Oslo | Område | Økern
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Økern

    by Fredrik » 14 Oct 2022, 22:25

    Jørn wrote: 14 Oct 2022, 00:14 Er det noen som har tilgang på Vårt Oslo ? Har det kommet nye tegninger for Økern sentrum-området ?
    https://vartoslo.no/ana-golub-bydel-bje ... hus/409049
    Jeg har ikke tilgang til artikkelen, men jeg er veldig tvilende til at det er noe nytt. Jeg prøvde å søke på artikkelens tittel i Google-søk og da kommer det kun opp illustrasjoner som er like de vi har sett tidligere. Om det er gjort noen endringer, så virker de ut til å være svært begrensede i hvert fall.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Økern

    by Fredrik » 22 Jan 2023, 12:19

    Det har nå blitt sendt inn et endelig planforslag for reguleringen av Østre Aker Vei 25. Ønsket er å utvikle eiendommen med et nytt høyhus på 70 meter med kontorer. Planforslaget er laget av Mad arkitekter på vegne av Skanska.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Økern

    by Fredrik » 25 Feb 2023, 09:17

    Det har nettopp blitt sendt inn en anmodning om å få avholdt et oppstartsmøte for utviklingen av Økern torgvei 2. Prosjektet som forvirende nok har blitt kalt Økern Syd, ligger rett nord for Økernveien og det planlagte nye sentrumet. Tar jeg ikke helt feil utgjør eiendommen det siste feltet på Økern uten noen konkrete planer (før nå).

    Det er Eiendoms- og Byfornyelsesetaten som står bak planene. De ser for seg å utvikle eiendommen med en slags åpen kvartalsbebyggelse med høyder på opp mot 9 etasjer. Mot Økernveien er bebyggelsen satt på et podium som skal inneholde næringslokaler. De har laget to forskjellige alternativer for utformingen av prosjektet, der forskjellen ligger i om det skal være ett eller to punkthus på det nordvestlige hjørnet av eiendommen. Prosjektet er tenkt å inneholde rundt 250 nye boliger.

    Skissene er laget av Nordic/Kristin Jarmund. De viser alternativ 1 med to punkthus.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
  • Jørn
    Posts: 152
    Joined: 23 Mar 2022, 15:33
    Has thanked: 32 times
    Been thanked: 33 times

    Re: Oslo | Område | Økern

    by Jørn » 15 May 2023, 15:48

    Økern senter har i løpet av det siste året revidert prosjektet sitt og har nå lagt ut nye bilder av prosjektet som også skal være oversendt til plan- og bygningsetaten. Endringene består blant annet i lavere høyder og mindre bebyggelse og en ny park mot Løren skole. Samtidig blir andelen boliger høyere, de vil gjøre høyblokka om til boliger, litt tilsvarende den gamle Narvesenblokka på Hasle.



    Image



    Image


    Hovinbekken har fått plass i dagen i det nye prosjektet
    Image


    Prosjektet har fått en tydeligere kvartalstruktur
    Image

    lenke til artikkel i Ap https://www.aftenposten.no/oslo/i/3EzQ0 ... iste-runde
  • sliwek20
    Posts: 79
    Joined: 15 Mar 2022, 13:29
    Has thanked: 43 times
    Been thanked: 23 times

    Re: Oslo | Område | Økern

    by sliwek20 » 15 May 2023, 16:03

    Jeg synes at det ser ganske bra ut!
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Område | Økern

    by Annevanne » 15 May 2023, 16:56

    Kjipe og kjedelige fasader, et massivt svart høyhus uten noen estetiske kvaliteter. Jeg ser lite som er spesielt bra med dette prosjektet personlig, ingen av byggene virker å ha noen form for egen identitet, det gjelder spesielt teglbyggend. Vi har alle sett hvor flotte moderne teglbygg kan være på dette forumet. Desverre ser de svært kjipe ut her, skuffende.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Økern

    by Fredrik » 15 May 2023, 17:03

    Jeg er enig i at arkitekturen er ganske kjip (dog så tror jeg ikke det er så representativ for det endelige resultatet), men jeg synes utformingene av kvartalene og volumene representerer en stor forbedring fra tidligere.
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Oslo | Område | Økern

    by Tobias » 15 May 2023, 17:11

    Veldig fornøyd med hvordan dette prosjektet har utviklet seg. Eneste skåret i gleden er de tre unødvendige lamellene opp mot grøntdraget der.

    Og som Fredrik sier er dette neppe den endelige arkitekturen. Det skal utlyses egne konkurranser for de ulike delene.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Økern

    by Fredrik » 22 May 2023, 08:21

    Her er et par illustrasjoner til av et oppdaterte forslaget. Jeg synes dette er det beste forslaget for området til nå.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Oslo | Område | Økern

    by Tobias » 23 May 2023, 10:15

    Er det noe spesifikt som skal bygges under bakken på det tredje bildet der, eller er det bare arkitektene som leker seg litt?

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest