2020 | Paradisallée...

Varsler
Fjern alle varsler

Bergen 2020 | Paradisalléen - Paradisalléen 1

Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Her er noen bilder av bolig- og næringsprosjektet Paradisalléen som nærmer seg ferdigstillelse i Bergen. Som navnet indikerer er prosjektet bygget i Paradisalléen på Paradis og det representerer første steg i urbaniseringen rundt bybanestoppet der. 

Prosjektet består av tre bygg dandert rundt et felles gårdsrom. Byggene er utformet med avrundede hjørner, en tilbaketrukket femte etasje og fasader utført i en kombinasjon av mørk tegl, treverk og hvit platekledning. Første etasje inneholder et nytt nærsenter for området, mens etasjene over består av boliger. Prosjektet har i alt 107 nye leiligheter.

Paradisalléen er tegnet av Tag arkitekter. Det ble i utgangspunktet utviklet i et samarbeid mellom Vestenfjeldske Eiendom og Kruse Smith eiendom. Sistnevnte ble nylig kjøpt av integrert inn i Solon eiendom som virksomhet, som da er de som har tatt prosjektet i havn.

Sitat
Topic starter Publisert : 7. oktober 2020 19:41
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Her er to illustrasjoner av slik prosjektet ble presentert. Området rundt inngangen til Rema-butikken har gjennomgått en del forandringer - på illustrasjonen ser det ut som om den skulle bli kledd med dekorative paneler i varierende dybder, men området ble i stedet kledd med vanlige planker. Foruten om det kan jeg ikke se noen store forskjeller.

Jeg synes det generelt ble et ganske greit prosjekt. Jeg liker godt den lukkede kvartalsstrukturen, men samtidig synes jeg enkelte detaljer som for eksempel platekledningen virker litt billige. I tillegg synes jeg de har valgt en svært dårlig løsning på utformingen av butikkinngangen - i stedet for å la den møte fortauet, så er inngangen trukket tilbake inn i et mørkt hjørne lang inn i bygget. Her har man et stort forbedringspotensial.

SvarSitat
Topic starter Publisert : 7. oktober 2020 20:12