2020 | Ovalen - Råd...

Varsler
Fjern alle varsler

Sandnes 2020 | Ovalen - Rådhusgata 4

Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Her er noen bilder av hvordan leilighetsbygget Ovalen i Sandnes har blitt. Det ble ferdigstilt på vårparten i fjor, men jeg har vært litt treg med å lage denne tråden ettersom jeg har funnet få gode bilder av det ferdige bygget. Prosjektet er en del av Havneparken-utbyggingen og det representerer det første leilighetsbygget som ferdigstilles innenfor området. 

Bygget er utformet som et ovalt kvartal, noe som har gitt det sitt navn. Bygget har et samlet areal på 18 000 kvadratmeter fordelt på syv etasjer. I første, andre og deler av tredje etasje er det næringsarealer, mens det er boliger i etasjene over. Det inneholder i alt 55 leiligheter. Fasadene er kledd med lyse fasadeplater. 

Ovalen er tegnet av Link arkitektur og det er et samarbeidsprosjekt mellom Ineo Eiendom og Base Property.

Sitat
Topic starter Publisert : 3. april 2021 19:03
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

En illustrasjon av slik prosjektet ble presentert. Det har skjedd noen mindre endringer slik som utformingen av næringspartiene i de to første etasjene; På illustrasjonen ser de mer åpne ut og det ser ut som om de vil ha rammer i tre, men det er borte i det ferdige bygget. Jeg synes likevel den mest iøynefallende endringen er fasadeplater, som så ut som puss uten synlige skiller på illustrasjonen.

Jeg synes det ble et greit bygg. Det har noen elementer som er gode slik som næringsarealene i første etasje og at det er utformet slik at nesten er et eget lukket kvartal, men jeg synes samtidig at fasadeplatene virker litt billige. For Havneparken generelt så er også skuffet over hvor monotone hvert kvartal blir, ettersom virket som om kvartalet ville være delt opp i flere mindre bygg det i de tidligere illustrasjonene av utbyggingen.

SvarSitat
Topic starter Publisert : 3. april 2021 19:18
Mikael gitt lik
Mikael
(@mikael)
Bruker Registered

Enig i at dette ser ganske bra ut. Ideelt sett skulle jeg gjerne sett et enda mer lukket og urbant kvartal så sentralt i bykjernen, men som et kompromiss mellom bolig- og bykvalitet er dette et stort skritt i riktig retning fra hva som er bygget i Vågen de siste 20 årene.

Men ja, det er merkelig at man tilsynelatende ikke har sikret større variasjon i bestemmelsene. Dette er Sandnes nye ansikts mot sjøen, så her har man alt å vinne på å være enda mer kvalitetsbevisst.

SvarSitat
Publisert : 4. april 2021 10:52