https://www.nrk.no/kultur/arkitekturopp ... 1.16646489
NRK sin undersøkelse om nordmenn foretrekker tradisjonelle bygg eller moderne bygg, har så langt fått over 56000 stemmer.
Nå ligger resultatet på:
82% tradisjonelle.
13% moderne
5% vet ikke
Jeg var selvfølgelig 100% selvsikker på at resultatene ville bli slik, fordi alle tidligere meningsmålinger bekrefter det samme. Det jeg håper å se fremover er flere lignende undersøkelser og seriøs kvantitativ forskning som omhandler akkurat dette. Jeg er heldig nok til å kunne si at jo mer empiri, jo bedre er det for den siden jeg støtter.
Den motsatte siden av min, blir da redusert til å si: "eksperter vet best, folket forstår ikke sitt eget beste". Jeg skal unngå å moralisere, det er helt greit å ha ha den meningen så lenge man er ærlig om at man trosser folkets vilje. Det jeg håper vi kan bli enig om er å legge død den meningsløse "debatten" om folk flest foretrekker modernistisk eller tradisjonell arktektur. Det er uinteressant, for vi vet svaret, alle seriøse meningsmålinger peker samme retning, frem til det endrer seg så er det faktisk ikke noe som trengs å debateres. Den mer interessante diskusjonen er om vi skal ta folkets perspektiv i betrakning eller ignorere det, og der kan vi gjerne ha sterke uenigheter