2020 | Oslo | Ensjø...

Varsler
Fjern alle varsler

2020 | Oslo | Ensjø Torg Høyhuset - Ensjøveien 21  

RSS
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Her er noen bilder av det nå ferdigstilte høyhuset på Ensjø Torg. Prosjektet er bygget ved det som kalles for felt s1 i planen for utbyggingen av tyngdepunktet på Ensjø, som skal fungere som et slags sentrum for den fremtidige Ensjøbyen. 

Prosjektet består av et høyhus på 17 etasjer og et lavere L-formet volum på 7 fulle og 1 tilbaketrukket toppetasje. Det lavere bygget har fasader ut mot torget og Ensjøveien, mens høyhuset er bygget over den østre nedgangen til selve t-banestasjonen. Byggene inneholder til sammen 192 leiligheter. 

Prosjektet er tegnet av 4b arkitekter og utbyggeren bak det er Skanska. Det ble ferdigstilt tidligere i år.

Bildene ble funnet på nettsiden til 4b arkitekter og på nettsiden til Union-gruppen.

Sitat
Publisert : 15. juni 2020 20:24
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Her er noen illustrasjoner av slik prosjektet ble presentert. Illustrasjonene er tatt fra litt merkelige og dårlig belyste vinkler, så det er litt vanskelig å si i hvilken grad prosjektet har blitt endret i løpet av realiseringsprosessen. Dog så vil jeg si at jeg synes første etasje fremstår som langt mer åpen i illustrasjonene.

Generelt så er ganske skuffet over prosjektet. Det har en viss innrammende effekt mot torget og Ensjøveien, men ellers ser jeg ikke mye å skryte av. Jeg synes spesielt det er skuffende hvor mørk og lukket første etasje ble og hvor billig fasaden på høyhuset fremstår.

SvarSitat
Publisert : 15. juni 2020 21:18
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Et bilde av høyhuset sett fra Ensjøveien. Det er ikke akkurat vakkert.

Bildet ble funnet på nettsiden til 4b arkitekter.

SvarSitat
Publisert : 10. oktober 2020 20:49