Prosjekt | Lilletor...

Varsler
Fjern alle varsler

Oslo Prosjekt | Lilletorget 1

Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Det har nå blitt sendt inn et  foreløpig planforslag for utbyggingen av Lilletorget 1 på Vaterland i Oslo sentrum. Prosjektet er nærmeste nabo til Spektrumkvarteret og  Guneriuskvartalet. Planforslaget baserer seg på utkast kalt OsloSolar fra arkitektkontoret Code Arkitektur, som gikk av med seieren i arkitektkonkurransen for eiendommen som ble avholdt i 2014 i sammarbeid med Futurebuilt.

Dagens bygg på adressen ble opprinnelig oppført i funkisstil i 1934, men det fikk påmontert en ny fasade bestående cortenplater i 1983. Planforslaget legger opp til å rive dette bygget og erstatte det med et høyhus på 27 etasjer eller 108,5 meter. Høyhuset er planlagt medplusshusstandard, det vil si at det produserer mer energi enn det forbruker, og bygget skal ha et samlet co2-forbruk på under halvparten av hva et tilsvarende "ordinært" kontorbygg vill ha hatt. Entra er tiltakshavere bak prosjektet. 

De forskjellige utbyggingsalternativene som er med i planforslaget:

Høyder:

Utenomhusplan. Det er verdt å merke seg at denne planen viser en annen utforming av Lilletorget og Vaterlandssparken enn det som foreslås i prosjektene Spektrumkvarteret og Guneriuskvartalet, så jeg vet ikke hvor riktig denne er.

Her er saksmappen for prosjektet hos plan- og bygningsetaten.

Sitat
Topic starter Publisert : 23. mai 2019 21:11
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Her er noen fotomontasjer som viser fjern- og nærvirkninger av høyhuset. Kvaliteten på bildene er dessverre ikke den beste da.

For meg fremstår det uforståelig at man planlegger bygget med såpass lik høyde som Oslo Plaza og Postgirobygget. Dette gjør at byggene nærmest går i ett fra visse vinkler og skaper en "mur-følelse". Det at fasaden er såpass lik Oslo Plaza gjør effekten bare enda verre. Jeg mener man burde prøve differensiere høydene og uttrykkene på byggene i større grad. 

SvarSitat
Topic starter Publisert : 24. mai 2019 12:21