Oslo | Visjoner og planer
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Visjoner og planer

    by Fredrik » 27 Oct 2022, 22:13

    På 1920-tallet ble det avholdt en arkitektkonkurranse for utformingen av ny rensestasjon ved festningsplassen på Akerhus festning. Deltakerne ble også bed om å utforme forslag til tilgrensende bebyggelse. Konkurransen ble avholdt i regi av Forsvarsdepartementet og Kristiania kommune. Førstepremien ble tildelt et forslag sendt inn av Gudolf Blakstad og Herman Munthe-Kaas. Som vi vet ble prosjektet aldri gjennomført.

    Gudolf Blakstad og Herman Munthe-Kaas sitt vinnerbidrag:

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Andreplass ble tildelt dette forslaget sendt inn av Sverre Pedersen og Nils Holter:

    Image

    Image

    Image

    Image

    Tredjeplassen gikk til dette bidraget fra Lars Backer og Ole Øvergaard:

    Image

    Image

    Image

    Siste forslag er signert Kristofer Lange. Det ble innkjøpt, men ikke tildelt noen plass utover det.

    Image

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Visjoner og planer

    by Fredrik » 31 Oct 2022, 19:48

    Kommunen holdt samtidig en konkurranse for utformingen av områdene som de eide rundt Bislett stadion. Forslaget levert av arkitektene Nicolai Be er og Egil Haanshuus ble kåret og ble senere gjennomført mer eller mindre i henhold til planene. Andre plass og tredje plass (og som dermed aldri ble bygd) ble gitt til henholdsvis teamet bestående av Otto Hald Fritz Jordan og teamet bestående av Edgar Berentsen og Einar Foss.

    Første plass:

    Image

    Andre plass:

    Image

    Tredje plass:

    Image
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 210
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 18 times
    Been thanked: 14 times

    Re: Oslo | Visjoner og planer

    by Mikael » 01 Nov 2022, 10:14

    Vi har kanskje noe å lære fra tiden da man fokuserte mer på bystruktur og organiseringen av gater/bebyggelse enn å skulle bedømme utsmykkede volumstudier, hvert fall på reguleringsnivå.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Visjoner og planer

    by Fredrik » 18 Jan 2023, 18:36

    Her er arkitekt Lars Backer sitt forslag for en passasje mellom Karl Johans gate, Kristian Ivs gate og Rosenkrantz gate samt etableringen av en indre plass i kvartalet. Prosjektet vil ha blitt bygget der bygget til Det Norske Teateret står i dag. Planene var laget på vegne av handelsstandens forening og tanken var at det skulle inneholder forretninger, kontorer og lokaler for foreningen.

    Dette er et prosjekt som jeg synes det er leit at det ikke ble noe av.

    Image

    Image

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Visjoner og planer

    by Fredrik » 22 Jan 2023, 23:25

    Mens vi snakker om Lars Backer kan vi også legge ut to illustrasjoner som viser hans tidlige forslag for utformingen av Horngården på Egertorget. Bygget var opprinnelig ment som en 13 etasjers høyhus. Prosjektet ble etter hvert nedskalert til åtte etasjer, slik vi kjenner det i dag. Til tross for reduseringen, så blir gården likevel referert til som "Oslos første skyskraper".

    Image

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Visjoner og planer

    by Fredrik » 01 Feb 2023, 19:51

    En siste urealisert prosjekt fra arkitekt Lars Backer: Et forslag for et nytt kombinert kino-, opera- og konsertbygg. Prosjektet var tenkt bygget på det som ble klart for Bedstefarstomten, som lå sånn ca. der hvor Odd Fellow-gården senere ble bygget. Forslaget ble laget på vegne av advokat I. M. Johannessen og planene ble presentert for byens bygningsråd, men jeg er usikker på hvorfor prosjektet aldri kom videre etter det.

    Jeg synes det så ut som et ganske elegant bygg og jeg hadde foretrukket det over det som senere ville bli bygget som Oslo Konserthus.

    Image

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Visjoner og planer

    by Fredrik » 11 Mar 2023, 17:07

    Et forslag om å lage et nettverk av kanaler på Skøyen. Bygdøykanalen var navnet på prosjektet. Forslaget ble lansert av noen private interesser i 1899 med et ønske om å forberede adgangen til de forskjellige industribedriftene som hadde begynt å etablere seg i området. Planene ble tatt godt imot hos datidens Aker kommune og de bevilget både penger til prosjektet og inkluderte det på de kommunale reguleringskartene, men kanalene ble likevel aldri realisert. Først ut på 1950-tallet ble kanalene fjernet fra reguleringskartetene.

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Visjoner og planer

    by Fredrik » 11 Mar 2023, 17:24

    Mens vi er i området kan det også nevnes dette forslaget som tydeligvis ble foreslått bygget et eller annet sted på Bygdøynes, som er den delen av Bygdøy hvor Kon-Tiki museumet ligger i dag. Jeg vet ikke egentlig noe om forslaget utover det jeg kan se i illustrasjonen, men vi kan i hvert fall se at det var et forslag å utvikle området med urban bebyggelse som minner litt om det kan man kunne ha funnet på Frogner. Stilen ser ut til å være Nordisk Nybarokk.

    Jeg synes det er synd at forslaget aldri ble realisert fordi jeg synes det ser storslagent ut.

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Visjoner og planer

    by Fredrik » 12 Mar 2023, 08:50

    Her er to forskjellige forslag til utbyggingen av tomtene mellom Fuglehauggata og Munthes gate, som ligger rett over Kirkeveien for Frognerparken. Begge forslagene er visstnok laget av et gruppe kalt for Veteranhuskomiteen og er fra 1978.

    Jeg må innrømme at jeg aldri har hørt om dem før og jeg har heller ikke greid å finne noe om gruppen via google, men jeg antar at de jobbet for å bevare historiske bygg og kanskje engasjerte seg for å bygge i tradisjonell stil (litt à la en fortidens Arkitekturopprør). Jeg antar videre at disse to forslagene var laget som et alternativ til planene om den moderne bebyggelsen som står på tomtene i dag.

    I hvert fall er begge forslagene laget i en tradisjonell/post-moderne stil. Det ene forslaget består av frittstående byvillaer og det legges opp itl å bevare en gammel sveitservilla mot Fuglehauggata. Det andre forslaget består av et større, men tilbaketrukket helhetlig leilighetsbygg.

    Image

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Visjoner og planer

    by Fredrik » 12 Mar 2023, 11:07

    En illustrasjon og en modell som viser arkitekt Nils Reiersen sitt opprinnelige forslag fra 1921 for utformingen av Deichmans hovedbibliotek på Hammersborg. Biblioteket var opprinnelig tenkt å to fløyer plassert på hver sin side av en sentral plassert gresk-inspirert søylegang. Søylegangen ble bygget og står i dag på østsiden av Schandorffs plass, men kun den ene fløyen på sørsiden av søylegangen ble noensinne ferdigstilt.

    Image

    Image

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests