Det er jo noen barrierer der som ligger der de ligger. Friggfeltet i sydvest, kunstgressbanen i øst, og i vest den gressplenen fra Kjemisk institutt og nedover (jeg spekulerte litt fritt på
viewtopic.php?p=4564#post_content4508 - jeg fant ut at Kjemisk institutt skal flytte inn i Livsvitenskapsbygget, ja.)
Ferd må vel ha tatt alt dette for gitt da de bestemte seg for å bla opp milliarder. Tross alt. Det er sikkert mulig de har hatt følere ute for å ville kjøpe eller bytte arealer med noen, men jeg kan vel ikke se for meg at de har liggende i skuffen en egnet slette for et "psst, lyst til å bytte Friggfeltet mot dette?"
Men jeg er faktisk ikke klar over hvor mye det er som fulgte med på kjøpet. Det "store" matrikkelnummeret er jo greit, men fra bildene ser det ut til at de har tenkt å bygge noe der hvor det i dag er p-plasser langs Blindernveien. En kikk på kartet sier matrikkelnummer 46/1 - som også har et område i Marka rundt Nordmarkskapellet syd for Blankvann, but I digress. Hm, jeg skrev di-
gress.
Så da ligger det vel an til at Marienlyst blir mer av et strøk i seg selv, utvidet vest for Marienlystparken opp til Blindernveien?
Sa noen lamellbygg? Her er et bilde fra 1936. Kirkeveien var vel grensen mellom Aker og Oslo?
PS: "Tradisjonell by" er et funn av et begrep - med litt god vilje kan det strekke seg fra hundre år før til hundre år etter Annevannes gullalder, og det er enkelt å få på blokka standardsvar av typen "det vil alltids være noen som klager, og det vil alltids være noen som må klage når det ikke er hundre prosent likt den gata de selv vokste opp i".