Arendal | Byutvikling og prosjekter
  • Tobias
    Has thanked: 115 times
    Been thanked: 112 times

Re: Arendal | Byutvikling og prosjekter

by Tobias » 11 Jul 2023, 17:37

Mulighetsstudie. Mulighetsstudie. Mulighetsstudie.

:)
    Annevanne
    Has thanked: 54 times
    Been thanked: 14 times

by Annevanne » 11 Jul 2023, 20:52

Tobias wrote: 11 Jul 2023, 17:37 Mulighetsstudie. Mulighetsstudie. Mulighetsstudie.

:)
    Jeg visste at jeg ville få et slikt svar. Jeg prøvde å forhindre at jeg ville få det til og med. Problemet er i seg selv at det er en "mulighet" for grusomme høyhus som vil ødelegge Arendal for generasjoner. Dette burde ikke en gang være opp for debatt, det burde ikke være et tema. Vi burde være kloke nok til å ha klare krav på hvilke type bygg som er tillatt (akseptable) å bygge i nærheten av historiske sentrum som Arendal. Det er slikt AO kjemper for å få gjennom, det at vi ikke har det er et kjempeproblem. Det er også derfor det er en pågående "debatt" om høyhus i kvadratruten I oslo. Som om den delen av byen ikke er ødelagt nok.
  • Tobias

by Tobias » 12 Jul 2023, 00:25

Jeg ville bare berolige deg med at disse innsendte bildene ikke vil ha noen som helst med hvordan Fløyheia til slutt vil ende opp med å se ut. En mulighetsstudie er kun det, en studie av muligheter, og bildene er av så lav kvalitet at jeg ikke ville blitt overrasket om det er noe klipp-lim fra et annet prosjekt rasket sammen i hu og hast.

Her er forøvrig et tidligere forslag fra 2016 som vant en konkurranse og som heller ikke ble noe av.

Image
    Annevanne

by Annevanne » 13 Jul 2023, 01:51

Tobias wrote: 12 Jul 2023, 00:25 Jeg ville bare berolige deg med at disse innsendte bildene ikke vil ha noen som helst med hvordan Fløyheia til slutt vil ende opp med å se ut. En mulighetsstudie er kun det, en studie av muligheter, og bildene er av så lav kvalitet at jeg ikke ville blitt overrasket om det er noe klipp-lim fra et annet prosjekt rasket sammen i hu og hast.

Her er forøvrig et tidligere forslag fra 2016 som vant en konkurranse og som heller ikke ble noe av.

Image
    Det beroliget meg på ingen måte. Men jeg får ta det med en latter, for det forslaget du viste var jo nesten så ille at man skulle tro det var ment som en parodi.
  • Tobias

by Tobias » 13 Jul 2023, 04:31

Annevanne wrote: 13 Jul 2023, 01:51 Det beroliget meg på ingen måte. Men jeg får ta det med en latter, for det forslaget du viste var jo nesten så ille at man skulle tro det var ment som en parodi.
    Nettopp. Alle kan slenge inn stygge forslag uten at de blir noe av.
    Fredrik
    Site Admin
    Has thanked: 204 times
    Been thanked: 996 times

by Fredrik » 14 Jul 2023, 18:08

Asplan Viak har faktisk også sendt inn et planforslag for utviklingen av et prosjekt kalt Kongshavn Brygge på Tromøya. Prosjektet er planlagt bygget der det i dag står et tidligere aldershjem. Aldershjemmet er opprinnelig fra 1700-tallet, men ble fra Neskilen til Kongshavn i 1880. Ifølge forslagsstiller er aldershjemmet i såpass dårlig forfatning at det ikke er økonomisk gjennomførbart å restaurere. Det foreslås derfor å rive bygningen til fordel for et nytt boligprosjekt med 4 nye rekkehus. AART utarbeidet skisseprosjektet som planforslaget bygger på, mens Smia Arkitektstudio har gjort visse justeringer siden.

Image

Image

Image

Det gamle aldershjemmet:

Image

Saksmappe.
    Annevanne

by Annevanne » 14 Jul 2023, 23:41

Neida, vi kan ikke ta oss råd til å redde og restaurere et bygg fra 1700-talllet, de vi har nesten ingen av i dette landet, la oss heller la utbygger skvise ut litt profitt på noe kjipt søppel istendenfor. Hvis det absolutt må rives kan vi vel forlange litt høyere kvalitet enn det forslaget håper jeg.
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 15 Jul 2023, 09:13

Ja, jeg er enig i at det er en uting at slike bygg rives. Dog så er det viktig å huske på at planen ikke er vedtatt enda.
    These users thanked the author Fredrik for the post:
    Annevanne
    Rating: 9.09%
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 28 Dec 2023, 16:16

Fredrik wrote: 22 Dec 2022, 20:54 Et nytt leilighetsbygg som er planlagt bygget i Østregate 12 i Arendal sentrum. Eiendommen ligger rett nedenfor Fløyheia og er hvor den tidligere Metodistkirken står. Det nye leilighetsbygget er på åtte etasjer og er planlagt bygget i bakgården til det tidligere kirkebygget. Det vil inneholde 10 leiligheter.

Planforslaget ligger nå ute til offentlig ettersyn. Det er laget av Bgm arkitekter.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Kunngjøringsannonsen på nettsiden til Arendal kommune.
    Det har nå blitt sendt inn en søknad om rammetillatelse for dette prosjektet.

Image

Image

Søknaden kan sees her.
  • Tobias

by Tobias » 28 Dec 2023, 17:58

Ser de har tenkt til å skjule denne vederstyggeligheten bak mye pre-fabrikkert vegetasjon!