2020 | Pilestredet ...

Varsler
Fjern alle varsler

Oslo 2020 | Pilestredet 77-79

Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Her er noen bilder av det nå ferdigstilte prosjektet i Pilestredet 77-79 på Fagerborg. Prosjektet ligger på en høyde ved Stensparken, der Pilestredet og Fagerborggata møtes. 

Prosjektet er bygget på stedet hvor den kirurgiske avdelingen til Menighetssøsterhjemmet sykehus (senere en del av Lovisenberg Diakonale Sykehus) tidligere holdt til. Eiendommen ble kjøpt av eiendomsutviklingsselskapet Aspelin Ramm i 2015. De gjennomførte så et parallelloppdrag senere samme år, der arkitektkontorene Element arkitekter, R21 arkitekter og Reiulf Ramstad arkitekter ble invitert til å komme med sine forslag til hvordan eiendommen kunne utvikles. 

Det ble besluttet å gå videre med bidraget fra Reiulf Ramstad arkitekter. Eiendommen ligger i grenselandet mellom mellom de urbane bygårdene på Bislett/Hegdehaugen og de mer forstadsaktige byvillaene på Fagerborg. Prosjektet har derfor blitt utformet som tre frittstående leilighetsbygg som gradvis trekkes tilbake fra gaten etterhvert som de går oppover Pilestredet, og slik skaper en overgang til byvillaene med sine forhager. Opprinnelig var de tre byggene tenkt med gradvis nedtrapping på seks, fem og fire etasjer, men dette ble nedjustert til henholdsvis fem, fem og fire etasjer i løpet av utviklingsfasen.

Byggene har fått fasader kledd i tegl og det er brukt ulik mørtel mellom hvert enkelt bygg, slik at det skapes en viss variasjon. Prosjektet inneholder til sammen 59 leiligheter. I tillegg er det et lite næringslokalet på hjørnet mellom Pilestredet og Fagerborggata. 

Det ble ferdigstilt tidligere i år.

Bildene er lånt fra to forskjellige annonser hos Nordvik Bolig.

Sitat
Topic starter Publisert : 13. mai 2020 17:33
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Her er noen illustrasjoner av slik prosjektet ble presentert. Det har blitt foretatt noen forandringer: Det er lagt til enda et felt med slik “gitter-tegl” i nederste etasje på hjørnebygget og det er lagt til en mur i betong foran inngangspartiet på hjørnebygget. I tillegg er det lagt til en kant av tegl rundt de utkragede vinduspartiene, mens etasjeskillene i vindusfeltene mellom fjerde og femte etasje er langt mer fremtredende på det ferdige bygget. 

Generelt synes jeg det er et fint prosjekt. Jeg synes det gir en høy kvalitetsfølelse og synes det rammer inn Stensparken på en god måte. Det eneste jeg misliker er hvor synlige de nevnte etasjeskillene mellom fjerde og femte etasje ble, samt de svarte partiene under balkongene på hjørnet.

SvarSitat
Topic starter Publisert : 13. mai 2020 17:47
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Her er og noen illustrasjoner av Reiul Ramstad sitt opprinnelige konkurranse-utkast fra 2015. Jeg foretrekker det endelige bygget, ettersom jeg synes dette utkastet ser litt rotete ut med alle de irregulære vindus-plasseringene.

SvarSitat
Topic starter Publisert : 13. mai 2020 18:12
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Her er er og henholdsvis Element arkitekter og R21 arkitekter sine forslag fra konkurransen i 2015. 

SvarSitat
Topic starter Publisert : 13. mai 2020 20:23
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Et bilde som viser lys-effekten til gitter-teglen rundt inngangspartiet i mørket.

Bildet ble funnet her.

SvarSitat
Topic starter Publisert : 14. mai 2020 20:35
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Et bilde av byggets møte med fortauet. Jeg synes den integrerte benken er en fin detalj. Jeg tror det vil bli flott når treet/busken mellom benkene vokser seg til.

Bildet ble funnet her.

SvarSitat
Topic starter Publisert : 22. mai 2020 16:04
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Dagens Næringsliv har skrevet en artikkel om byggene. Artikkelen kan leses her (betalingsmur). 

Et bilde av det ferdige prosjektet lånt fra artikkelen:

SvarSitat
Topic starter Publisert : 10. juni 2020 15:49
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Et bilde tatt av prosjektet fra hjørnet der Fagerborggata møter Pilestredet.

Bildet ble funnet på Instagram-kontoen til Reiulf Ramstad arkitekter.

SvarSitat
Topic starter Publisert : 16. juni 2020 21:54
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Prosjektet har nå litt presentert på det italienske nettstedet Domusweb. Her er noen illustrasjoner fra deres artikkel om byggene:

Domusweb sin artikkel kan sees her.

SvarSitat
Topic starter Publisert : 20. juni 2020 17:40
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Et par bilder til av prosjektet.

Bildene ble funnet her.

SvarSitat
Topic starter Publisert : 23. august 2020 13:07
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Pilestredet 77-79 har blitt tildet Murverksprisen for 2020.

Artikkel på Bygg.no.

SvarSitat
Topic starter Publisert : 28. september 2020 22:38
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Et bilde av Pilestredet 77 (hjørnebygget) med utservering:

Bildet ble funnet i denne boligannonsen.

SvarSitat
Topic starter Publisert : 8. desember 2020 14:44
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

To bilder av et av husene nå til vinterstid.

Bildene ble funnet her.

SvarSitat
Topic starter Publisert : 18. februar 2021 18:59