Drammen | Byutvikling og prosjekter
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Drammen | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 04 Feb 2023, 11:13

    Ja, jeg synes de gule delen ser relativt bra ut. Det minner meg om enkelte industribygninger fra 1920-/1930-årene. Jeg mer skeptisk til den gråe delen mot Øvre Torggate (til venstre i fasadeopprisset).
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Drammen | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 23 Feb 2023, 09:39

    Det har blitt sendt inn et planinitiativ for reguleringen av Ilebergveien 3 på Bragernes. Eiendommen ligger nederst i hellingen opp mot Bragernesåsen. Planene består av fire nye frittstående leilighetsbygg på 4 etasjer med til sammen 42 leiligheter. Prosjektet er tegnet av Hille Melbye arkitekter på vegne av forslagsstiller Stor-Oslo eiendom.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Drammen | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 25 Feb 2023, 09:38

    Her er noen foreløpige skisser som viser mulig utvikling av området rundt det planlagte høyhuset i Tordenskiolds gate 2. Ut i fra hva jeg forstår er planene for resten av området fortsatt på et veldig tidlig stadium og det er enda ikke sendt inn noe til kommunen, men vi kan i hvert fall se at man ser for seg å utvikle eiendommene mot Kreftings gate med nye høyhus-prosjekter.

    Image

    Image

    Bildene er lånt fra denne artikkelen.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Drammen | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 08 Mar 2023, 09:01

    Noen bilder fra prosjektet "Art-garden" som er under bygging i Brandtenborggata på Bragernes. Prosjektet inneholder 55 leiligheter. Det er tegnet av PV arkitekter og JM bolig er utbygger.

    Dette er dessverre enda et eksempel på sånn masseprodusert arkitektur som Drammen begynner å få en del av nå.

    Image

    Image

    Bildene er lånt fra denne artikkelen i DT.

    To illustrasjoner av slik det er tenkt å bli:

    Image

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Drammen | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 15 Mar 2023, 08:51

    Det har blitt sendt inn et oppdatert planforslag for utviklingen av kvartalet mellom Treschows gate, Tollbugata og Tordenskiolds gate på Strømsø-siden av byen. Kvartalet er en del av den eldre trehusbebyggelsen på denne siden av byen og det ligger rett over gaten for Methodistkirken.

    Sammenlignet med tidligere planforslag (ikke publisert på dette forumet), så har man nå gått for en langt mer tradisjonell utforming av bebyggelsen med klare referanser til trehusene rundt. Bebyggelsen er planlagt å inneholde rundt 50 nye boliger.

    Planforslaget er laget av Arkitema arkitekter på vegne av Glitre Bolig.

    Jeg skulle ønske at inndelingen av byggene fortsatte opp på taket og jeg er heller ikke den største tilhengeren av slike aluminiumsrammer, men ellers synes jeg det ser ganske bra ut. Jeg synes også det er positivt at vi begynner å se flere og flere slike prosjekter med skikkelige farger. :)

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Drammen | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 15 Mar 2023, 16:09

    Dette ser ut som et veldig fint lite prosjekt, jeg er glad for at vi muligens går bort fra den semi-religiøse vrangforestillingen om at "Stilkopi er uakseptabelt". Jo flere slike prosjekter jo bedre.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Drammen | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 18 Mar 2023, 09:39

    Arkitektkontoret Halvorsen & Reine har sendt inn en søknad om rammetillatelse for Skramstadkvartalet på Bragernes.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Drammen | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 29 Mar 2023, 09:30

    Link arkitektur har vunnet konkurransen for utformingen av et område som de kaller for Strømsø Torg. Det er ikke oppgitt nøyaktig hvor området ligger, men ut i fra hva jeg forstår så dreier det seg mest sannsynlig om industri-/næringsområdet som ligger mellom C O Lunds gate 5 og Bjørnstjerne Bjørnsons gate.

    Jeg vil starte en egen tråd for prosjektet når jeg vet ver.

    Image

    Image

    Pressemelding fra Link arkitektur.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Drammen | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 02 Apr 2023, 07:56

    Her er en oppdatert illustrasjon av Skramstadkvartalet som viser utformingen det er søkt om rammetillatelse for. Prosjektet blir markedsført under navnet Farveriet.

    Image

    Illustrasjonen ble funnet på nettstedet til Stor-Oslo eiendom.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Drammen | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 02 Apr 2023, 13:16

    Skal være konstruktiv, dette er selvfølgelig langt bedre enn mange andre prosjekter og det er et halvhjertet forsøk på stedstilpassing. Men det er ganske sinnsykt hvor viktig materialbruk er, hadde taket enten vært eller ihvertfall sett ut som skikkelig tradisjonell takstein så hadde det løftet prosjektet drastisk, men når man bruker takplater som ser svært billige ut drar det totalt ned helhetsinntrykket.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest