Oslo | Prosjekt | B...

Varsler
Fjern alle varsler

Oslo | Prosjekt | Biskop Gunnerus Gate 14B  

Side 3 / 3
KvikHalden
(@kvikhalden)
Aktiv bruker

Litt som skøyen, klart det er lettere for flere å komme seg til Oslo S.

SvarSitat
Publisert : 11. oktober 2020 02:52
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Det har nå blitt sendt inn et følgebrev til det oppdaterte planforslaget. Det pussige er at det oppdaterte planforslaget i seg selv er fortsatt ikke sendt inn, men jeg regner med at det kommer snart. Uansett så inneholder følgebrevet et par flere illustrasjoner og mer informasjon om det reviderte prosjektet.

Ifølge følgebrevet har det blitt foretatt en rekke endringer i prosjektet. Deriblant kan det nevnes:

• Høybygget har blitt snudd og den høyeste fasaden er lagt ut mot sporene ved Oslo S. Den høyeste fasaden var tidligere plassert mot nord og den bakenforliggende byen. 
  • Det frittstående hotellbygget har blitt redusert med fire etasjer, fra 22 til 18 etasjer. Samtidig har bygget fått en litt annen plassering, noe som skal gi det en mer helhetlig sammenheng mot høyhuset. Hotellbygget planlegges for øvrig med konstruksjoner i massivtre fra basen og opp.
  • Det arkitektoniske konseptet bestod tidligere av en rekke med horisontale bånd som ble smalere lengre opp i fasaden. Dette har nå blitt endret og de horisontale båndene har nå mer lik bredde uansett hvor på bygget de sitter. Isteden har man valgt å gå for et konsept hvor variasjon skapes via inn- og uttrekninger i fasaden.
  • Området for åpningen av Akerselva har blitt utvidet og 50% av den fremtidige elvekanten planlegges nå opparbeidet som naturlik. Det vil og bli lagt til rette for en fremtidig gangforbindelse under sporene ved Oslo S.

Jeg foretrakk det tidligere designet med den beige teglen og jeg frykter litt at det oppdaterte prosjektet fremstå som en moderne versjon av Siemens-bygget når det står ferdig. 

Sammenligning mellom de tidligere og de endrede volumene:

SvarSitat
Topic starter Publisert : 29. oktober 2020 18:25
sliwek20 gitt lik
sliwek20
(@sliwek20)
Aktiv bruker

Bedre enn før. Høyden til den høyere bygningen bør også bli redusert. 

SvarSitat
Publisert : 29. oktober 2020 18:32
E_Oslo
(@e_oslo)
Aktiv bruker

Jeg misliker at hotelldelen har blitt lavere og bredere, og er enig i at kledningen virket bedre i det forrige forslaget. Endringen på formen av hovedbygget synes jeg det er vanskeligere å vurdere. Kan bli mer elegant siden det er enklere, eller kan virke mer kjedelig.

SvarSitat
Publisert : 29. oktober 2020 23:02
Deleferenda
(@deleferenda)
Ny bruker

Fikk assosiasjoner til både Siemens-bygget i Oslo og Trondheim når jeg så den røde fasaden med vindusbånd rundt bygget. Syns det ser litt modernistisk ut, i bunn og grunn, noe jeg faktisk må innrømme at jeg liker litt. Jeg likte den forrige formen, men syns det nye designet på sett og vis fremstår litt slankere, noe jeg liker. Håper dette blir bygget, det vil bli en massiv forbedring av skylinen åkkesom.

SvarSitat
Publisert : 30. oktober 2020 10:06
Jorn
 Jorn
(@jorn)
Ny bruker

Sånn helt ærlig tenkte jeg også på Siemens-bygget når jeg så de nye tegningene. Det betyr ikke nødvendigvis at det behøver å se billig eller stygt ut, men jeg tror det er større sjans for at det vil eldes dårlig og at folk kan komme til å hate det om 20-30 år. Jeg er også ganske skeptisk til den opphøyde plassen som jeg er usikker på om kommer til å bli noe særlig av et oppholdssted med såpass dårlig romlig avgrensning mot sør, og bare bygninger på én side (den bussterminalen blir vel aldri bygd).

Hvor ideen om å senke høyden og øke avtrykket av hotelldelen kom fra skjønner jeg ikke, pbe/byantikvaren?? Det vil helt åpenbart gjøre at bygget føles mer massivt og malplassert ut, en 18-etasjers kvadratisk boks blir synlig og dominerende fra alle kanter, og i alle fall ikke mindre synlig enn en 22-etasjers smalere boks. Synes dette prosjektet i altfor stor grad har lent seg på den opprinnelige ideen fra kjark altfor lenge uten å teste annen plassering av volumene og eventuelt oppbrytning med ulike fasadeuttrykk i stedet for å erstatte en gammel "brunost" med én i en ny farge. Alle endringene som har kommet nå i de senere dokumentene viser at man har kuttet kostnader uten evne til å tenke nytt.

Av de bra tingene så ser inngangen til Oslo S bra ut (kunne kanskje gjort det mer til en møteplass/stasjonshall/mat-destinasjon, men BaneNor liker kanskje ikke konkurranse?), og området rundt Akerselva blir et bra blågrønt plaster i en veldig asfaltert del av byen. "Nasjonalparken" på taket er også ganske genial.

SvarSitat
Publisert : 30. oktober 2020 14:54
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Velkommen til forumet @jorn og beklager at jeg brukte en stund på å godkjenne innlegget ditt @deleferenda. Men du Deleferenda er nå uten av "sonen" som du trenger forhåndsgodkjenning av innleggene, så det er i hvert fall en god nyhet! 

SvarSitat
Topic starter Publisert : 30. oktober 2020 17:59
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Flere oppdaterte illustrasjoner har nå blitt sendt inn.

SvarSitat
Topic starter Publisert : 30. oktober 2020 19:33
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Enda noen flere illustrasjoner av prosjektet.

SvarSitat
Topic starter Publisert : 30. oktober 2020 19:36
E_Oslo gitt lik
KvikHalden
(@kvikhalden)
Aktiv bruker

Men får de lov til å gjøre noe som helst på denne tomta når bussterminalsituasjonen er uavklart?

SvarSitat
Publisert : 31. oktober 2020 10:54
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

@kvikhalden Ja, det ble gjennomført et felles planprogram for hele området inklusiv denne tomten og den eventuelle bussterminalen, slik at man har fått en sammenhende overordnet plan for området. Bussterminalen i seg selv er ikke planlagt bygget på denne eiendommen, så det eneste man trenger er at planforslaget sikrer forbindelser dit. Og det gjør det via det øvre planet mot sporene. 

SvarSitat
Topic starter Publisert : 31. oktober 2020 11:23
KvikHalden gitt lik
Side 3 / 3