2019 | Oslo | Orkla...

Varsler
Fjern alle varsler

2019 | Oslo | Orkla City - Askekroken 2-4  

RSS
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Her er noen bilder fra det nå ferdigstilte høyhusprosjektet Orkla City i Askekroken 2-4 (tidligere adresse var Drammensveien 149) på Skøyen. Prosjektet inneholder et boligbygg på 7 etajser og et næringsbygg på 16 etasjer på det høyeste. Byggene er tegnet av NSW Arkitektur (tidligere kjent som Narud Stokke Wiig). Høyhuset vil bli Orkla ASA sitt hovedkontor. 

Bildene ble funnet på Facebook-siden til Skanska Norge.

Sitat
Publisert : 22. mars 2019 21:54
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Her er noen illustrasjoner av slik prosjektet ble presentert. Jeg kan ikke se noen åpenbare forskjeller mellom disse og det endelige resultatet. 

Samtidig så er det vanskelig for meg å ikke si meg enig i naboene som har klaget på estetikken til det ferdige bygget. Jeg synes fasaden ser både billig og grå ut. Jeg mener man bør sette strengere krav til den estetiske utformingen og materialbruken på bygg som blir såpass synelige i bybildet. Jeg mener man burde ha krevd at fasaden ble kledd i enten naturstein eller tegl av en variant.

Når det er sagt så mener jeg at prosjektet har visse kvaliteter og; Det er med på å definere både Drammensveien og Askekroken som byrom og det legger opp til utadvendt virksomhet ut mot Drammensveien og Skøyen stasjon med en høy og åpen første etasje. Dette er noe som Skøyen trenger mer av.

SvarSitat
Publisert : 22. mars 2019 22:43
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Her er et bilde av høyhuset med Holmenkollen i bakgrunnen. Bildet er lånt fra selskapet ERY eiendom sin nettside.

Kilden til bildet.

SvarSitat
Publisert : 17. august 2019 12:35
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Her er tre nye bilder av bygget. 

Bildene ble funnet her.

SvarSitat
Publisert : 9. oktober 2019 13:10
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Her er et bilde Sofienlunden, som representerer boligdelen i prosjektet. Det består av punkthus på 7 etasjer. Bygget inneholder 12 leiligheter - to per plan. Fasadene er utført i mørk tegl med kontrasterende elementer i aluminium. Det er tegnet av NSW Arkitektur, i likhet med høyhuset.

Bildet ble funnet i denne artikkelen i bransjebladet Mur + Betong.

SvarSitat
Publisert : 29. januar 2020 11:31
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Et bilde av bygget sett fra fugleperspektiv.

Bildet ble funnet her på Instagram.

SvarSitat
Publisert : 10. august 2020 15:46
KvikHalden
(@kvikhalden)
Aktiv bruker

Det siste bildet er jo bygget høyere 😀 

Innlegget ble endret for 4 måneder siden av KvikHalden
SvarSitat
Publisert : 11. august 2020 23:24
Fredrik gitt lik
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

@kvikhalden Jeg la ikke merke til det før nå, men det kan se ut som om det har vært litt manipulasjon her, ja. 

SvarSitat
Publisert : 11. august 2020 23:43
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Et bilde av Skøyen stasjon og Orkla City fra fugleperspektiv.

Bildet ble funnet her på Instagram.

SvarSitat
Publisert : 6. oktober 2020 18:04