Byutvikling og bygg...
 
Varsler
Fjern alle varsler

Oslo Byutvikling og byggeprosjekter i Oslo

Side 40 / 42
E_Oslo
(@e_oslo)
Bruker Registered

@sliwek20 Oslo er veldig langt fra Miami, også hvis det bygget får 7 etasjer. Og lavere bygg går på bekostning av færre byggede boliger. Her er det et nabolag med ca 15 etasjer rett over veien, og en silo på rundt ti etasjers høyde rett over veien. Det tåler mer enn 3+2 etasjer.

SvarSitat
Publisert : 12. november 2021 19:23
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Jeg synes man bør prøve å utvikle det til sammenhengde urbant område om knytter kvartaleene på Torshov sammen med kvartalene lengre opp på Sandaker. Slik sett mener jeg det er bedre med en bebyggelse bestående av relativt lave bykvartaler enn slike høye enkeltstående tårn som man finner på andre siden av veien. Det er mulig at eiendommen hadde tålt noen flere etasjer, men jeg synes samtidig det er en risiko for at man hadde endt opp med noe som bare ga området et enda mer rotete inntrykk. 

Det som derimot fremstår som en tapt mulighet for meg er Torhovshøyden-prosjektetpå nabotomta, hvor det ikke er et spor av urbanitet å se til tross for den sentrale beliggenheten.

SvarSitat
Topic starter Publisert : 13. november 2021 11:14
E_Oslo
(@e_oslo)
Bruker Registered

Synes absolutt det er viktig med bymessig bebyggelse. Men det er noe annet enn høydebegrensning. Det tidligere forslaget for Sandakerveien 58 møtte gaten på en like god måte som det nye, selv om det var noen etasjer høyere. Sandakersenteret på den andre siden av veien er definitivt ikke noe eksempel til etterfølgelse, men det ligger nå der, og da mener jeg at dette prosjektet ville tålt større høyde.

SvarSitat
Publisert : 13. november 2021 12:42
Mikael
(@mikael)
Bruker Registered

Jeg stusser også litt på at man ikke bygger med noe høyere tetthet her. Jeg tenker man fint kunne lagt på to etasjer samtidig som man tilpasset til eksisterende kvartal.

Ellers er vel ikke Miami noen særlig nærliggende sammenligning, ser man til Stockholm synes imidlertid 7 etasjer å være relativt gjennomgående for ny bebyggelse i indre by og synes det er en passe høyde i "teppebyen"

 

For øvrig drømmer jeg om dagen man river Sandaker senter og erstatter det med tre-fire kvartaler med utadrettet virksomhet.

SvarSitat
Publisert : 13. november 2021 12:51
sliwek20 og E_Oslo likte
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin
Publisert av: @mikael

For øvrig drømmer jeg om dagen man river Sandaker senter og erstatter det med tre-fire kvartaler med utadrettet virksomhet.

Jeg tror miljø (dette kommer sannsynligvis til å bli langt viktigere fremover) og økonomiske hensyn gjør det urealistisk å rive senteret i sin helhet. Det jeg tror er mulig er at man river/bygger om de lavere delene til fordel for ny og urbane by-gårdsaktige bygg som henvender seg bedre mot gaten. Jeg ser for meg noe slik som dette (selvfølgelig kun en veldig grov skisse):

Forslaget for å utvikle komplekset i Markveien (som ligner litt på Sandaker senter) på Grunerløkka er et veldig godt eksempel på slik jeg ser det for meg:

SvarSitat
Topic starter Publisert : 13. november 2021 16:04
JohnK, E_Oslo, Mikael og 1 brukere likte
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Bane Nor har nå kjøpt Paleét parkeringshus i Kvadraturen. Planen er å rive bygget til fordel for et prosjekt med en blanding av bussparkering og næringsarealer i første etasje og kontorer i etasjene over. Det betyr også at planene som ble presentert tidligere her i tråden utgår.

Jeg må si jeg er veldig skeptisk til lhvordan bussparkeringen blir løst på en såpass sentral og relativt liten tomt. 

Artikkel i Aftenposten.

SvarSitat
Topic starter Publisert : 14. november 2021 09:32
JohnK gitt lik
JohnK
(@johnk)
Bruker Registered

@fredrik Det er jo funksjoner som må løses også på sentrale steder. Kan jo fort legges litt prestisje i et sånt prosjekt også, spesielt hvis det er Bane Nors egne kontorer som skal bygges. Jeg tør å håpe at det kan bli bra.

SvarSitat
Publisert : 14. november 2021 11:26
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

@johnk Frykten min er at fasaden i førsteetasje kommer til å bli dominert av store porter/åpninger for bussene. Busser trenger ganske stor plass for å greie svingen inn fra de smale gatene i området og jeg antar at det vil bli minst én innkjørelse i hver retning for god trafikkavvikling, så da frykter jeg at veldig mye av fasaden vil bli brukt til det. Samtidig er det ikke så veldig hyggelig å være i et område hvor det stadig kjøres busser inn og ut, noe som vil gjøre at man får enda større "ubrukelige soner" på hver side av innkjørelsene. 

SvarSitat
Topic starter Publisert : 14. november 2021 11:44
JohnK gitt lik
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Det planlagte infill-prosektet i Ocars gate 86 på Frogner har gjennomgått en omprosjektering og prosjektet har blitt redusert med én etasje; Fra seks til fem. 

Saksmappe.

SvarSitat
Topic starter Publisert : 25. november 2021 19:38
mir21
(@mir21)
Bruker Registered

https://www.ao.no/montebello-naboene-likte-ikke-plantegningene-til-det-nye-boligomradet-hyret-inn-arkitekt-for-a-lage-sitt-eget-forslag/s/5-128-216070

Montebello-naboene likte ikke plantegningene til det nye boligområdet – hyret inn arkitekt for å lage sitt eget forslag

Illustrasjon av MER Arkitektur AS

SvarSitat
Publisert : 26. november 2021 06:48
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

@mir21 Velkommen til forumet. 

Jeg må si meg enig med naboene i at planene for Montebello ikke er all verden. Dessverre er deres forslag nesten verre. Her er det ikke noen offentlig rom å spore. Jeg mener dette er alt for stort område til at man skal "privatisere" det gjennom slik forstadsaktig bebyggelse. 

SvarSitat
Topic starter Publisert : 26. november 2021 18:25
E_Oslo gitt lik
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Her er en ny illustrasjon av den planlagte ombyggingen av kontorbygget i Kjølberggata 31 på Tøyen. Ikke akkurat et mesterverk, men jeg synes likevel det fremstår som en drastisk forbedring av dagens situasjon. 

Illustrasjonen er lånt fra denne pressemeldingen.

SvarSitat
Topic starter Publisert : 26. november 2021 19:11
sliwek20 gitt lik
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Det har nå blitt søkt om rammetillatelse for boligprosjektet i  Konows gate 10 i Ekebergskråningen. Så vidt jeg kan se er det ikke blitt gjort noen forandringer siden prosjektet sist ble presentert. Det vil bestå av to bygg med til sammen 22 leiligheter. Fasadene er tenkt kledd med striper av gråe og gule skjermtegl.

Prosjektet er tegnet av Einar Jarmund & Co.

Jeg synes det ser ganske fint ut, selv om det er litt vanskelig å få et godt inntrykk av hvordan det vil bli basert på illustrasjonene som er sendt inn sammen med rammesøknaden.

Søknaden kan sees i sin helhet her.

SvarSitat
Topic starter Publisert : 27. november 2021 11:27
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Den tidligere nevnte mulighetsstudien for det såkalte Oslo Science City-området ved Blindern har nå blitt presentert. Studien er laget av BIG i samarbeid med Comte Bureau, Civitas og det norske arkitektkontoret A-lab. De foreslår å plante 10.000 nye trær og å bygge 700 bolige. I tillegg foreslås det å døpe om Blindern T-banestasjon til Oslo Science City-stasjon.

Jeg er ikke så veldig imponert over det jeg ser. Jeg synes det ser ut som en haug med blokker mer eller mindre tilfeldig plassert ut i et gresslandskap. Jeg skjønner ikke hvorfor slike "visjonære" prosjekter alltid skal være så forstadsaktige. 

Artikkel i Aftenposten.

SvarSitat
Topic starter Publisert : 30. november 2021 21:12
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Noen nye illustrasjoner av planforslaget for reguleringen av Ryensvingen 2-8 på Ryen. Høydene har blitt noe redusert siden sist, slik som ofte skjer med slike prosjekter.

Jeg syens arkitekuren gir et veldig billig og simpelt preg, men samtidig jeg liker godt at man foreslår et nesten helt lukket kvartal på denne siden av byen og. 

Artikkel i Noblad.

SvarSitat
Topic starter Publisert : 1. desember 2021 20:15
sliwek20 gitt lik
Side 40 / 42