2020 | Nordstrand B...

Varsler
Fjern alle varsler

Oslo 2020 | Nordstrand Bydelshus - Langbølgen 3-15

Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Dette er en tråd for det ferdigstilte kontorbygget i Langbølgen 3-15 på Lambertseter i Oslo.  Kontorbygget huser det nye bydelshuset for bydel Nordstrand og inneholder blant annet en helsestasjon, et seniorsenter og et Deichman bibliotek. Prosjektet er en del av den pågående revitaliseringen av det gamle Lambertseter senter fra 1958.

Nybygget er på 6 etasjer og har fasade ut mot Langbølgen. Det har et samlet areal på ca 6500 kvadratmeter. 

Prosjektet ble tegnet av 4b arkitekter og utbygger var Obos eiendom. Nybygget ble ferdigstilt nå i år og planene er at det nye bydelshuset skal åpnes for publikum rundt mars.

Bildene ble funnet på Faebook-siden til 4b arkitekter.

Sitat
Topic starter Publisert : 8. februar 2020 15:18
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Det eksisterer litt forskjellige illustrasjoner av prosjektet og det ferdige resultatet ligner åpenbart ikke på slik det ble fremstilt på enkelte av dem. Jeg antar at første illustrasjon her er mer representativt for slik prosjektet ble bygget og den største forskjellen jeg kan se er at den tilbaketrukne toppetasjen har endt opp i en annen farge.

Egentlig så har jeg ikke så mye å si om arkitekturen i seg selv. Det er en ganske kjedelig boks. Det beste med bygget er at følger gateløpet i Langbølgen og har en relativt åpen første etasje, og dermed gir gaten et mer byaktig preg. Det derimot ikke liker er materialbruken her som jeg synes ser ganske billige ut. Jeg har heller ikke sansen for bruken av de kontrasterende elementene i gull. Ifølge arkitektene så er fasaden leken, men jeg synes det bare ser teit og billig ut.

Jeg mener tegl à la eksempelvis Storgata 5-prosjektet i Fredrikstad hadde sett langt bedre ut her.

SvarSitat
Topic starter Publisert : 8. februar 2020 15:27
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Et bilde til av det nye bydelshuset.

Bildet ble funnet her på nettsiden til Obos.

SvarSitat
Topic starter Publisert : 21. september 2020 18:20
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Et oversiktsbilde fra Lambertseter med det nye bydelshuset til venstre.

Bildet er lånt fra denne artikkelen i Nordstrands Blad.

SvarSitat
Topic starter Publisert : 25. november 2020 16:12