Oslo | Område | Bryn
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Bryn

    by Fredrik » 26 Jan 2023, 11:16

    Nei, det virker ikke som det dessverre.

    I andre nyheter kan det nevnes at plan- og bygningsetaten nå har innvilget rammetillatelse for et nytt kontorbygg i Nils Hansens vei 27. Absolutt alt av illustrasjoner og tegninger er unntatt offentligheten, så jeg aner ikke hvordan det endelige bygget ser ut. Det eneste som er tilgjengelig i saksmappen er dette reguleringskartet:

    Image

    Saksmappen.
  • Jørn
    Posts: 152
    Joined: 23 Mar 2022, 15:33
    Has thanked: 32 times
    Been thanked: 33 times

    Re: Oslo | Område | Bryn

    by Jørn » 26 Jan 2023, 16:25

    Javel, kan ikke helt skjønne at illustrasjon av fasader og søknadsbrevet i seg selv skal være taushetsbelagt etter 24-3, men her tar vi i litt ekstra skjønner jeg :? Det er vel kanskje ikke noen vits i å forvente at et kontorbygg ved Kripos blir et særlig positivt bidrag til nabolaget uansett, det blir vel murer, pullerter og stengte dører som i dag.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Bryn

    by Fredrik » 27 Jan 2023, 01:24

    Jørn wrote: 26 Jan 2023, 16:25 Javel, kan ikke helt skjønne at illustrasjon av fasader og søknadsbrevet i seg selv skal være taushetsbelagt etter 24-3, men her tar vi i litt ekstra skjønner jeg :? Det er vel kanskje ikke noen vits i å forvente at et kontorbygg ved Kripos blir et særlig positivt bidrag til nabolaget uansett, det blir vel murer, pullerter og stengte dører som i dag.
    Nei, jeg synes det er veldig merkelig og jeg kan ikke huske å ha sett noe lignende tidligere. For eksempel hvordan fasaden blir (slik man ser på en fasadetegning) er jo uansett noe som kommer til å være synlig for allmenheten når bygget står der, så jeg skjønner ikke helt hvorfor slikt skal bli unntatt offentligheten.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Bryn

    by Fredrik » 07 Aug 2023, 08:18

    Det har nå blitt sendt inn et fullstendig planforslag for utviklingen av Etterstad t-banebase. Illustrasjonene her viser forslaget med høyest utnyttelse. Planforslaget er laget av Pir II. Dette for øvrig enda et prosjekt hvor man har inkludert buer i utformingen av byggene - tydeligvis veldig "inn" nå.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    [img]https://i.imgur.com/anJcMer.jpg/img]

    Saksmappen.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Bryn

    by Fredrik » 24 Sep 2023, 11:26

    Det har nå blitt sendt inn et oppdatert planforslag for reguleringen av Brynseng t-banestasjon, et nytt høyhus og et nytt torg ved stasjonen. Planforslaget er laget av Cowi og forslagsstilleren er Sporveien.

    Her er noen oppdaterte illustrasjoner av prosjektet. Endringene er ikke så alt for store da. Jeg er veldig skeptisk til den høye betongmuren mot Brynsengfaret.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
  • Iver
    Posts: 245
    Joined: 11 Jan 2023, 12:04
    Has thanked: 1 time
    Been thanked: 27 times

    Re: Oslo | Område | Bryn

    by Iver » 20 Oct 2023, 10:16

    Nye bilder for planene på Bryn, der ny høyhusstrategi tas inn. Fredag sender JM og Entra inn en helt ny plan for Bryn som inkluderer tre høyhus på 70 meter.

    https://www.aftenposten.no/oslo/i/O8dll ... r-paa-bryn

    Image
    Illustrasjon: Visulent AB
    Image
    Illustrasjon: Visulent AB
    Image
    Illustrasjon: Visulent AB

    Skal det først bygges høyt er vel Bryn en ok plassering. Det ligger lavt, og uten vesentlige verneinteresser. Spesielt hyggelig blir det ikke, men det er i det minste ikke så langt til hyggelige steder :lol: Det blir selvsagt ikke noe "folkeliv" her mellom høyhusene. Det blir skyggefult og mye vind. Det er neppe nok boliger i området heller til å fylle torget med aktivitet, og Bryn blir ikke et naturlig sted å stoppe for andre heller.
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 210
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 18 times
    Been thanked: 14 times

    Re: Oslo | Område | Bryn

    by Mikael » 20 Oct 2023, 10:52

    Det var da en veldig dystopisk profeti. Alt handler ikke om byggehøyder, det går an å kombinere høye bygg med solfylte plasser og interessante gater, avhengig av hvordan de plasseres og hva som skjer i førsteetasjene. Jeg må innrømme at jeg ikke har satt meg så godt inn høyhusstrategien, men jeg håper PBE har vært smarte nok til å legge inn en del forutsetninger om programmering og generell kvalitet når man bygger med disse høydene.
    These users thanked the author Mikael for the post:
    E_Oslo
    Rating: 16.67%
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Bryn

    by Fredrik » 20 Oct 2023, 10:55

    Jeg synes utformingen mot Østensjøveien virker ganske urban og jeg tror den vil fungere greit nok. Men jeg synes byggene lengre inn i området bærer for mye preg av "modernistisk planlegging" med tårn plassert over podiumer. Jeg synes også at boligblokkene har et veldig billig og masseprodusert inntrykk, noe som i for seg ikke er en stor overraskelse med tanke på at JM står bak. Jeg skulle likevel ønsket at man hadde valgt å tatt inn for seg dagens aritekturdebatt og ønsket om mer detaljrike fasader (spesielt når man legger frem planer med såpass høy utnyttelse).
    These users thanked the author Fredrik for the post:
    Mikael
    Rating: 16.67%
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Bryn

    by Fredrik » 20 Oct 2023, 11:02

    Iver wrote: 20 Oct 2023, 10:16 Det er neppe nok boliger i området heller til å fylle torget med aktivitet, og Bryn blir ikke et naturlig sted å stoppe for andre heller.
    Området vil få ganske mange boliger etter hvert. Det er allerede flere prosjekter under planlegging i området flere hundre nye leiligheter hver, og det er fortsatt mange eiendommer uten konkrete planer enda.
  • Iver
    Posts: 245
    Joined: 11 Jan 2023, 12:04
    Has thanked: 1 time
    Been thanked: 27 times

    Re: Oslo | Område | Bryn

    by Iver » 20 Oct 2023, 11:32

    Mikael wrote: 20 Oct 2023, 10:52 Det var da en veldig dystopisk profeti.
    Ja, mulig jeg er vel negativ, men det mangler dessverre eksempler på at slike områder bygd med modernistisk byplan gir hyggelige torg med folkeliv, selv om det er aldri så mange folk på illustrasjonene. Det blir ofte "kalde" plasser der folk haster forbi og butikkene sliter med å overleve. Torget er dessuten gjemt inne mellom bebyggelsen, og henvender seg verken til T-banen eller Østensjøveien direkte. Jeg er av og til i området på besøk hos Viken fylkeskommune samferdsel (tidligere SVV, snart Akershus samferdsel :lol:), og ut i fra det jeg ser av tegningene, vil jeg da ikke gå via torget.

    Illustrasjon av torget viser trær, brostein og teglsteinsfasade og butikkfasader, så det er da noe. Men neppe nok til å tiltrekke seg folk.

Who is online

Users browsing this forum: Google Adsense [Bot] and 1 guest