Jeg er enig i mye av kritikken mot åssen en del nye offentlige bygg ser ut eller møter omgivelsene, men som vanlig er løsningene arkitekturoppgjøret kommer med enda verre enn utgangspunktet. Synes heller ikke AI/KI er et veldig godt verktøy å bruke i debatten, i alle fall når de ikke engang opplyser om det i innlegget. Motforslagene er tunge og mangler sidestykker i norsk arkitektur. Det andre forslaget ser mest ut som et kirkebygg fra 1800-tallet. De ser og ut som om de ville sprengt alle rammer for byggekostnader med de massive teglsteinsveggene, men de skal kanskje ikke bygges etter den standarden som gjaldt da sånne bygg var på moten?arntfu wrote: ↑04 Oct 2025, 10:00Vel, det ser ut til at noen er enig med deg, Andreas. Et leserinnlegg i avisa Nidaros, av Frederik Nygård Stokvik fra Ny Urbanisme, med illustrerte forslag til bedre stedstilpasning.
Begge er flotte illustrasjoner og vakre bygg, men jeg undrer meg litt på hvilken stedstilpasning de egentlig representerer, gitt at det i umiddelbar nærhet står bygninger i forskjellige stilarter, så som sveitservilla, 1700-talls trønderlån, art nouveau, postmodernisme, og sogar en hjørnegård i 50-talls funkis.
Jeg liker forslagene, men hvordan er de nyromanske spirene eller det neoklassisistiske mansardtaket og buene egentlig mer stedstilpasset enn det postmoderne bygget?
Users browsing this forum: No registered users and 0 guests
© 2022 NyUrban. Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited.