Prosjekt | Nye Gall...
 
Varsler
Fjern alle varsler

Oslo Prosjekt | Nye Galleri Oslo

Side 1 / 2
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Dette er en tråd dedikert til den planlagte revitaliseringen av området der Galleri Oslo og Oslo bussterminal ligger i dag. Fem team bestående av arkitektkontorene Mad, Vill Urbanisme, Arcasa, A-lab, Saaha, Lala Tøyen og Nordic office of Architecture med mer var med i parallelloppdraget for å tegne slik de tenker en mulig utbygging av området kan bli. 

Nettside om planene.

Sitat
Topic starter Publisert : 27. februar 2019 17:35
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Mad, Léva Urban Design og Vill Urbanisme sitt forslag: 

https://www.mad.no/projects/spire/

SvarSitat
Topic starter Publisert : 27. februar 2019 17:37
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Aracasa arkitekter sitt forslag: 

http://www.arcasa.no/gallerioslo

SvarSitat
Topic starter Publisert : 27. februar 2019 17:38
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

A-Lab sitt forslag:

https://a-lab.no/project/galleri-oslo-byutvikling/#1

SvarSitat
Topic starter Publisert : 27. februar 2019 17:39
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Saaha og Lala Tøyen sitt forslag: 

https://saaha.no/GALLERI-OSLO

SvarSitat
Topic starter Publisert : 27. februar 2019 17:39
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Nordic, SLA, Rambøll og Norasm sitt forslag: 

Illustrasjonene ble funnet på nettsiden til Nordic Office of Architecture.

SvarSitat
Topic starter Publisert : 27. februar 2019 17:40
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Jeg synes Mad og Vill Urbanisme sitt forslag ser langt best ut av de fem. Jeg håper virkelig man velger å gå videre med noe basert på det. 

SvarSitat
Topic starter Publisert : 27. februar 2019 18:13
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Jeg har nå oppdatert innleggene med A-lab sitt forslag og det med Saaha og Lala Tøyen sitt forslag med flere bilder.

For øvrig må jeg si jeg liker ideen om å flytte bussterminalen under bakken slik i hvert fall MAD, A-lab og Saaha foreslår. Jeg mener det er et langt bedre alternativ for byen enn å plassere den over sporene på Oslo-S. Bussterminal under bakken ser ut til å fungere utmerket i Helsinki så jeg skjønner ikke helt hvorfor man ikke har tenkt på for Oslo og tidligere. 

SvarSitat
Topic starter Publisert : 9. mars 2019 14:14
KvikHalden gitt lik
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Jeg har nå oppdatert innlegget med Nordic office of Architecture sitt forslag. Av en eller annen grunn så har ikke de publisert en situasjonsplan for forslaget på hjemmesiden dems. 

SvarSitat
Topic starter Publisert : 15. april 2019 14:39
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

I dag ble evalueringskomiteens rapport basert på forslagene lagt frem. De anbefaler et prosjekt basert på A-lab sitt forslag.

Jeg er ganske skuffet. Jeg synes A-lab sitt forslag hadde alt for store og massive kvartaler med for lite varierte fasder og for lite variasjon i material- og farbebruk. Jeg mener det siste Vaterland/Grønland trenger er langstrakte og monotone bygningsmasser. Dessuten så er jeg ganske lei det pikselerte formspråket som har blitt så populært. Jeg tror MAD sitt forslag ville skapt et område med langt bedre byrom og som var langt bedre integrert i byen enn hva vi oppnår nå. Jeg håper at forslaget vil bli drastisk endret gjennom planleggingsprosessen.

Nettsiden for prosjektet med en oppsummering av rapporten finnes her.

SvarSitat
Topic starter Publisert : 3. juni 2019 19:39
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Det har nå blitt sendt inn et planinitiativ for området. Planinitiativet baserer seg  på A-lab sitt vinnerforslag fra 2019 og åpner opp for byggingen av mer enn 100 000 kvadratmeter med ny bebyggelse, noe som vil tilsvare en utnyttelse på 373 prosent. Prosjektet inneholder en blanding av to høyhus på Vaterlans-siden av Akerselva og lavere bykvartaler på Grønland-siden. De to høyhusene er på henholdsvis 22 og 34 etasjer. 

Planene vil og muliggjøre en fjerning av Nylandsbroen og åpning av Akerselva samt en flytting av Bussterminalen under bakken. Disse elemenente vil dog ble avklart i en KVU for fremtidig bruk og utforming av Biskop Gunnerus gate og Schweigaards gate som det jobbes med parallelt. 

Oversiktsillustrasjon:

Med de planlaagte høyhusene i området:

Bygulv:

Oppriss:

Prosjektets nettside.

SvarSitat
Topic starter Publisert : 24. februar 2021 12:46
E_Oslo gitt lik
Mikael
(@mikael)
Bruker Registered

Spennende! Jeg håper imidlertid på en litt slankere og litt høyere skyskraper når man nå mest sannsynlig får mulighet til å bygge høyere enn plaza.

SvarSitat
Publisert : 24. februar 2021 14:14
KvikHalden
(@kvikhalden)
Bruker Registered

Det var en vurdering av flere alternativer for bussterminal i sin tid, husker en av de var et underjordisk ved "plata", men de vanlige argumentene i Norge om at folk vil være ute mens de venter på kollektivtrafikk, ser jo sjelden at Bane nor foreslår jernbanestasjoner under bakken også (eller overbygging med lokk). 

Innlegget ble endret for 7 måneder siden av KvikHalden
SvarSitat
Publisert : 25. februar 2021 04:39
Jorn
 Jorn
(@jorn)
Bruker Registered

Prosjektet er veldig spennende, men spørs hva man får til uten å finne løsninger for bussterminalen og Fv4 Nylandsveien først. Liker at de har tegna ny bro/trassé for Nylandsveien over der naboprosjektet (BG14) har planlagt elvepark😕. Jeg er litt redd for at det prosjektet her og de andre i området strander fordi man ikke kommer til enighet med staten om løsninger og finansiering sånn som med Filipstad.

SvarSitat
Publisert : 25. februar 2021 17:17
beanie
(@beanie)
Bruker Registered
Publisert av: @kvikhalden

Det var en vurdering av flere alternativer for bussterminal i sin tid, husker en av de var et underjordisk ved "plata", men de vanlige argumentene i Norge om at folk vil være ute mens de venter på kollektivtrafikk, ser jo sjelden at Bane nor foreslår jernbanestasjoner under bakken også (eller overbygging med lokk). 

Trist, fordi det er mye mer lukrativt på alle måter å bygge under bakken, slik de gjør i Finland (og Sverige i mindre grad)

 

Syntes fortsatt det er et veldig spennende prosjekt, men er enda litt grinete over at MAD sitt forslag ikke ble valgt haha 

SvarSitat
Publisert : 25. februar 2021 17:58
Side 1 / 2