Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Annevanne » 23 Mar 2023, 10:35

    https://www.facebook.com/groups/Arkitek ... 301644235/

    I Fyresdal kommune i Telemark skal det bygges boliger. Tre ulike forslag ble offentliggjort. Det ble holdt en folkeavstemning hvor det tradisjonelle og vakre forslaget vant (åpenbart).

    Men en elitistisk og ubrukelig jury valgte det styggere modernistiske forslaget. Her er et eksempel på det jeg har snakket om lenge, flere forslag blir presentert og folket får ha en avstemming. Større deler av byutviklingen burde bestemmes på denne måten, eneste problemet her er at en gjeng elitister kunne overkjøre folket og ødelegge for hele området. Hadde folkets ønsker blitt hørt så hadde området fått en vakker ny bydel.

    Det er mer og mer bevis på hva folk ønsker i byutviklingen, spørsmålet mitt er bare hvor lenge disse elitistene skal hindre folkets stemme fra å bli hørt.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Annevanne » 28 Mar 2023, 00:06

    Image

    Jeg vil bare påpeke at noen medlemmer av AO klarte å lage en 5000 ganger bedre fasade til det nye prosjektet i kong oscars gate Bergen enn det patetiske ydmykende makkverket en til en Arkiteker foreslo. Det jeg begynner å lure på er hva arkitekter driver med. Hvis noen folk på facebook klarer å skape en mye bedre og vakrere fasade på en dag enn det de klarer etter månedsvis av arbeid så er det en total systemsvikt. Det søppelet som en til en Arkitekter foreslo er ikke bare stygt men en fornærmelse/provokasjon mot Bergen og Bergensere.

    Btw, nybygget kan godt være i mur så lenge det tar hensyn til omgivelsene sine.

    Og hvis noen synes det ikke er nødvendig å bruke sterke ord, hvilke ord skal man bruke om folk som ønsker å ødelegge deler av en fin by i generasjoner? Det begynner å blir vanskeligere og vanskeligere for meg å tro at de ikke delvis gjør det med vilje pågrunn av ego og fanatisk tilhørighet til modernistisk ideologi.
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Tobias » 28 Mar 2023, 00:14

    Arkitekter flest klarer helt fint å tegne en tradisjonell fasade, men jeg vil tippe at de har fått en bestilling av oppdragsgiver om å tegne noe moderne.

    (bildelenken din fungerer ikke, forresten)
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Fredrik » 28 Mar 2023, 07:43

    Bildet fungerer heller ikke her, men jeg gitt inn på Facebook-siden dems og fant forslaget som det dreier seg om:

    Image

    Image

    Ifølge innlegget forslaget er hentet fra, så er det inspirert av et hus som stod på eiendommen tidligere:

    Image

    Jeg synes at Arkitekturopprøret sitt forslag er fint og jeg synes det passer godt inn, spesielt med tanke på huset som stod der før (noe jeg ikke var klar over).
  • Iver
    Posts: 245
    Joined: 11 Jan 2023, 12:04
    Has thanked: 1 time
    Been thanked: 27 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Iver » 28 Mar 2023, 09:33

    Tobias wrote: 28 Mar 2023, 00:14 Arkitekter flest klarer helt fint å tegne en tradisjonell fasade, men jeg vil tippe at de har fått en bestilling av oppdragsgiver om å tegne noe moderne.

    (bildelenken din fungerer ikke, forresten)
    Og her er vi ved noe jeg mener er kjernen i problemet, ordet moderne. Det er modernistene som har skapt skille mellom "klassisk" og "moderne". Jeg liker ikke utrykkene. Det indikerer at noe som er vakkert, som sorterer under "klassisk", ikke kan være moderne. Men dette er jo helt feil, man kan selvsagt ha både strøm, varmtvann og wifi i et vakkert hus. Ja, det kan til og med være et vakkert "smarthus", uten at jeg ville gått ned den gata :lol: Motviljen mot "klassisk" arkitektur bygger da mye på forestillingen om at dette er "umoderne" i motsetning til modernistisk arkitektur. Arkitekter er såpas indoktrinert i ideologien at de sliter med å komme seg ut av den, selv de som selv foretrekker å bo i et vakkert hus.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Annevanne » 28 Mar 2023, 10:42

    Yup, og det er det jeg hater mest. Velkjente arkitekter bor ofte i flotte klassiske bygg, enten i Norge eller i andre land. Arkitektfirma får ofte kontorer i vakre klassiske bygg, når det de fortjener er en boks fra ikea å arbeide i, med tanke på det søppelet de skyver ned i halsen vår. Modernisme er noe de GJØR mot OSS.

    Det finnes selvfølgelig unntak, noen FÅ arkitekter, tegner kanskje modernistisk fordi de oppriktig tror det er pent. Men majoriteten gjør det bare for å skape mest mulig profitt for Obos, Selvaag og andre sjelløse monsterutbyggere.
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Tobias » 28 Mar 2023, 14:36

    Iver wrote: 28 Mar 2023, 09:33
    Tobias wrote: 28 Mar 2023, 00:14 Arkitekter flest klarer helt fint å tegne en tradisjonell fasade, men jeg vil tippe at de har fått en bestilling av oppdragsgiver om å tegne noe moderne.

    (bildelenken din fungerer ikke, forresten)
    Og her er vi ved noe jeg mener er kjernen i problemet, ordet moderne. Det er modernistene som har skapt skille mellom "klassisk" og "moderne". Jeg liker ikke utrykkene. Det indikerer at noe som er vakkert, som sorterer under "klassisk", ikke kan være moderne. Men dette er jo helt feil, man kan selvsagt ha både strøm, varmtvann og wifi i et vakkert hus. Ja, det kan til og med være et vakkert "smarthus", uten at jeg ville gått ned den gata :lol: Motviljen mot "klassisk" arkitektur bygger da mye på forestillingen om at dette er "umoderne" i motsetning til modernistisk arkitektur. Arkitekter er såpas indoktrinert i ideologien at de sliter med å komme seg ut av den, selv de som selv foretrekker å bo i et vakkert hus.
    Jeg ser poenget ditt, men vi trenger en måte å differensiere mellom ulike stiler så alle er omtrentlig enige om hva vi prater om. En gang var "funksjonalisme" moderne, en gang var "nyklassisme" moderne, et cetera. Problemet er at vi nå ikke har en helhetlig stil med et navn så alt som ikke ser gammelt ut blir lempet sammen under paraplyen moderne eller postmoderne.

    Er for eksempel det elskede Operaen og det forhatte Munch-museet en del av samme arkitektstil? Begge er jo moderne bygg, men de ligner jo overhode ikke på hverandre.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Annevanne » 28 Mar 2023, 15:29

    Mer seriøst. Audun Engh er død, en stor stemme for arkitekturdebatten er nå borte. Hvil i fred ❤️

    La oss håpe at kommende generasjoner føler seg inspirert av hans nærmest heroriske handlinger for å bevare og videreføre landet sin arv og vakkerhet innenfor arkitektur.
  • trygvef
    Posts: 53
    Joined: 27 Mar 2023, 12:56
    Has thanked: 14 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by trygvef » 28 Mar 2023, 15:55

    De fleste arkitekter vil nok insistere på at arkitktur må ha en sammenheng med det å bygge; det som er -tektur i arkitektur (Wikipedia: Tektonikk er innen arkitektur læren om behandlingen av forskjellig slags materiale til bygninger og bruksgjenstander og om bruken av det i konstruksjon og kunstnerisk utforming). Arki- er avledet av hvelv, gjerne tolket som over, og arkitektur betyr følgelig det som er mer enn (simpelt) byggeri.

    All klassisk arkitektur er i prinsippet en fortelling om Vitrivius' urhytte:

    Image

    All modernistisk arkitektur er i prinsippet en fortelling om Le Corbusiers domino:

    Image

    Ingen av disse virker særlig relevante for problemstillingene i dagens masseproduksjon av boliger ...
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 210
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 18 times
    Been thanked: 14 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Mikael » 31 Mar 2023, 09:05

    Tusentals nya bostäder ska byggas i Göteborg – i gammal stil

    Om politikerne i Oslo kunne tenke litt i samme baner så kunne man kanskje reddet Hovinbyen fra å bli en moderne forstad.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests