Oslo | Byutvikling og prosjekter
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 09 Apr 2022, 13:39

    Mikael wrote: 09 Apr 2022, 13:34 Det er noe som skurrer med proporsjonene når et bygg når et visst antall etasjer og førsteetasjen har samme høyde som de øvrige etasjene over, i en urbant kontekst. Bygget får en uheldig drabantby-vibe.
    I dette tilfellet er det fenomenet forverret ved at "toppbåndet" på den nederste etasjen er utført med tegl i stedet for tre, slik at det visuelt ser ut til å tilhøre etasjene over i samme materiale.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 09 Apr 2022, 13:44

    Noen illustrasjoner av boligprosjektet Poppelhagen som vil bli bygget ved Sæterkrysset på Nordstrand. Prosjektet vil bestå av 121 leiligheter samt to næringsarealer ut mot krysset. Reguleringsplanen ble godkjent i desember i fjor og salget av leilighetene er allerede i gang. Det er tegnet av A-lab og utbygger er Neptune Properties.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Prosjektets nettside.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 09 Apr 2022, 14:42

    Rett over veien, i Ekebergveien 232, er dette bygget planlagt. Bygget vil inneholde 15 leiligheter og er tegnet av arkitektkontoret Lund+Slaatto. Utbygger er Pilares. Reguleringsplanen ble vedtatt i 2020 og det ble innvilget rammetillatelse i mai. Leilighetene var utsolgt og planen var opprinnelig å være i gang med byggingen nå, men det ble i stedet trukket fra markedet grunnet kostnadsøkninger. Ifølge utbygger vil prosjektet snart bli relansert med nye priser.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 09 Apr 2022, 20:11

    Her er noen illustrasjoner av det som blir beskrevet som et boligprosjekt i Oslo tegnet av Mad arkitekter. Det er ikke oppgitt noen informasjon om prosjektet utover det, men jeg mistenker at det er planlagt et eller annet sted i Groruddalen/Hovinbyen basert på omgivelsene i bakgrunnen med et industribygg og relativt uberørt natur.

    Image

    Image

    Image

    Illustrasjonene ble funnet her.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 10 Apr 2022, 11:13

    Fredrik wrote: 09 Apr 2022, 20:11 Her er noen illustrasjoner av det som blir beskrevet som et boligprosjekt i Oslo tegnet av Mad arkitekter. Det er ikke oppgitt noen informasjon om prosjektet utover det, men jeg mistenker at det er planlagt et eller annet sted i Groruddalen/Hovinbyen basert på omgivelsene i bakgrunnen med et industribygg og relativt uberørt natur.

    Image

    Image

    Image

    Illustrasjonene ble funnet her.
    Ser billig og dårlig ut dessverre.
  • Jørn
    Posts: 152
    Joined: 23 Mar 2022, 15:33
    Has thanked: 32 times
    Been thanked: 33 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Jørn » 10 Apr 2022, 14:28

    Fredrik wrote: 09 Apr 2022, 20:11 Her er noen illustrasjoner av det som blir beskrevet som et boligprosjekt i Oslo tegnet av Mad arkitekter. Det er ikke oppgitt noen informasjon om prosjektet utover det, men jeg mistenker at det er planlagt et eller annet sted i Groruddalen/Hovinbyen basert på omgivelsene i bakgrunnen med et industribygg og relativt uberørt natur.

    Illustrasjonene ble funnet her.
    Mad vant vel konkurransen for utvikling av en del av Stovner sentrum gjennom "reinventing cities" prosjektet så det er kanskje en videreutvikling av dette? I så fall er tomta ved Fossumveien rett nord for tbanen: https://www.google.no/maps/place/Asta+H ... 10.9211764
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 10 Apr 2022, 15:07

    Jørn wrote: 10 Apr 2022, 14:28 Mad vant vel konkurransen for utvikling av en del av Stovner sentrum gjennom "reinventing cities" prosjektet så det er kanskje en videreutvikling av dette? I så fall er tomta ved Fossumveien rett nord for tbanen: https://www.google.no/maps/place/Asta+H ... 10.9211764
    Jeg tror ikke det kan være det prosjektet. Det var jo bare et kvartal, mens disse illustrasjonene ser ut til å inkludere noen punkthus ved siden av et ordinært kvartal. Jeg kan ikke skjønne hvor det skulle være plass til slike punkthus der; På den ene siden er det jo en stor vei og på den andre siden er det planlagt et nytt sykehjem. I tillegg kan jeg ikke skjønne hvilken industribygging det skal være som vi ser i bakgrunnen av noen av illustrasjonene. Derfor tror jeg ikke at det er det.

    Jeg tror det må være et nytt prosjekt som ikke har blitt skikkelig presentert enda.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 11 Apr 2022, 19:44

    Det har nå blitt sendt inn et komplett planforslag for reguleringen av Ryensvingen 2 til 8 på Ryen. Eiendommene utgjør et helt kvartal som er omkranset av Ryensvingen og Enebakkveien. Ønsket å er utvikle det med et nytt bykvartal på 3 til 7 etasjer. Kvartalet er tenkt å inneholde 276 leiligheter og næring i første etasje. Planforslaget er laget av Multiconsult og Bugge Ravn arkitekter har stått for den arkitektoniske utformingen av prosjektet.

    Jeg synes arkitekturen ser ganske billig ut, men jeg synes samtidig at det er veldig positivt at man begynner å se slike (nesten) skikkelige kvartaler såpass langt ute.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
  • Surbanpomp
    Posts: 139
    Joined: 31 Mar 2022, 22:00
    Has thanked: 5 times
    Been thanked: 6 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Surbanpomp » 12 Apr 2022, 00:35

    Fredrik wrote: 11 Apr 2022, 19:44Ryensvingen 2 til 8 på Ryen.
    Det ropes på tunnel fra Manglerud, og ... de kommer sikkert til å mene at nå er det enda mer nødvendig, men nå har de mot seg en ganske stor aktør som vil legge mye i å "vise" - med rette eller urette - at det er alt annet enn ubeboelig der.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 12 Apr 2022, 18:40

    Surbanpomp wrote: 12 Apr 2022, 00:35
    Fredrik wrote: 11 Apr 2022, 19:44Ryensvingen 2 til 8 på Ryen.
    Det ropes på tunnel fra Manglerud, og ... de kommer sikkert til å mene at nå er det enda mer nødvendig, men nå har de mot seg en ganske stor aktør som vil legge mye i å "vise" - med rette eller urette - at det er alt annet enn ubeboelig der.
    Jeg må innrømme at jeg er blant de som håper på en tunnel der. Jeg tror det ville gjort underverker for utviklingen av området, noe som jeg tror har et stort potensiale gitt den gode kollektivdekningen og nærheten til sentrum.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests