hadde gjort området enda et hakk mer attraktivt.

Når det er sagt så er jeg fortsatt ganske fornøyd med prosjektet og ser det som noe som er med på å utvide den urbane bykjernen i Drammen.

Finn-annonsen bildene er lånt fra.

SvarSitat
Publisert : 7. mai 2019 18:29
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Her er et bilde av bakgården med beplantning. 

Bildet er lånt fra denne boligannonsen på Finn.no.

SvarSitat
Publisert : 2. mars 2020 14:13