Prosjekt | Biskop G...

Varsler
Fjern alle varsler

Oslo Prosjekt | Biskop Gunnerus Gate 14B

Side 2 / 4
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Her er en promoteringsvideo av det frliluftsliv-prosjektet. Videoen inkluderer og et par nye illustrasjoner av prosjektet mot slutten.

https://dreambroker.com/channel/k63td2r1/g1k6m6hk

SvarSitat
Topic starter Publisert : 7. oktober 2020 16:16
KvikHalden
(@kvikhalden)
Bruker Registered

Spennende, gleder meg til å se hva sluttresultatet blir 🙂

SvarSitat
Publisert : 8. oktober 2020 02:15
Jorgen
(@jorgen)
Bruker Registered

Riksantikvaren utrykte vel stor motstand mot dette prosjektet? Har det noe og si, eller kan kommunen bare overse dette og godta prosjektet uansett?

SvarSitat
Publisert : 8. oktober 2020 10:33
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

@jorgen Det stemmer at Riksantikvaren sendte inn en innsigelse mot nesten samtlige av alternativene. Man har mulighet til å overse de innsigelserne, men det vil bety at planene vil gå til departementet (altså regjeringen) for endelig avgjørelse og de kan velge å ugyldiggjøre kommunens vedtak. Jeg la faktisk nettopp ut et eksempel på et prosjektet hvor en slik ugyldiggjøring hadde i skjed i den generelle Oslo-tråden, selv om det riktignok var Forsvarsbygg som fremmet insigelsen i det tilfellet.

For øvrig velkommen til  forumet. 

SvarSitat
Topic starter Publisert : 8. oktober 2020 11:06
Jorgen gitt lik
sliwek20
(@sliwek20)
Bruker Registered

Jeg håper at forslaget ikke blir godkjent som det ser ut nå. Det bør ikke være høyre enn Posthuset og Radisson. 

SvarSitat
Publisert : 8. oktober 2020 15:06
harveyhimmelska
(@harveyhimmelska)
Bruker Registered

@sliwek20 og hvorfor det? Jeg vet ikke hvorfor sier så mange 'Det kan ikke være høyre enn Radisson' når den Radisson har ingen grunn å være den mest høy bygge i Norge. BG14 vil symbolisere noe større, bedre og mer relevant for norge enn et hotell... Og Oslo Plaza virker ganske datert nå. Time to move out of the 1990s.

SvarSitat
Publisert : 8. oktober 2020 15:11
E_Oslo gitt lik
sliwek20
(@sliwek20)
Bruker Registered

Radisson og Posthuset er før høyre for Oslo også. Oslo er ikke Miami eller Hong Kong, her er klimaet anderledes. Det er mulig å bygge tett uten å bygge høyt. Høyhus gjør bidrar ingenting bra bortsatt fra å se bra ut fra avstand. 

SvarSitat
Publisert : 8. oktober 2020 15:38
JohnK
(@johnk)
Bruker Registered
Publisert av: @sliwek20

Radisson og Posthuset er før høyre for Oslo også. Oslo er ikke Miami eller Hong Kong, her er klimaet anderledes. Det er mulig å bygge tett uten å bygge høyt. Høyhus gjør bidrar ingenting bra bortsatt fra å se bra ut fra avstand. 

Jeg er ganske enig med deg sett generelt, men akkurat dette området er både allerede "ødelagt" av høyhus og såpass hardt preget av å være transporthub at jeg synes det er greit.

SvarSitat
Publisert : 8. oktober 2020 16:16
sliwek20 gitt lik
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin
Publisert av: @sliwek20

Jeg er enig i at man generelt bør satse på å bygge tett fremfor høyt i Norske byer (ikke bare Oslo), men jeg synes at det passer med høyhus i dette området så sant det gjøres riktig. Jeg vil også si at høyhus - i likhet med all annen bebyggelse - kan bidra til å gjøre et området finere så lenge man fokuserer på arkitektur av høy kvaltet og å skape innbydende første etasjer. 

SvarSitat
Topic starter Publisert : 8. oktober 2020 18:58
JohnK og sliwek20 likte
sliwek20
(@sliwek20)
Bruker Registered

Jeg er enig med dere at området har kapasitet får en tett byutvikling. Problemet er at hvis PBE godkjenner enda høyre høyhus, så vil flere eiendomsutviklerne i Oslo og kanskje andre steder i Norge forslå høyere bygninger enn tillatt og protestere i tilfelle de blir avvist... En fast grense må etableres og bevares, mener jeg. 

SvarSitat
Publisert : 8. oktober 2020 19:09
JohnK gitt lik
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

@sliwek20 Til en viss grad har du nok rett, men samtidig bruker man allerede forskjellige høydebegresinger for forskjellige steder i byen. Det er for eksempel lov å bygge langt høyere og tettere på Helsfyr enn på Grunerløkka. 

Ser man til i utlandet så synes jeg Paris er et veldig godt ekemsempel på hvordan det kan gjøres: Der har man avsatt ett område til høyhus, mens resten av storbyen utvikles i hovedsak med tett lavhusbebyggelse. Jeg kan ikke helt skjønne hvorfor det ikke skulle være mulig å få til noe tilsvarende her. 

SvarSitat
Topic starter Publisert : 8. oktober 2020 21:25
JohnK og sliwek20 likte
KvikHalden
(@kvikhalden)
Bruker Registered

Nåja det er ganske mange høyhus spredd over hele Paris, er vel "intramuros" som har hatt en grense på maks 40m eller noe noen tiår, men det er bare en liten del av Paris, om så den mest sentrale - men selv innenfor dette området er det mange høyhus. 

Hvis riksantikvaren beholder innsigelsen kan miljøverndepartementet gjøre vedtak. Når det gjelder pbe så er det ikke de som godkjenner reg.plan det er bystyret som dere Osloborgere har valgt.

Når det gjelder Radisson Blu Plaza så har de en godkjent reg.plan for påbygg i høyden så de kan bygge på "i morgen" om de skulle ønske.

Innlegget ble endret for 1 år siden 2 times av KvikHalden
SvarSitat
Publisert : 9. oktober 2020 02:39
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin
Publisert av: @kvikhalden

Nåja det er ganske mange høyhus spredd over hele Paris, er vel "intramuros" som har hatt en grense på maks 40m eller noe noen tiår, men det er bare en liten del av Paris, om så den mest sentrale - men selv innenfor dette området er det mange høyhus. 

Jeg tenkte mer på konseptet om lavere bebyggelse ett sted og høyhus et annet, fremfor om noen av byggene utenfor La Defense teknisk sett er høyhus og. Paris har valgt en ganske annereledes måte å utvikle byen på enn for eksempel London eller New York.

SvarSitat
Topic starter Publisert : 9. oktober 2020 18:01
KvikHalden gitt lik
KvikHalden
(@kvikhalden)
Bruker Registered

Det er jo kun et logisk sted å samle mange høyhus i Osloregionen, det er ved Norges største kollektivknutepunkt. Sånn sett burde Paris ha samlet sine skyscrapere ved Les Halles.... 

Innlegget ble endret for 1 år siden av KvikHalden
SvarSitat
Publisert : 10. oktober 2020 00:29
Fredrik gitt lik
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

@kvikhalden La Defense er et ganske greit knutepunkt det og med både trikk, tog og T-bane. 

SvarSitat
Topic starter Publisert : 10. oktober 2020 17:11
Side 2 / 4