Bergen | Område | Nygårdstangen
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Bergen | Område | Nygårdstangen

    by Fredrik » 22 Jan 2023, 13:41

    Dette er en tråd for den planlagte utviklingen av området der bygarasjen står i dag. Området, også kjent som Nygårdstangen, er planlagt utviklet med boliger, et nytt hotell, et kinosenter, kontorer, nærings- og servicearealer og en ny byarena. Det vil bli avholdt en konkurranse for utformingen av området i løpet av de første månedene i år.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Bergen | Område | Nygårdstangen

    by Annevanne » 22 Jan 2023, 14:47

    Vi får vel "litt Oslo i Bergen", det kommer desverre til å bli heselig, det kan jeg allerede se med tanke på den utformingen som er tenkt. Byggene kommer til å ha null og niks å gjøre med Bergen, null identitet, null kultur, null sjel. De kommer som vanlig til å være glassmonstrositeter i internasjonal modernistisk stil. Jeg skal nærmest spise en sokk hvis jeg tar feil og resultatet blir bra.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Bergen | Område | Nygårdstangen

    by Fredrik » 22 Jan 2023, 21:20

    Annevanne wrote: 22 Jan 2023, 14:47 Vi får vel "litt Oslo i Bergen", det kommer desverre til å bli heselig, det kan jeg allerede se med tanke på den utformingen som er tenkt. Byggene kommer til å ha null og niks å gjøre med Bergen, null identitet, null kultur, null sjel. De kommer som vanlig til å være glassmonstrositeter i internasjonal modernistisk stil. Jeg skal nærmest spise en sokk hvis jeg tar feil og resultatet blir bra.
    Det blir mer og mer moderne med stedstilpasset prosjekter og prosjekter inspirert av tradisjonell arkitektur, så jeg tror det er en viss sjanse for at vi ser et slikt forslag her. For eksempel så vil jeg anta at det ikke er så usannsynlig at Mad vil levere et bidrag.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Bergen | Område | Nygårdstangen

    by Annevanne » 22 Jan 2023, 22:45

    Fredrik wrote: 22 Jan 2023, 21:20
    Annevanne wrote: 22 Jan 2023, 14:47 Vi får vel "litt Oslo i Bergen", det kommer desverre til å bli heselig, det kan jeg allerede se med tanke på den utformingen som er tenkt. Byggene kommer til å ha null og niks å gjøre med Bergen, null identitet, null kultur, null sjel. De kommer som vanlig til å være glassmonstrositeter i internasjonal modernistisk stil. Jeg skal nærmest spise en sokk hvis jeg tar feil og resultatet blir bra.
    Det blir mer og mer moderne med stedstilpasset prosjekter og prosjekter inspirert av tradisjonell arkitektur, så jeg tror det er en viss sjanse for at vi ser et slikt forslag her. For eksempel så vil jeg anta at det ikke er så usannsynlig at Mad vil levere et bidrag.
    Får håpe på det, Mad gjør mye interessant for tiden.
  • Iver
    Posts: 245
    Joined: 11 Jan 2023, 12:04
    Has thanked: 1 time
    Been thanked: 27 times

    Re: Bergen | Område | Nygårdstangen

    by Iver » 08 Feb 2023, 08:56

    Problemet her er all motorveiinfrastrukturen. Det er nesten håpløst å få til noe bra med så mye betong i lufta. Tilpasning til luftbetong blir sjelden hyggelig :(
    Med nye E35 sør for Bergen blir det enda flere biler i dette området.
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 210
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 18 times
    Been thanked: 14 times

    Re: Bergen | Område | Nygårdstangen

    by Mikael » 09 Feb 2023, 09:25

    Enig, det virker helt bortkastet å skulle utvikle Nygårdstangen videre inntil ringveg øst er plass en gang i fremtiden slik at man kan fjerne dette rotet av et veisystem. Å skulle utvikle en moderne bydel der et utdatert veisystem er det viktigste premisset kommer antagelig aldri til å bli noe bra.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Bergen | Område | Nygårdstangen

    by Fredrik » 28 Nov 2023, 21:10

    C.F. Møller og HLM arkitekter har vunnet konkurransen for utformingen av Byarenan og området rundt.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Artikkel i Bergens Tidende.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests