2019 | Ensjøhøyden ...

Varsler
Fjern alle varsler

Oslo 2019 | Ensjøhøyden - Malerhaugveien 32

Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Dette er en tråd dedikert til det nå ferdigstilte prosjektet Ensjøhøyden i Malerhaugveien 32 i Oslo. Ensjøhøyden består av tre boligblokker på 6 og 7 etasjer, og inneholder til sammen 133 leiligheter. Blokkene er dandert slik at de danner et skjermet gårdsrom mot Malerhaugveien. Prosjektet er en del av pågående utviklingen av Ensjøbyen. 

Ensjøhøyden er tegnet av Arcasa arkitekter. Utbyggeren vak prosjektet var Neptune Properties.

Sitat
Topic starter Publisert : 9. desember 2019 14:27
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Her er en illustrasjon av slik Ensjøhøyden ble presentert.

Jeg må si jeg svært skuffet over dette prosjektet. Det virker som om man har konsekvent valgt de absolutt billigste løsningene i planleggingen av prosjektet, slik som de store betongklossene som fungerer som fundment til forhagene og de åpne svalgangene ut  mot gaten. Intensjonen med Ensjøbyen-planen var å lage et nytt og urbant byområde, men dette fremstår ikke som veldig urbant for min del.

SvarSitat
Topic starter Publisert : 9. desember 2019 14:34
AKu
 AKu
(@aku)
Bruker Registered

@fredrik Du har bare ikke vært i Russland.

SvarSitat
Publisert : 19. desember 2021 09:13
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

@aku Jeg er usikker på hva du mener med det? 🙂

SvarSitat
Topic starter Publisert : 19. desember 2021 10:59
AKu
 AKu
(@aku)
Bruker Registered

@fredrik Etter min mening er dette et flott prosjekt. Ja, kanskje jeg vurderer ham som en person som bor i Russland og har oppdaget norsk arkitektur. Så kvaliteten på norsk arkitektur (boligutvikling) er flere størrelsesordener høyere enn i mitt land. Jeg har ikke sett leilighetsplanene, dessverre, jeg fant dem ikke og jeg vet ikke hvor mye en leilighet i dette huset koster og hva boliglånsrenten er. I Russland, en leilighet i en lignende bygning (vi kaller det business class (selv om det i virkeligheten vil være luksus i Russland). En gjennomsnittlig leilighet med 2 soverom på 70m2 vil koste ca. 2 804 505,54 NOK.

https://spb.avaho.ru/novostroyka/sankt-peterburg/primorskiy-rayon/shvedskaya-krona/1776029/

SvarSitat
Publisert : 19. desember 2021 12:19
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

@aku Åja, jeg skjønner nå hva du mener. Jeg har ikke så stor sansen for mye av de nye prosjektene jeg har sett i Russland heller og jeg har faktisk skrevet et lite innlegg om det tidligere. For meg virker det som om man har noen gode prosjekter i de historiske bykjernene som f.eks. i St. Petersburg, men at man sliter når man skal lage nye byområder fra grunnen av som i videon jeg linket til.

Men selv om jeg er enig i kritikken av mye av det som bygges i Russland, så synes jeg likevel ikke man skal frifinne norske arkitekter og utbygger helt. De velger ofte billige og merkelige løsniger som skaper lite attraktive byområder. Det er dog verdt å merke seg at jeg stort sett ikke kritiserer bokvaliteten for beboerne i prosjektene, men heller hvordan de fremstår på utsiden og hvordan by vi får som et resultat av dem. 

Har du forresten lært deg norsk eller bruker du google translate? Hva er det som for deg til å bli interessert i norsk arkitektur av alle ting? 🙂 

SvarSitat
Topic starter Publisert : 19. desember 2021 13:01
Mikael gitt lik
Mikael
(@mikael)
Bruker Registered

Viktig å skille mellom bo-, bolig- og bykvalitet.

Bokvalitet er subjektivt og ofte et spørsmål om preferanser der livsfase har vist seg å være det mest avgjørende for hvilke kvaliteter man verdsetter høyest.

En bolig kan ha dårlig boligkvalitet (sett opp mot forskriftene), men de som bor der kan likevel trives godt fordi det er forhold utenfor selve boligen som har størst betydning, nærheten til gode byrom, møteplasser, kultur, offentlige parker o.l. og dermed ha god bokvalitet. I motsatt fall kan en bolig ha høy boligkvalitet, men dersom urbane kvaliteter er det beboeren vektlegger er det ikke nødvendigvis høy bokvalitet.

For unge mennesker (før etableringsfasen) verdsettes ofte bykvalitet høyere enn boligkvalitet når de velger bosted, mens eldre mennesker som flytter ut fra en enebolig til en leilighet gjerne vil ha høy boligkvalitet, og at det er avgjørende for bokvaliteten deres (solfylt balkong o.l.). 

Selv mener jeg bykvalitet må vektlegges langt høyere enn det som er tilfellet i dag, der man bygger i indre by, da de som ønsker å betale for å bo indre by betaler for urbane kvaliteter. Det bør være rom for å differensiere/lempe på forskriftene innenfor områder der man ønsker høy urbanitet/indre by, men heller stramme inn på mulighet til å søke fravik og dispensasjon fra tekniske krav i ytre by. Det er et paradoks at de mest eksklusive områdene etter kvadratmeterpris er i indre by gjerne ikke oppfyller tekniske krav.

SvarSitat
Publisert : 19. desember 2021 19:09
AKu
 AKu
(@aku)
Bruker Registered

@fredrik Именно с этого проекта я начал знакомиться с норвежской архитектурой. Просто удивился работе с пейзажем, хотя я не говорю, что эта работа здесь выглядит идеально, но вполне достойно. Я удивлен разнообразием материалов, используемых для изготовления фасадов в Норвегии, и тем, что разрешено использование дерева для массового строительства. Этого нельзя делать в России! В России много требований со стороны всевозможных органов и инспекционных организаций, и эти требования нужны только для согласования строительства с чиновниками. Участие людей в процессе согласования ограничено, процесс согласования ни к чему не приводит, кроме прибыли инвесторов и будущих арендаторов - их любимых квадратных метров. Вы сами не получите удобства. Вы живете в постоянном стрессе. Только когда вы выходите из здания, вы попадаете на парковку. Эта парковка больше похожа на хаос! Машины припаркованы на лужайках, детских площадках, тротуарах, проездах для пожарных машин, и все это санкционировано бездействием ГИБДД, отсутствием законов, нежеланием властей заниматься этой проблемой! Поэтому я думаю, что есть В настоящее время в России нет хорошей архитектуры. В конце концов, хорошая архитектура не может состоять из проблем и хаоса. Хорошая архитектура - это решение проблем. К сожалению, я могу говорить только по-норвежски с помощью Google Translate.

Innlegget ble endret for 4 uker siden av AKu
SvarSitat
Publisert : 19. desember 2021 21:13
AKu
 AKu
(@aku)
Bruker Registered

Google oversatte en slags tull. Beklager.

SvarSitat
Publisert : 19. desember 2021 21:20
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

@aku Angående fasadematerialer som har man alltid bygget med tre her i landet og det er materialet nesten samtlige av bygningene utenfor de store byområdene er laget av. Så derfor har føles det som et veldig naturlig material å bruke og ingen vil foreslå å forby det. 

SvarSitat
Topic starter Publisert : 20. desember 2021 18:07
AKu
 AKu
(@aku)
Bruker Registered

Jeg lurer på hvem som skal reparere disse trekonstruksjonene når de blir ubrukelige? Er dette leietakers eiendom? Det vil si at han må overvåke deres brukbarhet? Eller er det eiendommen til alle beboere i boligkomplekset (felles eiendom)? Jeg er også interessert i å vite om disse søppelkassene. Vil de alltid være her og er dette deres prosjektsted eller er det en midlertidig løsning? https://drive.google.com/file/d/13XqllKVJzrNTmpVhFKmVQYS7bOC--Rj1/view?usp=sharing

SvarSitat
Publisert : 4. januar 2022 10:09
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

@aku Generelt så er leilighetsbygg organisert med et sameie som tar av seg sånne ting. Angående "søppelkassene" så er de til venstre kun noen containere som er brukt til å kaste materialer fra byggeplassen, mens det til høyre er permanent. 

SvarSitat
Topic starter Publisert : 4. januar 2022 18:18