Oslo | Område | Marienlyst
    Fredrik
    Site Admin
    Has thanked: 204 times
    Been thanked: 996 times

Re: Oslo | Område | Marienlyst

by Fredrik » 14 Sep 2023, 10:08

Jørn wrote: 13 Sep 2023, 21:41 Må se de virkelig melder seg inn i klubben av de som sier "vi skal bygge by, ikke bare masse lamellblokker" bare for så å bygge omtrent bare lameller.
    Ja, ut i fra situasjonsplanen så kan det sees ut som om de ikke planlegger å lage et eneste skikkelig lukket kvartal, men at de i stedet fokuserer på slike nesten-kvartaler som vi har bygget rundt omkring i byen i en årrekke. Det er ganske skuffende når den uttalte målsetningen er å bygge tradisjonell by.
  • trygvef
    Has thanked: 14 times
    Been thanked: 9 times

by trygvef » 14 Sep 2023, 10:33

De har vel ikke noen annen ambisjon enn å tjene penger?

Tror utbyggere har en honnørord-generator. Akkurat nå er det "tradisjonell by" som er honnørest ... :oops:
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 14 Sep 2023, 12:11

trygvef wrote: 14 Sep 2023, 10:33 De har vel ikke noen annen ambisjon enn å tjene penger?

Tror utbyggere har en honnørord-generator. Akkurat nå er det "tradisjonell by" som er honnørest ... :oops:
    Jo, det er nok sant at det er motivet bak det. Jeg tror heller ikke at Ferd driver med velferd akkurat. Men jeg håpet at de ville legge litt mer sjel i det når det påstås at man ønsker å skape en tradisjonell by. :)
  • trygvef
    Has thanked: 14 times
    Been thanked: 9 times

by trygvef » 14 Sep 2023, 12:35

Uansett skjønner jeg ikke hvorfor de blander Harald Hals opp i dette:

https://www.arkitektur.no/aktuelt/byutv ... s-sin-tid/

Marienlyst var i Aker og der var det Augsust Nilsen som var reguleringssjef. Han hadde som prosjekt at Aker skulle forbli en villaby rundt Oslo (gjerne tomannsboliger). Vest for Kirkeveien skulle det imidlertid bygges tettere, og da valgte han lamellblokker - nettopp fordi disse ikke vikret så "urbane" som tradisjonelle bykvartaler.

Aker skulle være annerledes!

Image
    These users thanked the author trygvef for the post:
    E_Oslo
    Rating: 9.09%
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 14 Sep 2023, 19:39

Det kan nevnes at de reviderte planene nå har blitt sendt inn plan- og bygningsetaten. Så vidt jeg kan se inneholder ikke dokumentene noen nye illustrasjoner.

I saksinnsyn.
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 17 Sep 2023, 09:44

For øvrig så kom jeg over denne situasjonsplanen som var en del av det opprinnelige konkurransegrunnlaget i arkitektkonkurransen for utformingen av NRK-bygget (konkurransen inkluderte også et forslag for "Kvartal II"). Nrk-bygget var planlagt bygget i Kvartal I mens Kvartal II var tenkt brukt til et nytt boligkvartal. Som vi kan se var de opprinnelige planene å integrere området inn i bystrukturen rundt.

NRK sitt bygg endte opp med å bli bygget ett hakk nordvest (nordvest for Gydas vei) for tomten vi ser her og resten av utbyggingen ble droppet.

Image
    These users thanked the author Fredrik for the post:
    trygvef
    Rating: 9.09%
  • KvikHalden
    Has thanked: 11 times
    Been thanked: 8 times

by KvikHalden » 17 Sep 2023, 22:57

Tobias wrote: 12 Sep 2023, 13:41 Man må i så fall flytte fotballbanen og det skjer vel neppe, så en bymessig enklave er vel det beste man kan håpe på.
    Nei! Ligg unna for all del!
  • Surbanpomp
    Has thanked: 6 times
    Been thanked: 15 times

by Surbanpomp » 20 Sep 2023, 15:48

Det er jo noen barrierer der som ligger der de ligger. Friggfeltet i sydvest, kunstgressbanen i øst, og i vest den gressplenen fra Kjemisk institutt og nedover (jeg spekulerte litt fritt på viewtopic.php?p=4564#post_content4508 - jeg fant ut at Kjemisk institutt skal flytte inn i Livsvitenskapsbygget, ja.)

Ferd må vel ha tatt alt dette for gitt da de bestemte seg for å bla opp milliarder. Tross alt. Det er sikkert mulig de har hatt følere ute for å ville kjøpe eller bytte arealer med noen, men jeg kan vel ikke se for meg at de har liggende i skuffen en egnet slette for et "psst, lyst til å bytte Friggfeltet mot dette?"

Men jeg er faktisk ikke klar over hvor mye det er som fulgte med på kjøpet. Det "store" matrikkelnummeret er jo greit, men fra bildene ser det ut til at de har tenkt å bygge noe der hvor det i dag er p-plasser langs Blindernveien. En kikk på kartet sier matrikkelnummer 46/1 - som også har et område i Marka rundt Nordmarkskapellet syd for Blankvann, but I digress. Hm, jeg skrev di-gress.

Så da ligger det vel an til at Marienlyst blir mer av et strøk i seg selv, utvidet vest for Marienlystparken opp til Blindernveien?
    Sa noen lamellbygg? Her er et bilde fra 1936. Kirkeveien var vel grensen mellom Aker og Oslo?
    Image

PS: "Tradisjonell by" er et funn av et begrep - med litt god vilje kan det strekke seg fra hundre år før til hundre år etter Annevannes gullalder, og det er enkelt å få på blokka standardsvar av typen "det vil alltids være noen som klager, og det vil alltids være noen som må klage når det ikke er hundre prosent likt den gata de selv vokste opp i".
    Annevanne
    Has thanked: 54 times
    Been thanked: 14 times

by Annevanne » 20 Sep 2023, 16:27

Surbanpomp wrote: 20 Sep 2023, 15:48 Det er jo noen barrierer der som ligger der de ligger. Friggfeltet i sydvest, kunstgressbanen i øst, og i vest den gressplenen fra Kjemisk institutt og nedover (jeg spekulerte litt fritt på viewtopic.php?p=4564#post_content4508 - jeg fant ut at Kjemisk institutt skal flytte inn i Livsvitenskapsbygget, ja.)

Ferd må vel ha tatt alt dette for gitt da de bestemte seg for å bla opp milliarder. Tross alt. Det er sikkert mulig de har hatt følere ute for å ville kjøpe eller bytte arealer med noen, men jeg kan vel ikke se for meg at de har liggende i skuffen en egnet slette for et "psst, lyst til å bytte Friggfeltet mot dette?"

Men jeg er faktisk ikke klar over hvor mye det er som fulgte med på kjøpet. Det "store" matrikkelnummeret er jo greit, men fra bildene ser det ut til at de har tenkt å bygge noe der hvor det i dag er p-plasser langs Blindernveien. En kikk på kartet sier matrikkelnummer 46/1 - som også har et område i Marka rundt Nordmarkskapellet syd for Blankvann, but I digress. Hm, jeg skrev di-gress.

Så da ligger det vel an til at Marienlyst blir mer av et strøk i seg selv, utvidet vest for Marienlystparken opp til Blindernveien?
    Sa noen lamellbygg? Her er et bilde fra 1936. Kirkeveien var vel grensen mellom Aker og Oslo?
    Image

PS: "Tradisjonell by" er et funn av et begrep - med litt god vilje kan det strekke seg fra hundre år før til hundre år etter Annevannes gullalder, og det er enkelt å få på blokka standardsvar av typen "det vil alltids være noen som klager, og det vil alltids være noen som må klage når det ikke er hundre prosent likt den gata de selv vokste opp i".
    Hva er min "gullalder"?
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 20 Sep 2023, 17:01

Surbanpomp wrote: 20 Sep 2023, 15:48 Men jeg er faktisk ikke klar over hvor mye det er som fulgte med på kjøpet. Det "store" matrikkelnummeret er jo greit, men fra bildene ser det ut til at de har tenkt å bygge noe der hvor det i dag er p-plasser langs Blindernveien. En kikk på kartet sier matrikkelnummer 46/1 - som også har et område i Marka rundt Nordmarkskapellet syd for Blankvann, but I digress. Hm, jeg skrev di-gress.
    Det er verdt å merke seg at det er mulig å regulere eiendommer som ligger utenfor tomtegrensene og. Jeg er usikker på nøyaktig hvor stort Ferd sitt område er, men det er i hvert fall ikke gitt at de eier det