Oslo og Akershus | ...

Varsler
Fjern alle varsler

Oslo og Akershus | Restaureringer og rekonstruksjoner

Side 1 / 3
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Dette er diskusjonstråd for alle restaurerings- og gjennoppbyggingsprosjekter av historiske bygg i Oslo og Akershus uten egne dedikerte tråder. 

Sitat
Topic starter Publisert : 7. januar 2019 12:26
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Et prosjekt for å rekonstruere deler av fasaden på hjørnegården Arbins Gate 1 på Ruseløkka. Dette er eiendommen som i dag huser Ibsenmuseet og prosjektet er et ledd i det å etablere en teaterscene i bakgården for museet. Prosjektet er tegnet av Hammer arkitekter og Eiendomsspar er utvikleren bak det. 

Slik fasaden mot Arbins gate fremstår i dag: 

Slik fasaden var foreslått å bli:

Byantikvaren ønsket at den nye døren skulle gjøres slankere for å bedre harmoniere med gården, så prosjektet ble omprosjektert og det er nå tenkt til å bli slik som dette: 

SvarSitat
Topic starter Publisert : 7. januar 2019 12:38
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Planlagt rekonstruksjon av fasaden på forretningsgården i Torggata 1 ved Kirkeristen og Stortorvet. Gården er også kjent under navnet Hasselgården. Den opprinnelige fasaden og hjørnetårnet ble erstattet med sementplater i 1970. Dessverre så vil fasaden kun bli delvis restaurert og hjørnetårnet vil forbli tapt. Det er Make arkitekter som har tegnet prosjektet.

Dagens fasade:

Prosjektert ny fasade:

Slik gården så ut opprinnelig: 

SvarSitat
Topic starter Publisert : 7. januar 2019 17:00
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Prosjekt for å tilbakeføre første etasje på hjørnegården i Prinsens gate 12 i Kvadraturen. Dette er her hvor Lånekontoret ligger i dag. Prosjektet er tegnet av Transform arkitekter og det har nå blitt gitt rammetillatelse.

Nåværende fasade:

Ny fasade:

SvarSitat
Topic starter Publisert : 21. januar 2019 17:55
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Tilbakeføring av fasaden i første etasje på Karl Johans gate 33 (også kjent som Magnusgården). Prosjektet er tegnet av Hammer arkitekter og Eiendomsspar er igjen utvikleren bak prosjektet. Både rammetillatelse og igangsettingstillatelse har blitt godkjent. 

Prosjektet ble endret litt etter samtaler med byantikvaren. Isteden for vindusflater delt på midten, så fikk de store vindusflater med kun mindre luftevinduer på toppen, noe som visstnok er slik fasaden fremstod opprinnelig. Her er prosjektet slik det vil bli bygget:

SvarSitat
Topic starter Publisert : 24. januar 2019 18:20
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin
Publisert av: Fredrik

Planlagt rekonstruksjon av fasaden på forretningsgården i Torggata 1 ved Kirkeristen og Stortorvet. Gården er også kjent under navnet Hasselgården. Den opprinnelige fasaden og hjørnetårnet ble erstattet med sementplater i 1970. Dessverre så vil fasaden kun bli delvis restaurert og hjørnetårnet vil forbli tapt. Det er Make arkitekter som har tegnet prosjektet.

Dagens fasade:

Slik gården så ut opprinnelig: 

På streetview:  https://www.google.com/maps/ @59.9129932,10.7463096,3a,60y,59.84h,99.11t/data=!3m6!1e1!3m4!1sNd52QdPVp_Ymb7BHnLW7xw!2e0!7i13312!8i6656

Gode nyheter! Kirkestuen, som nå er i gang med å rehablitere bygget, fant noe av den gamle strukkaturen bevarte under betongplatene. Slik ser det ut:

Bildet ble funnet her på Instagram.

SvarSitat
Topic starter Publisert : 17. februar 2019 14:56
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Tidligere denne måneden ble det søkt om rammetillatelse til rehabliterin  og ombygging av Cort Adelers gate 27 i Vika. Denne bygården er fra 1888 og ble tegnet av arkitekt Einar Smith. Prosjektet inkluderer utbyggingen av loftet til leiligheter og tilbakeføringen av første etasje til mer historisk riktig utseende. Jensen & Skodvin arkitekter har tegnet prosjektet.

En tegning som viser hvordan det er tenkt å bli: 

Og en tegning som viser dagens situasjon: 

Utseendet i dag: 

SvarSitat
Topic starter Publisert : 2. mars 2019 11:55
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Her enda en oppdatering av prosjektet for å delvis rekonstruere fasaden på Hasselgården i Torggata 1 ved Stortorvet. Kirkestuen har nå laget og montert nye  stukkaturer til fasaden. 

Jeg synes det ser strålende ut. Mer av dette takk!

Kilden til bildene.

SvarSitat
Topic starter Publisert : 12. mars 2019 23:02
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Frogner kino i Frognerveien 30 B på Frogner er under rehabilitering. I den sammenhengen ønskes det å tilbakeføre fasaden ut mot Frognerveien til slik den opprinnelig fremstod. Kima arkitektur er arkitekter for prosjektet. 

Ny fasade:

Dagens fasade:

Historisk bilde:

SvarSitat
Topic starter Publisert : 19. mars 2019 14:00
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Det  Aspelin Ramm-eide selskapet Infill har søkt om rammetillatelse til å starte rehabiliteringen og ombyggingen av bygårdene i Skippergata 22 og 26. Planen er at de to gårdene skal bli til Prensens Hus når de står ferdige. Som en del av prosjektet foreslås det å tilbakeføre vinduene i fasaden til Skippergata 26 til slik de opprinnelig fremstod.

Skippergata 26 har gått gjennom noen forenklinger gjennom årene og har mistet pilastre med menneske-lignende skikkelser som stod i vindusfeltene. Ut ifra hva jeg kunne lese av rammesøknadden så ble det dessverre ikke vurdert å tilbakeføre disse, Jeg har sendt en e-post til Byantikvaren i et forsøk på å gjøre dem oppmerksom på disse detaljene ettersom jeg regner at de vil skrive en uttalelse til søknadden, men jeg regner med at disse bekageligvis vil forbli tapt.

Atelier Oslo er arkitektene for prosjektet. 

En illustrasjon som viser gårdene sett fra Skippergata etter rehablitering:

Fasadeoppriss fra Skippergata:

Prosjektets saksmappe.

Et historisk bilde av Skippergata 26 med de tapte pilastrene: 

Et historisk bilde av Skippergata 22 som viser hvordan bygården fremstod opprinnelig:

SvarSitat
Topic starter Publisert : 19. mars 2019 14:35
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Jeg tok noen bilder av de pågende restaurerings- og rekonstruksjonsarbeidene som nå foregår på Hasselgården i Torggata 1 ved Stortorvet. Fasaden mot Kirkeristen var enda tildekket, men pressingene og stillasene hadde nå blitt fjernet på siden mot Torggata og man fikk et godt inntrykk av hvordan bygget blir. Selv om det representerer en forenkling fra slik gården ble bygget (uten blant annet spir), så synes jeg likevel resultatet ble veldig bra og jeg mener det utgjør en kraftig forbedring fra betong-fasaden som Hasselgården hadde tidligere.

Jeg håper andre gårdeire tar inspirasjon fra dette prosjektet for å starte å rekonstruere deres bygg og. Oslo har dessverre mistet alt for mye av sin historiske arkitektur. 

SvarSitat
Topic starter Publisert : 1. juni 2019 11:53
Mikael gitt lik
Mikael
(@mikael)
Eminent Member

Stilig! 🙂

Vet du noe om gårdeiernes motivasjoner til å gjøre en slik restaurering? Er tanken at dette kan gi profitt på lengre sikt og/eller har de fått noe tilskudd?

SvarSitat
Publisert : 1. juni 2019 12:40
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Jeg skal ikke si for sikkert, men meg bekjent har ikke eierene av gården mottat noe tilskudd. Jeg tror heller ikke Byantikvaren har mulighet til å gi innskudd til slike prosjekter. Riksantikvaren har derimot den muligheten, men en slik enkeltgård som denne blir ikke regnet for nasjonalt viktig nok til å motta noe derfra. Den stod/står ikke engang oppført på gul liste! 

Jeg antar at motivene primært handler om å gjøre slik at gården fremstår mer attraktiv og eksklusiv enn tidligere slik at de kan bedre konkurrere å om skaffe seg nye leietakere. H&M har akkurat åpnet en kjempebutikk i Karl Johans gate 14, så jeg vil tro det er kun et tidsspørsmål før de flytter ut herifra. Men dette blir kun spekulasjon fra min side. 

SvarSitat
Topic starter Publisert : 1. juni 2019 12:54
Mikael gitt lik
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Det er planer om å rehabilitere og å bygge om eiendommen Storgata 37A i Oslo sentrum. Eiendommen består av en større og forseggjort forretningsgård med fasade mot Storgata og to mindre bygårder med fasader mot Bernt Ankers gate og Ebbells gate. Det er foreslått å føre opp to takarker på hver av de to mindre bygårdene. Bygget mot Storgata er tenkt rehabilitert med det som fremstår som nye vinduer i første og andre etasjer. Jeg er litt usikker på hvor nøyaktig illustrasjon er, men det kan se ut som det er planlagt å tibakeføre noe ornamentikk under den midtre balkongen og. 

Prosjektet er uttarbeidet av Blakstad Haffner arkitektkontor på vegne av Storgata Sentrum eiendom. Det har nå blitt bestilt forhåndskoferanse med kommunen. 

Jeg er veldig positivt innstilt til dette prosjektet. Jeg synes det er en flott gård og jeg har lenge lurt om den kom til å bli rehablitert snart, for det er noe den trenger. Det eneste jeg savner er at man tilbakefører de tapte "kronene" på toppen av kuplene på hjørnene i samme momang. Oslo har mistet svært mange slike takdetaljer, men dessverre så virker det ikke ut som om det er prioritert å rekonstruere dem.

De tapte takdetaljene kan sees i dette bildet. Storgata 37 er da bygården i høyre hjørne av bildet, bak tukthuset (som siden har gått tapt). 

Prosjektets saksmappe.

SvarSitat
Topic starter Publisert : 26. juni 2019 19:20
Mikael gitt lik
Fredrik
(@fredrik)
Bruker Admin

Kirkestuen As har nå publisert noen bilder av slik den ferdigstilte fasaden (med tilhørende lyssetting) til Hasselgården fremstår. Fasaden er helt klart forenklet sammenlignet med slik den ble bygget i 1900, men det er samtidig en kraftig oppgradering fra den tidligere fasaden i betong. Jeg håper andre ødelagte bygårder, som for eksempel Nedre Slottsgate 21, gjennomgår noe tilsvarende i fremtiden. 

Kirkestuen AS sin Instagram-profil som bildene er lånt fra.

SvarSitat
Topic starter Publisert : 26. august 2019 20:09
Side 1 / 3