2019 | Porsgrunn | Østre Porsgrunn Kirke - Kirkebakken 26  

RSS
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Her er noen bilder av den nå ferdigstilte nye Østre Porsgrunn Kirke. 

Bakgrunnen for prosjektet er at den gamle korskirken på stedet fra 1760 ble totalskadet i en brann i 2011. Det pågikk lenge en heftig debatt om den gamle kirken skulle gjenoppbygges slik den var eller ikke. Majoriteten av de aktive medlemmer i menigheten ønsket imidlertid en moderne kirke og det ble til slutt vedtatt å bygge en helt ny kirke.

Det ble avholdt en arkitektkonkurranse for utformingen av den nye kirken i 2015. Sivilarkitekt Espen Surnevik og Trodahl arkitekter gikk seirende ut av konkurransen med sitt forslag kalt “Reis Opp”.

Den nye kirken var opprinnelig tenkt utført med fasader i hvit porselen, men planene har blitt endret til fliser som skal minne om porselen isteden gjennom prosjekteringsprosessen.

Første gudstjeneste i den nye kirken ble avholdt på søndag den 13. September.

Bildet er lånt fra denne artikkelen i Varden.

Bildet ble funnet på hjemmesiden til Espen Surnevik.

Bildet ble funnet i denne artikkelen i Agderposten.

Bildet ble funnet på Instagram.

Bildet ble funnet i denne artikkelen i Varden.

Sitat
Publisert : 2. desember 2019 21:01
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Her er en illustrasjon som viser hvordan kirke-prosjektet ble presentert på forhånd. Jeg synes det endelige resultatet ser ut til å være svært likt illustrasjonen, men jeg synes kanskje at fasadematerialet fremstår som noe mattere enn hva jeg hadde forventet og håpet. Jeg vet ikke, men jeg antar at det kan skyldes at man valgte å gå over til å kle fasaden i kles istedenfor den planlagte porselen.

Jeg tilhører de som gjerne skulle ha sett at den gamle kirken ble rekonstruert. Når det er sagt så jeg vil samtidig si at jeg synes at den nye kirke er ganske elegant og gir en merverdi til Porsgrunn som by. Jeg skulle bare ønske at kirkene kunne leve ved hverandre og at man ikke måtte velge enten eller.

SvarSitat
Publisert : 2. desember 2019 21:09

Please Logg inn or Register