Oslo | Byutvikling og prosjekter
    Fredrik
    Site Admin
    Has thanked: 117 times
    Been thanked: 334 times

Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

by Fredrik » 26 Feb 2024, 08:38

Fredrik wrote: 22 Nov 2023, 07:58 Dette antar jeg må være en gledens dag for deg, for nå har det nemlig kommet inn søknad om rammetillatelse for et ganske annet bygg i et stedet. Den nye bygården er tegnet av Aksetøy arkitektur.

Jeg har en følelse at PBE kommer til å klage på høyden relativ til nabogårdene, men spør du meg så er slike høydeforskjeller i tråd med slike byen historisk sett har blitt utviklet og det ser veldig naturlig ut.

Image

Image

Image

Image

Image

Søknaden kan sees i sin helhet her.
    Ikke overraskende så kom Pbe med tilbakemelding om at dette prosjektet var for høyt og det har følgelig blitt prosjektert med noe lavere høyde.

Image

Image

Image

Saksmappen.
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 26 Feb 2024, 08:51

Thon har nå lansert planer for å åpne opp og å revitalisere et kvartal på Grønland. Prosjektet har fått navnet Grønlands Hage. Planene er laget av Dark Arkitekter.

Image

Image

Image

Artikkel i Aftenposten.
    These users thanked the author Fredrik for the post (total 2):
    JørnE_Oslo
    Rating: 33.33%
  • Jørn
    Has thanked: 35 times
    Been thanked: 39 times

by Jørn » 26 Feb 2024, 11:04

Fredrik wrote: 26 Feb 2024, 08:38
    Fredrik wrote: 22 Nov 2023, 07:58 Dette antar jeg må være en gledens dag for deg, for nå har det nemlig kommet inn søknad om rammetillatelse for et ganske annet bygg i et stedet. Den nye bygården er tegnet av Aksetøy arkitektur.

Jeg har en følelse at PBE kommer til å klage på høyden relativ til nabogårdene, men spør du meg så er slike høydeforskjeller i tråd med slike byen historisk sett har blitt utviklet og det ser veldig naturlig ut.

Image

Image

Image

Image

Image

Søknaden kan sees i sin helhet her.
    Ikke overraskende så kom Pbe med tilbakemelding om at dette prosjektet var for høyt og det har følgelig blitt prosjektert med noe lavere høyde.

Image

Image

Image

Saksmappen.
    :roll: Jeg lurer på når det endelig kommer et generasjonsskifte i den etaten der så vi kan kvitte oss med den museumsaktige tilnærminga til byutvikling og stedstilpasning. Gode, gjennomførte og nødvendige prosjekter blir avvist fordi gavlen er en meter høyere enn naboen, snakk om å ha prioriteringene snudd helt på hodet. Neste steg blir kanskje å kreve at mansardbastard-taket skal flates ut eller gjøres om til saltak. Altså bra at det omsider ser ut til å bli bygd på tomta men saksbehandlinga er helt hinsides, ikke rart leieprisene skyter i været.
    These users thanked the author Jørn for the post (total 2):
    MikaelNotJustGard
  • trygvef2
    Has thanked: 8 times
    Been thanked: 0

by trygvef2 » 26 Feb 2024, 11:57

Dersom "gode prosjekter" skal ha dispensasjon fra regulerte høyder, må også dårlige prosjekter få slik disp. :shock:

Dessuten: Å lese reguleringsplan burde være elementær ABC for en dyktig arkitekt ... :roll:
  • Jørn

by Jørn » 27 Feb 2024, 16:00

trygvef2 wrote: 26 Feb 2024, 11:57 Dersom "gode prosjekter" skal ha dispensasjon fra regulerte høyder, må også dårlige prosjekter få slik disp. :shock:

Dessuten: Å lese reguleringsplan burde være elementær ABC for en dyktig arkitekt ... :roll:
    fair enough, hvis du bare ser på byggesaken isolert, men prosjektet baserer seg på en reguleringsplan av nyere alder (14 år gammelt, så flere byråd siden). i planen er byggehøyden angitt til nærmeste desimeter for å ikke avvike fra nabogården, til tross for at det er høyere byggehøyder i alle nabokvartalene, og disse også har større interne forskjeller i gavlshøyde. Jeg kan ikke skjønne at dette er mer meningsfullt fordi plan- og bygningsetaten kan måtte godkjenne "dårlige" prosjekter.

Noe av det jeg kanskje synes er merkeligst med dette og flere lignende innfill prosjekter i indre by hvor det oppstår konflikt om høyder, er i hvor stor grad egentlig pbe helt på egenhånd legger opp til uklarhet selv gjennom måten de angir byggehøyder på i bestemmelsene. Gavlshøyden mot Th Meyers gt er satt til kote 25,1 meter, mens gata ligger på ca 13 meter. Total tillatt høyde for et nybygg blir da ca 12 m. Etasjehøyden i leilighetsbygg er normalt ca 3 meter og man skulle dermed tro at det var ganske standard å oppføre et leilighetsbygg i 4 fulle etasjer. Men planen legger også opptil servering i første etasje og næringsarealer har vanligvis minst 4 meter per etasje, så bygget blir fort 1 meter for høyt om det bygges som en standard moderne bygård på 4 fulle etasjer. Så blir spørsmålet, om etaten heller vil at det skal bygges en gård på 3 etasjer, hvorfor man ikke regulerer for det i stedet for å regulere en høyde som inviterer utbygger til å søke om disp., eller det som vanligvis skjer; at utbygger tegner bygg med rare lave etasjer rett på bakken. Det gir dårligere bokvalitet for framtidige beboere, gir mindre attraktive næringsarealer og det gjør også byrommet mindre attraktivt, se eksempelvis Grønlandsleiret.
    Lenke til bestemmelsene: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saks ... d=12347338
    These users thanked the author Jørn for the post (total 2):
    E_OsloMikael
  • trygvef2
    Has thanked: 8 times
    Been thanked: 0

by trygvef2 » 28 Feb 2024, 12:45

En reguleringsplan gjelder frem til en annen er vedtatt :|
  • E_Oslo
    Has thanked: 30 times
    Been thanked: 17 times

by E_Oslo » 28 Feb 2024, 22:45

Fredrik wrote: 26 Feb 2024, 08:38

Image

Image

Image

Saksmappen.
    Verdt å merke seg, fra saksmappen: Grünerløkka byutviklings- og næringskomite er mot etablering av servering i samme bygning som boliger. Det synes jeg er ganske deprimerende.
  • Jørn

by Jørn » 29 Feb 2024, 16:26

Jeg kan ikke huske å ha sett dette prosjektet posta her inne. Hille Melbye arkitekter har tegna et påbygg til Møllergata 39 for OBOS eiendom. Prosjektet fikk rammetillatelse denne uka, og inkluderer 2 nye etasjer og en generell oppgradering av fasadenpå bygget så vidt jeg kan se. Tomta er en del av den statlige reguleringsplanen for nytt regjeringskvartal.

Image

Image

Image

Saksmappa: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saks ... =202309712
    These users thanked the author Jørn for the post:
    Tobias
    Rating: 16.67%
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 29 Feb 2024, 17:05

Nei, det prosjektet har gått meg hus forbi. Jeg synes det er dumt at man ikke gjør mer med dagens fasade, ettersom jeg synes den er blant de styggere i sentrum.
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 02 Mar 2024, 12:13

Fredrik wrote: 16 Dec 2022, 09:45 En illustrasjon av det nye Majorstuhjemmet som er under oppføring i Trudvangveien på Majorstuen. Prosjektet er tegnet av arkitektkontoret Dyrø og Moen.

Image

I saksinnsyn.
    Et bilde av hvordan fasaden har blitt.

Image

Bildet ble funnet på nettsiden til firmaet Advansia.
    These users thanked the author Fredrik for the post:
    Jørn
    Rating: 16.67%