Bergen | Område | Marineholmen
    Fredrik
    Site Admin
    Has thanked: 200 times
    Been thanked: 938 times

Re: Bergen | Område | Marineholmen

by Fredrik » 08 Nov 2025, 16:19

MER Arkitektur har vunnet parallelloppdraget for å utforme av neste kvartal på Marineholmen.

Kilde.
    Attachments
    Marineholmen Mer arkitektur.jpg
    Marineholmen Mer arkitektur.jpg (664.88 KiB) Viewed 257 times
    Marineholmen Mer arkitektur 2.jpg
    Marineholmen Mer arkitektur 2.jpg (596.22 KiB) Viewed 257 times
    Marineholmen Mer arkitektur 3.jpg
    Marineholmen Mer arkitektur 3.jpg (573 KiB) Viewed 257 times
    Marineholmen Mer arkitektur 4.jpg
    Marineholmen Mer arkitektur 4.jpg (475.24 KiB) Viewed 257 times
    Annevanne
    Has thanked: 53 times
    Been thanked: 14 times

by Annevanne » 08 Nov 2025, 20:17

Jaja, flere kasser. Kan aldri få nok kasser i verdens rikeste land. Hvis dette er en smakebit på hva de har tenkt for dokken så er det faktisk ingen håp. Da har de med vilje tenkt å ødelegge byen min.

Lurer på om jeg kommer til å se et vakkert prosjekt bli ferdigstilt i Bergen før jeg dør?

Er ikke nærme enda (forhåpentligvis), så kan jo alltids håpe at en eneste arkitekt, utbygger eller politiker kommer til å bry seg, før jeg bokstavelig talt ligger i bakken 🤔
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 08 Nov 2025, 21:12

Jeg er faktisk ikke så negativ som deg. Mer arkitektur (og Kari Nissen Brodtkorb som de var før) sine prosjekter holder ofte ganske høy kvalitet hva gjelder materialvalg og har som regel en del fine detaljer. Spør du meg står de foren modernistisk stil som er ganske mye vennligere og humanitær enn de fleste andre norske arkitektkontor. Fra avstand vil det nok dessverre fremstå som noe monotont, men jeg tror det kan oppleves ganske vellykket når man beveger seg rundt blokkene på gateplan.
    Annevanne

by Annevanne » 09 Nov 2025, 15:33

Fredrik wrote: 08 Nov 2025, 21:12 Jeg er faktisk ikke så negativ som deg. Mer arkitektur (og Kari Nissen Brodtkorb som de var før) sine prosjekter holder ofte ganske høy kvalitet hva gjelder materialvalg og har som regel en del fine detaljer. Spør du meg står de foren modernistisk stil som er ganske mye vennligere og humanitær enn de fleste andre norske arkitektkontor. Fra avstand vil det nok dessverre fremstå som noe monotont, men jeg tror det kan oppleves ganske vellykket når man beveger seg rundt blokkene på gateplan.
    Fair, og jeg er enig i at dette hadde vært helt uproblematisk hvis det var i periferien. I utkanten av Norske storbyer så er vi alle vant til de typiske copy-paste kassene som norske arkitekter og utbyggere frelser oss med, men dette prosjektet er i sentrum. Bergen sentrum er ikke stort, det er en liten flekk som begrenses av store lungegårdsvann og byens fjell. Byen markedsfører seg som "Norges vakreste by." Hvis det ikke skal bli til en enda større vits enn det allerede er, så er det kanskje påtide å ta vare på de arkitektoniske kvalitetene som definerer Bergen sentrum (som er den eneste del av byen som er i nærheten av å være "vakker").

Slik postmodernistisk middelmådighet ødelegger heltsinntrykket til Bergen. Vi snakker om et kvartal med bygårder, det finnes ingen logisk grunn til at dette prosjektet ikke kan videreføre byens arkitektonisk arv. Jeg ber ikke om "stilkopi" av 1800-tallet, bare et prosjekt som er på høyere nivå enn det som lages i kunst og håndtverk på ungdomskolen. Men neida, copy paste.
  • Mikael
    Moderator
    Has thanked: 56 times
    Been thanked: 48 times

by Mikael » 09 Nov 2025, 19:26

Marineholmen består av ganske mye middelmådighet fra de siste 20 årene allerede, sånn sett syns jeg dette er positivt bidrag til dette området. Om jeg skulle kritisere noe så er det at førsteetasjen ikke er enda tydeligere definert med en større grad av detaljrikdom (buer f.eks.), og at slike "søyleganger" sjeldent oppleves velfungerende eller skaper en vennlig gate med mindre førsteetasjen er høyere / overbygde delen går over to etasjer.
    Annevanne

by Annevanne » 10 Nov 2025, 14:21

Mikael wrote: 09 Nov 2025, 19:26 Marineholmen består av ganske mye middelmådighet fra de siste 20 årene allerede, sånn sett syns jeg dette er positivt bidrag til dette området. Om jeg skulle kritisere noe så er det at førsteetasjen ikke er enda tydeligere definert med en større grad av detaljrikdom (buer f.eks.), og at slike "søyleganger" sjeldent oppleves velfungerende eller skaper en vennlig gate med mindre førsteetasjen er høyere / overbygde delen går over to etasjer.
    Jeg kommer aldri til å forstå dette argumentet.

«Det er allerede dårlig, så du bør være fornøyd med 1% forbedring.»

Problemet med den tankegangen er at det vil ta mange tiår før skikkelig framgang ses. Det er kanskje egoistisk av meg, men jeg har lyst å se et vakkert moderne prosjekt bli ferdigstilt før jeg dør, jeg venter enda på arkitektene skal oppfylle den drømmen.

Uansett, Arkitekter, utbyggere og politikere bør holdes ansvarlig for den styggheten de godkjenner i historiske bykjerner. Det burde være flaut å være en del av slike prosjekter, ikke noe man vinner priser for.

Jeg er bare en person, det er lite jeg kan gjøre, men på et større strategisk nivå så bør AO og alle andre som bryr seg kritisere og latterliggjøre dette prosjektet. Det er ikke bra nok å copy-paste noen buer på det ene bygget og si seg ferdig.

Som sagt, middelmådighet i periferien er helt forståelig, men man må forlange bedre i sentrum
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 10 Jan 2026, 09:59

Fredrik wrote: 14 Mar 2025, 10:20
    Noen nye illustrasjoner av dette byggetrinnet. Det er fortsatt en boks, men jeg mener bruken av tegl er et sted i riktig retning.

Image

Image

På Finn.
    Samme bygg fra en annen vinke. Bygget har blitt gitt navnet Marinegaarden.
    Attachments
    Marinegaarden Bergen.jpg
    Marinegaarden Bergen.jpg (979.92 KiB) Viewed 244 times