Arendal | Byutvikling og prosjekter
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3365
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 116 times
    Been thanked: 333 times

    Arendal | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 10 Sep 2022, 09:48

    Dette er en tråd for byutvikling og prosjekter i Arendal.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3365
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 116 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Arendal | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 10 Sep 2022, 09:54

    Nsw Arkitektur har utarbeidet noen skisser som viser et forslag til å bygge nye byhus i Hylleveien i Arendal sentrum. Byhusene er tenkt bygget på taket til Torvet P-Hus. Illustrasjonene er laget på vegne av det kommunale foretaket Arendal Eiendom.

    Image

    Image

    Artikkel i Agderposten.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3365
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 116 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Arendal | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 22 Dec 2022, 20:54

    Et nytt leilighetsbygg som er planlagt bygget i Østregate 12 i Arendal sentrum. Eiendommen ligger rett nedenfor Fløyheia og er hvor den tidligere Metodistkirken står. Det nye leilighetsbygget er på åtte etasjer og er planlagt bygget i bakgården til det tidligere kirkebygget. Det vil inneholde 10 leiligheter.

    Planforslaget ligger nå ute til offentlig ettersyn. Det er laget av Bgm arkitekter.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Kunngjøringsannonsen på nettsiden til Arendal kommune.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 871
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 26 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Arendal | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 22 Dec 2022, 23:59

    Stygt og trist, modernisme er en sykdom som infiserer vakre byer. Arendal er vel kjent som en av de vakreste byene i Norge, det er vel viktig å endre det. Veldig viktig at arendal også skal bli stygt.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3365
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 116 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Arendal | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 23 Dec 2022, 15:59

    I dette tilfellet er jeg enig i at det ser ganske stygt ut. Personlig tror jeg det kunne ha blitt flott med flere bygg som "klatrer" oppover åssidene som ligger rundt sentrum, men da må burde det stilles større krav til estetikken enn det vi ser her.
  • Tobias
    Posts: 282
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 46 times
    Been thanked: 33 times

    Re: Arendal | Byutvikling og prosjekter

    by Tobias » 24 Dec 2022, 12:36

    Vanskelig tomt å bygge på, men dette var virkelig malplassert. Får litt 70-talls Syden-vibber.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3365
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 116 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Arendal | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 24 Dec 2022, 13:13

    For øvrig kan det nevnes at det er ønsker om å bygge dette boligprosjektet litt lenger opp i gata, i Østregate 18 og Munkejordet 2. Det står et par mindre mur-/trehus på eiendommene i dag som er planlagt revet til fordel for et nytt leilighetsbygg på syv etasjer. Nybyggets tre nederste etasjer er planlagt med fasader i puss, mens fasadene er satt noe tilbake og er planlagt utført med treverk. Prosjektet er planlagt å inneholde 31 leiligheter.

    Planene er tegnet av Alpha arkitekter og det ble nettopp varslet oppstart av reguleringsprosessen.

    Image

    Image

    Image

    Image

    I dag:

    Image

    Kunngjøringsannonsen på nettsiden til Arendal kommune.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 871
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 26 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Arendal | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 24 Dec 2022, 15:37

    Hva en modernist med lav intelligens kan si for å forsvare disse byllene: "Arkitektur skal jo provosere, det er smak og behag, viktig med kontraster, vi kan ikke bygge pent det tilhører gamle dager, osv".
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3365
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 116 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Arendal | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 11 Jul 2023, 10:34

    Det har blitt sendt inn et planinitiativ for den videre utviklingen av området oppå Fløyheia i Arendal. Intensjonen med planarbeidet er å legge til rette for utbyggingen av en ny bebyggelse med bolig- kontor- og næringsarealer. Asplan Viak har blitt engasjert til å ta seg planarbeidet mens NSW arkitektur har utarbeidet en mulighetsstudie som er sendt inn sammen med planinitiativet.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 871
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 26 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Arendal | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 11 Jul 2023, 14:18

    Flott at de skal ødelegge Arendal. Som er regnet som en perle i Norge. Modernisme er en sykdom.

    Det er en helt fair reaksjon spør du meg, byggene er rene monstrositeter som ville kunne ses fra det vakre sentrumet. De er latterlig store og vil bli et fremmedelement i byen. Naturen på den lille høyden ruineres.

    Fra disse simple tegningene ser det uansett ut som det kan bli noe av det styggeste bygget i landet på lang tid, og det sier litt med tanke på nivået på arkitekturen her til lands. Hvis jeg var arkitekt tror jeg jeg heller ville sagt opp jobben min enn å bli tvunget til å tegne noe slikt. Hvem vil ha den totale forstyggelsen av et vakkert område på sin samvittighet?

    Gikk inn på google earth og disse grusomhetene vil uten tvil bli sett fra hele sentrum. Skammelig. Dere trenger ikke påminne meg at det nok ikke blir helt slik tilslutt. Det at dette i det hele tatt er til vurdering er problemet.

    Blir noe som ligner på dette bygget vil det være en moralsk forkastelig handling mot byen.

    Jeg er ikke mot utvikling. Men bygg noe som ikke er et overgrep mot byen, spesielt når vi snakker om en perle som Arendal. Hvilke steder har vi igjen i dette landet hvis vi fortsetter slik? Vi er ikke Spania eller Frankrike, vi har ikke tusenvis av landsbyer fra 1500-tallet vi kan være stolte av. De få lignende steder vi har må da kunne taes vare på, eller er det for mye å be om?

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests