Bærum | Område | Sandvika Øst
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Bærum | Område | Sandvika Øst

    by Fredrik » 16 Mar 2022, 09:26

    Jeg tenkte at jeg kunne lage en tråd for å samle de forskjellige planene for utviklingen av Sandvika Øst (Bærum kommune). Det begynner å komme såpass mange prosjekter i området at jeg synes det blir litt kaotisk å ha det fordelt utover forskjellige tråder. Planen for områdereguleringen av Sandvika Øst ble vedtatt på våren i 2017. Den åpner opp for å utvikle området med en rekke høyhus med høyder på opp til 16 etasjer.

    Jeg vil prøver å flytte de forskjellige innleggene/trådene over hit.

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Bærum | Område | Sandvika Øst

    by Fredrik » 20 Mar 2022, 11:35

    Noen illustrasjoner av Helgerugkvartalet som er under utbygging i Sandvika sentrum i Bærum kommune. Prosjektet baserer seg på reguleringsplanen for utviklingen av Sandvika Øst som ble vedtatt av kommunestyret i 2017. Det vil inneholde over 230 nye leiligheter og det høyeste bygget vil være på hele seksten etasjer. Helgerudkvartalet er tegnet av LPO arkitekter.

    Utgravningen av tomten er allerede i gang.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Bærum | Område | Sandvika Øst

    by Fredrik » 19 Apr 2022, 11:18

    Det er nå planer om å utvikle Tinghuskvartalet i Sandvika sentrum i Bærum kommune. Kvartalet har adresse til Malmskriverveien 2 og er en del av eiendommene som er dekket av områdeplanen for Sandvika Øst. Dagens regulering åpner opp for å bygge et høyhus på 13 etasjer. Forslagsstiller håper imidlertid på å få til en reguleringsendring for å få omplassert volumene. Kvartalet er planlagt med et bruksareal på 11 700 kvadratmeter med kontorarealer, noe som vil gi plass til rundt 700 kontorplasser. I tillegg er det planlagt utadvendt virksomhet i første etasje.

    Prosjektet er tegnet av Dyrvik arkitekter, som nettopp har bestilt et oppstartsmøte for å få til den nevnte reguleringsendringen. Entra er utvikleren bak det.

    Image

    Image

    Saksmappen.
  • E_Oslo
    Posts: 77
    Joined: 16 Mar 2022, 00:45
    Has thanked: 30 times
    Been thanked: 15 times

    Re: Bærum | Område | Sandvika Øst

    by E_Oslo » 21 Apr 2022, 00:07

    Er det noe galt med tegningene? Så vidt jeg skjønner er det første bildet fra sør-vest, mens det andre er fra vest. Men det som da er vestfasaden på høyhuset ser ut til å ha forskjellig bredde på bildene.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Bærum | Område | Sandvika Øst

    by Fredrik » 21 Apr 2022, 17:52

    E_Oslo wrote: 21 Apr 2022, 00:07 Er det noe galt med tegningene? Så vidt jeg skjønner er det første bildet fra sør-vest, mens det andre er fra vest. Men det som da er vestfasaden på høyhuset ser ut til å ha forskjellig bredde på bildene.
    Tja, det er ikke så godt å si. Begge illustrasjonene finnes i dette dokumentet, men så vidt jeg kan se er det ikke oppgitt hvorfor de viser to litt forskjellige bygg.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Bærum | Område | Sandvika Øst

    by Fredrik » 01 Sep 2022, 20:01

    Det har blitt montert opp et webkamera hvor man kan følge arbeidene med Helgerugkvartalet. Her er et bilde fra det kameraet:

    Image

    Kameraet kan følges på prosjektets nettside.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Bærum | Område | Sandvika Øst

    by Fredrik » 05 Sep 2022, 18:40

    Lof arkitekter har sendt inn en anmodning om å få avholdt en forhåndskonferanse for et nytt høyhus-prosjekt i Rådmann Halmrasts vei 18 i Sandvika i Bærum kommune. Prosjektet baserer seg på den vedtatte områdeplanen for Sandvika Øst. Eiendommen ligger sydvest for Otto Sverdrups Plass. Den nye bebyggelsen er planlagt å inneholde en kombinasjon av bolig, næring, kontor og hotell og vil ha høyder på opp mot 16 etasjer.

    Det er kanskje på tide å lage en egen tråd for å samle alle prosjektene som er under bygging/planlagt i Sandvika Øst? :)

    Image

    Image

    I saksinnsyn.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Bærum | Område | Sandvika Øst

    by Fredrik » 09 Sep 2022, 19:06

    Her er en illustrasjon som viser mulig ny utforming av Otto Sverdrups plass, som er den plassen som ligger mellom Helgerudkvartalet og jernbanen. Illustrasjonen er hentet fra en nettside som har blitt lansert for medvirkning for utformingen av plassen.

    Image

    Kilde.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Bærum | Område | Sandvika Øst

    by Fredrik » 09 Sep 2022, 20:17

    Sånn, nå tror jeg alt skal være flyttet over. :)
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Bærum | Område | Sandvika Øst

    by Fredrik » 11 Sep 2022, 10:00

    Det er planer om å utvikle Malmskriverveien 20 med et nytt bygg. Dette er eiendommen som ligger mellom Sandvika bibliotek og Malmskriverveien. Det planlagte nybygget er på åtte etasjer og er tenkt å romme en ny videregående skole for Akademiet (Norges Realfagsgymnas). Utbygger er Entra og prosjektet er tegnet av Dyrvik arkitekter.

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest