Oslo | Prosjekt | Oslo Spektrum
  • Ring2
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 2 times

Re: Oslo | Prosjekt | Oslo Spektrum

by Ring2 » 25 Apr 2023, 17:47

Disclamer: I dette innlegget bruker jeg ordet "skyskraper". Det er egentlig ikke riktig å bruke dette ordet, men ordet "høyhus" er enda mindre passende, derfor skriver jeg "skyskraper".

Det positive først:

Veldig positivt at man endelig fortetter rundt Norges absolutt største kollektivknutepunkt. Det finnes ikke mange steder i Norge hvor det gir mer mening å fortette enn rundt Oslo S.

Jeg har alltid sett mot sentrum og tenkte at Postgirobygget og Plaza ser ensomme ut, godt at de nå får selskap. Aller helst skulle jeg sett rundt 7 skyskrapere her.

Negativt:

Ikke spesielt spennende arkitektur.

Det mest negative er dog at man ser ut til å gjenta tabben man gjorde når man bygget ut Barcode: Byrådet setter en kunstig høydebegrensning, resultatet blir dermed alt for lite variasjon i høyder ettersom utbyggerne ønsker å makse potensialet til den kostbare tomten.
    Håper vi får en debatt om mer høydevariasjon, men holder ikke pusten :)
  • Jørn
    Has thanked: 76 times
    Been thanked: 85 times

by Jørn » 23 Dec 2023, 01:15

Utbygger har nå startet prosessen med å få rammetillatelse for utbyggingen: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saks ... =202318474

ikke mye nytt men jeg hadde ikke sett dette diagrammet av fasadeløsningen før

Image
    Fredrik
    Site Admin
    Has thanked: 204 times
    Been thanked: 1001 times

by Fredrik » 23 Dec 2023, 09:38

Jeg må si jeg er veldig skeptisk til hvordan fasaden på selve høyhuset vil bli.
    Fredrik
    Site Admin
    Has thanked: 204 times
    Been thanked: 1001 times

by Fredrik » 18 Jan 2025, 13:43

Rammesøknaden er nå blitt sendt inn.

Image

Image

Image

Image

Image

I saksinnsyn.
    These users thanked the author Fredrik for the post (total 2):
    MJÖLNERKvikHalden
    Rating: 18.18%
  • Mikael
    Moderator
    Has thanked: 59 times
    Been thanked: 55 times

by Mikael » 11 Feb 2025, 22:09

• Tobias
    Has thanked: 115 times
    Been thanked: 112 times

by Tobias » 11 Feb 2025, 23:34

Høyhuset er ikke spesielt pent, men fint at de åpner opp på gateplan i det minste.
  • MJÖLNER
    Has thanked: 28 times
    Been thanked: 12 times

by MJÖLNER » 12 Feb 2025, 12:41

Mikael wrote: 11 Feb 2025, 22:09 Artikkel om nye Spektrum:

https://www.nrk.no/stor-oslo/oslo-spekt ... 1.17263608
    Fasaden är hemsk (fryktelig). Vad i herrans namn är det för idiot som har fått idén till detta visuella kaos? Huset skulle givetvis ha haft en enfärgad glasfasad. Det borde också ha varit femtio meter högre.
  • sliwek20
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 29 times

by sliwek20 » 12 Feb 2025, 12:59

MJÖLNER wrote: 12 Feb 2025, 12:41
    Mikael wrote: 11 Feb 2025, 22:09 Artikkel om nye Spektrum:

https://www.nrk.no/stor-oslo/oslo-spekt ... 1.17263608
    Fasaden är hemsk (fryktelig). Vad i herrans namn är det för idiot som har fått idén till detta visuella kaos? Huset skulle givetvis ha haft en enfärgad glasfasad. Det borde också ha varit femtio meter högre.
    Femti meter høyere?! Seriøst?! Da hadde skyggen strukket seg helt til marka!
  • Mikael
    Moderator
    Has thanked: 59 times
    Been thanked: 55 times

by Mikael » 12 Feb 2025, 15:17

MJÖLNER wrote: 12 Feb 2025, 12:41 Fasaden är hemsk (fryktelig). Vad i herrans namn är det för idiot som har fått idén till detta visuella kaos? Huset skulle givetvis ha haft en enfärgad glasfasad. Det borde också ha varit femtio meter högre.
    Det får du svar på i denne podcasten :)

Tanken om å bruke deler av elementene/fargene fra dagens spektrum (som det kommer frem i podcasten) er jeg dog også noe skeptisk til, kan også si meg enig at det gjerne burde merkbart høyere enn Plaza og Postgiro.
    These users thanked the author Mikael for the post:
    MJÖLNER
    Rating: 9.09%
    Annevanne
    Has thanked: 55 times
    Been thanked: 14 times

by Annevanne » 13 Feb 2025, 13:41

Mikael wrote: 12 Feb 2025, 15:17
    MJÖLNER wrote: 12 Feb 2025, 12:41 Fasaden är hemsk (fryktelig). Vad i herrans namn är det för idiot som har fått idén till detta visuella kaos? Huset skulle givetvis ha haft en enfärgad glasfasad. Det borde också ha varit femtio meter högre.
    Det får du svar på i denne podcasten :)

Tanken om å bruke deler av elementene/fargene fra dagens spektrum (som det kommer frem i podcasten) er jeg dog også noe skeptisk til, kan også si meg enig at det gjerne burde merkbart høyere enn Plaza og Postgiro.
    Det har faktisk ingen betydning hva tankene bak fasaden er. Stygt er stygt, uavhengig av visvas fra utbyggere, modernister, arkitekter, osv.

Om noe, så er det å i det hele tatt legitimere en «debatt» om åpenbart stygge bygg faktisk er stygge, et problem i seg selv. Det er ingen seriøs debatt å ha om en kald glassmonstrositet, et bygg uten merkbare visuelle kvaliteter eller utsmykning er stygt eller ikke. Det er en distraksjon som kun gagner uærlige modernister og griske utbyggere.

De fleste som later som det er pent, er heller ikke egentlig interessert i å ha en ekte debatt, de er interessert i å presse gjennom slike bygg for økonomiske/politiske/ideologiske interesser.

Det arkitekturopprøret har rett i er at man bør latterliggjøre slike «meninger», hvis man for eksempel mener at Munch Museet er pent eller at ADO i Bergen er pent, bør ikke det taes seriøst i offentlig debatt. Spesielt når det kommer fra folk i maktposisjoner som har andre (skjulte) motiver.
    Last edited by Annevanne on 13 Feb 2025, 15:22, edited 1 time in total.