2019 | Oslo | Vinsl...

Varsler
Fjern alle varsler

2019 | Oslo | Vinslottet - Bøkkerveien 4  

RSS
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Dette en tråd for prosjektet Vinslottet i Oslo som ble ferdigstilt i løpet av andre halvår i fjor. Prosjektet er og kjent under navnet Haslevollen Bygg 01 og det er en del av Høegh eiendom sin pågående utbygging av Haslevollen-området i Oslo.

Prosjektet gikk ut på å konverte Vinmonopolets tidligere tapperi- og produksjonsanlegg på Hasle til en blanding av boliger og næring. Anlegget, som er på 50.000 kvadratmeter, var det største bygget i Norden når det stod ferdig i 1932. Der var tegnet av arkitektene Otto V. Juell og Otto L. Scheden og blir i dag regnet som et av hovedverkene innenfor nyklassisismen i Norge. 

Vinmonopolet flyttet ut av eiendommen i 2011 og ble i ettertid avholdt en parallelloppdrag for utviklingen av bygget. Det ble valgt å jobbe videre med bidraget utarbeidet av Kristin Jarmund Arkitekter. Bidraget gikk ut på å gjenoppbygge den nord-vestlige fasaden til original utførelse, bygge et to etasjers påbygg i kontrasterende hvit puss og å rive midtseksjonen for å erstatte den med indre hage for beboerne. Prosjektet har i alt 250 nye leiligheter.

Sitat
Publisert : 7. januar 2020 21:45
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Her er et par illustrasjoner av slik prosjektet ble presentert. 

Jeg synes transformasjonen har vært svært vellykket og jeg har egentlig ingenting å utsette på det. Det eneste jeg skulle ønske var at området rundt var mer urbant, noe som jeg tror ville gjort at bygget kom mer til sin rette.

SvarSitat
Publisert : 7. januar 2020 21:59
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Et bilde av bakgården i Vinslottet.

Bildet ble funnet i denne annonsen.

SvarSitat
Publisert : 17. mars 2020 11:52
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Her er et bedre bilde av fasaden mot syd.

Bildet er lånt fra denne annonsen.

SvarSitat
Publisert : 12. juni 2020 22:03
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Noen flere bilder av Vinslottet. 

Bildene ble funnet her på nettsiden til Profier.

SvarSitat
Publisert : 19. november 2020 00:00