Trondheim | Byutvikling og prosjekter
    Fredrik
    Site Admin
    Has thanked: 163 times
    Been thanked: 637 times

Re: Trondheim | Byutvikling og prosjekter

by Fredrik » 11 May 2024, 08:52

Jeg har sagt det før, men jeg sier det igjen: Jeg synes det er trist at mange ser ut til å mene at vellykket byutvikling her i landet skal bety park. Man ser det akkurat det samme med Bane Nor sitt prosjekt i Schweigaards gate, der flere ønsker park til tross for at det finnes en større park rett på andre siden av kvartalet (og flere mindre parker like i nærheten). Jeg skulle ønske at flere verdsatte kvalitetene som en skikkelig urban bebyggelse kan gi.

Utover det så har jeg vanskelig for å ta utsagnet "Jeg tror ærlig talt aldri jeg har sett et mer nitrist, mer mannevondt prosjekt" seriøst angående det prosjektet. Prosjektet har selvsagt forbedringspotensiale, men det er likevel bedre tilpasset og mer urbant enn sånn ca. 90 av alt annet som bygges her i landet. Har Lund for eksempel sett hva som bygges i Øvre Nyhavna eller på Lilleby? Hvordan kan noen seriøst mene at dette ikke er et bedre prosjekt?
    These users thanked the author Fredrik for the post (total 4):
    TobiasMikaelarntfukjetpett
    Rating: 66.67%
  • Tobias
    Has thanked: 79 times
    Been thanked: 82 times

by Tobias » 11 May 2024, 09:12

Nå får jeg ikke lest artikkelen pga. betalingsmur, men ja, utifra tegningene er det veldig absurd å henge seg opp i dette av alle prosjekter? Det ser da fint og nokså nøytralt ut.
  • betrakter
    Has thanked: 1 time
    Been thanked: 19 times

by betrakter » 11 May 2024, 11:20

Har sett noen skrive at alt eller ingenting ville passet greit i det området.Det er jeg helt enig i. Slik området står i dag er det ingenting som definerer det. Du har disse gamle lamelene på ene siden av veien, og ellers lav trehusbebyggelse østover, og en løs forbindelse til de flotte gamle arbeiderboligene lenger ned i gaten, som dette foreslåtte bygget minner en del om.

Syns derfor en god bygård som dette er et helt greit tilskudd til bebyggelsen. En park der er jo helt meningløst. Flaten er jo knøttliten og Trondheim mangler ikke på små knøtteparker omringet av trafikk og støy, og som Fredrik påpeker, så er det jo en fin stor park 50 meter på andre siden av gaten. I tillegg har du jo store gressletter ved Dronning Mauds minne eller festningsparken lenger opp i hagebyen. Dette området trenger ikke mer park, og hvertfall ikke i et så begrenset omfang. Det vil være å kaste bort en god tomt rett og slett. Et poeng er vel også å fortette rundt kollektivknutepunktene.
    These users thanked the author betrakter for the post (total 2):
    arntfukjetpett
    Rating: 33.33%
  • Mikael
    Moderator
    Has thanked: 43 times
    Been thanked: 36 times

by Mikael » 11 May 2024, 20:26

Med fare for å være fordomsfull, tipper "hus i park-ideologien" sitter ganske dypt i denne arkitekturprofessoren. Ser ut som et potensielt godt over gjennomsnittet urbant prosjekt for meg.
  • arntfu
    Has thanked: 85 times
    Been thanked: 42 times

by arntfu » 12 May 2024, 11:39

Trondhjemsk byutviklingsdiskurs har i flere tiår vært preget av to retoriske påstander med preg av ryggmargsrefleks hos kritikere: Alle høyder over tre etasjer "ødelegger byen", og Trondheims ekstremt utvidede behov for "grønne lunger".

Når sant skal sies, fins det ankepunktet ved prosjektet, som for eksempel at hele førsteetasjen er dominert av nok en matbutikk, noe som lett vil gi null innsyn og liv på gateplan. Utformingsmessig er det ellers lite å klage over, etter min mening. Buran og Rosendal er allerede en urbanisert bydel, hvor byggehøyden ligger rundt 3-5 etasjer og har to parker, samt UFFA-skogen.
    These users thanked the author arntfu for the post:
    kjetpett
    Rating: 16.67%
  • arntfu

by arntfu » 12 May 2024, 11:49

Fredrik wrote: 11 May 2024, 08:52 Man ser det akkurat det samme med Bane Nor sitt prosjekt i Schweigaards gate, der flere ønsker park til tross for at det finnes en større park rett på andre siden av kvartalet (og flere mindre parker like i nærheten).
    Et annet eksempel er det som kalles "fengselstomta" bak Studentersamfundet, der den veldig lenge etterlengtede utvidelsen bygges for tiden. Flere kritikere ba om at tomta skulle bli park, til tross for at Elgeseter park ligger rett over gata, med den kilometer lange Gløshaugparken like bak der igjen, og Finaleparken kun et par hundre meter unna.
    kjetpett
  • arntfu

by arntfu » 12 May 2024, 21:42

Ikke at det er kjempeinteressant, men den planlagte Rema-butikken ved toppidrettssenteret og hoppbakken i Granåsen skal visstnok bli arkitektonisk "annerledes". Artikkel i Bydelsnytt

Image
    Image
    Image
    (Illustrasjoner: Asplan Viak)
    kjetpett
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 13 May 2024, 08:32

arntfu wrote: 12 May 2024, 11:49
    Fredrik wrote: 11 May 2024, 08:52 Man ser det akkurat det samme med Bane Nor sitt prosjekt i Schweigaards gate, der flere ønsker park til tross for at det finnes en større park rett på andre siden av kvartalet (og flere mindre parker like i nærheten).
    Et annet eksempel er det som kalles "fengselstomta" bak Studentersamfundet, der den veldig lenge etterlengtede utvidelsen bygges for tiden. Flere kritikere ba om at tomta skulle bli park, til tross for at Elgeseter park ligger rett over gata, med den kilometer lange Gløshaugparken like bak der igjen, og Finaleparken kun et par hundre meter unna.
    Jeg har ikke klar over at noen villa ha park der og! Det må i så fall være det mest absurde eksemplet på denne park-fetisjen jeg har hørt om. I tillegg til de parkene du nevner så er jo også grøntdraget langs Nidelva kun et steinkast unna. :roll:
    These users thanked the author Fredrik for the post:
    arntfu
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 14 May 2024, 15:14

Fredrik wrote: 08 Feb 2023, 15:24 Og her et bilde fra et annet prosjekt i Midtbyen. Prosjektet det er snakk om er Postgården og nye Hjorten teater. Det består av en restaurering og ombygning av den gamle jugendstilgården og byggingen av et nytt teaterbygg på et ubebygd areal i Apotekerveita. Byggingen er allerede i gang.

Prosjektet er tegnet av Svein Skibnes Arkitektkontor.

Image

Bildet er tatt fra denne artikkelen på nettstedet Bygg.no.

Noen illustrasjoner av slik det er tenkt å bli:

Image

Image

Image

Image

Image
    Noen nye (fra april) illustrasjoner av interiøret på Hjorten teater. Jeg tror det kan bli riktig kult så lenge materialene og gjennomføringen holder en høy standard.

Image

Image

Image

Bildene ble funnet på Facebook.
    These users thanked the author Fredrik for the post (total 2):
    Theodorkjetpett
    Rating: 33.33%
  • betrakter
    Has thanked: 1 time
    Been thanked: 19 times

by betrakter » 18 May 2024, 16:25

Ja, det der ser ut til å bli fin innredning. Fant noen illustrasjoner fra utviklingen av søndre gate 12 på motsatt side av gaten. Trekker inn første etasjen fra dronningens gate og utvider med serveringssted og så vil det lages en ny passasje gjennom bygget inn mot nye hjorten teater og videre inn til borkeplassen og ut i nordre

Image

Image

Syns ut i fra illustrasjonene at det kan se ut som granittheller på gateplan? Det ser iallefall ut til å bli mye trivligere enn den gamle bakgårdsgaten det har vært.

Image

Bildene tatt fra ECD eiendoms sider
    These users thanked the author betrakter for the post:
    arntfu