Norge | Før og etter fra Streetview
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Norge | Før og etter fra Streetview

    by Fredrik » 22 Oct 2022, 19:21

    Tobias wrote: 09 Sep 2022, 23:47
    Annevanne wrote: 09 Sep 2022, 20:35 Må innrømme at det er ingen oppgradering, det er like ille, men jeg gråter ikke over det gamle bygget og sånn sett er ikke noe tapt :).
    Synes det har blitt ganske mye bedre, med lysere farger og en langt mer åpen og inviterende førsteetasje.

    Her er en sammenligning av Torggata i Oslo før (2009) og etter (2022) oppgraderingen. Jeg hadde helt glemt hvor stygt det gateløpet var og hvor stor forskjell nytt belegg og noen uteserveringer kan gjøre.

    Image
    Image
    Som en lite kuriositet kan det nevnes at de norske 90-tallsrapperne i Warlocks gikk store deler av denne gaten i sin video for låten Flashback. Jeg antar at det ikke er bevart så mange andre videor av hvordan gaten fremstod i sin helhet. Dette var riktignok på 90-tallet, så den hadde fått enda et par tiår med slitasje før google streetview var innom.


    youtu.be/UAIRm3Rri-c
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Norge | Før og etter fra Streetview

    by Tobias » 02 Nov 2022, 18:52

    Fredrik wrote: 22 Oct 2022, 19:21 Som en lite kuriositet kan det nevnes at de norske 90-tallsrapperne i Warlocks gikk store deler av denne gaten i sin video for låten Flashback. Jeg antar at det ikke er bevart så mange andre videor av hvordan gaten fremstod i sin helhet. Dette var riktignok på 90-tallet, så den hadde fått enda et par tiår med slitasje før google streetview var innom.
    Artig video. Bortsett fra Cafe Sara er det ikke mange datidens etablissementer igjen der. En fabelaktig gate.

    Her fra andre siden av byen i Blinderveien ser vi det nye studenthjemmet som best kan beskrives som en stor trekloss på stylter.

    Image

    Image

    Image

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Norge | Før og etter fra Streetview

    by Fredrik » 03 Nov 2022, 22:54

    Ja, det ble virkelig ikke et pent bygg. Jeg synes slike nakne tre-fasader har en tendens til å få et utrykk som minner om betong-brutalisme. Ikke det mest heldige. Når det er sagt så synes jeg det i hvert fall bidrar til å ramme inn veien på en bedre måte.
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Norge | Før og etter fra Streetview

    by Tobias » 04 Nov 2022, 17:37

    Her er to bilder fra Landstadsgate i Lillestrøm som viser litt av de enorme forandringene som har skjedd i den byen de siste ti årene.

    Image

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Norge | Før og etter fra Streetview

    by Fredrik » 04 Nov 2022, 18:05

    Ja, det er litt uvirkelig å se så store forskjeller innenfor et såpass lite tidsrom i en norsk by. Det minner mer om noe fra en kinesisk boom-town. :)
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Norge | Før og etter fra Streetview

    by Annevanne » 04 Nov 2022, 18:56

    Heselig urbanisering.
  • Molo
    Posts: 8
    Joined: 18 Mar 2022, 21:45
    Has thanked: 2 times
    Been thanked: 1 time

    Re: Norge | Før og etter fra Streetview

    by Molo » 01 Feb 2023, 15:36

    Her ser vi endringer fra noen bygg i Molde som de seneste årene har fått nyoppussede fasader. Noen av byggene har også blitt bygd på med en etasje. Selv om det ikke er så lett å se på bildene, så har alle byggene nå fått valmtak eller skråtak. Jeg synes resultatet er blitt ganske bra.


    Storgata 41/43 og 50

    Image

    Image


    Storgata 49 og 57

    Image

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Norge | Før og etter fra Streetview

    by Fredrik » 01 Feb 2023, 16:13

    Ja, jeg er enig. Tatt i betraktning utgangspunktet, så må jeg si at resultatet har blitt veldig bra.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Norge | Før og etter fra Streetview

    by Annevanne » 01 Feb 2023, 16:26

    Byreparasjon i Norge? KULT. Mer av dette, vi trenger ikke rive alle modernistiske monstrositeter hvis vi heller kan forandre de til relativt koselige bygårder :)
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Norge | Før og etter fra Streetview

    by Fredrik » 06 Feb 2023, 22:37

    Et før og etter eksempel fra det gamle trehusmiljøet i Øvre Storgata i Drammen. Her er to eldre bygårder i tre blitt restaurert til fordums glans mens det har blitt bygget et nybygg på nabotomten. Jeg synes ikke at uformingen av nybygget er så veldig vellykket, men helhetsinntrykket er likevel av en langt flottere gate med et historisk preg.

    Før:

    Image

    Image

    Image

    Nå:

    Image

    Image

    Image

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests