Oslo | Prosjekt | Pilestredet 75 C
  • Surbanpomp
    Has thanked: 6 times
    Been thanked: 16 times

Re: Oslo | Prosjekt | Pilestredet 75 C

by Surbanpomp » 28 Jun 2023, 20:13

Vi hadde tilløp til diskusjon rundt dette i https://nyurban.no/viewtopic.php?t=7&st ... ontent1198 også, før det fikk den tråden jeg er enig i at det fortjener.

Det virker som et gjennomtenkt prosjekt, det ser sånn ut fra sakspapirene også, men det virker ikke som de har prioritert å utfordre for mye med for mange spennende grep, og det kan man jo skjønne - det fører vel bare med seg protester og forsinkelser. Det står noe om høy kvalitet og sånn strikk i metervare, det står det jo alltid. God magefølelse, men også fordi det er litt loslitt der det står, og Sporveisgata p.t. er en transportetappe fra Stensparken til Bogstadveien.

Fredrik hadde en kommentar om at bakgården virker mer som bakgård enn noe annet, og sånn som det ligger i dag skal man jo være godt godt kjent i området for å gidde å ta turen inn via de eldre byggene som skal bli stående og være "tilgjengelige" - med mindre man har medlemskap på det aktuelle treningssenteret, da.
    Men altså, det skal jo ikke være bolig i første i det hele tatt - og da regner jeg med at det er i utbyggers interesse at næringslokaler i første blir lett tilgjengelige. Også de som man må gå inn i gården for å komme til. De fremtidige beboerne kan sikkert foretrekke at kundene til næringslokalene i første etasje brukte dører fra Sporveisgata, i stedet for å reke inn i bakgården, men jeg tror det kommer til å regulere seg selv uansett, for det mangler ei hel elv for å kunne bli noe Vulkan/Mathallen-sted. Du kan liksom ikke tvinge shoppingkunder inn der.

(Ellers ... jeg ruller litt med øynene over formuleringer som "Fordelen med å gi dispensasjon er at trappene kan oppføres som planlagt." Altså, fordelen med å gi dispensasjon er at da kan man gjøre det man har søkt om ... uten å drøfte om det er en forbedret løsning. Men de har vel tenkt at begrunnelsen for en 10 cm for høy spiral-rømmingstrapp ikke er noe som kommer til å avgjøre noen påklage-sak ...?)

Litt lang babling herfra, men det er et strøk jeg ofte har gått i eller syklet forbi (og fylt drivstoff i gamle dager også), så ...
    Fredrik
    Site Admin
    Has thanked: 204 times
    Been thanked: 1001 times

Re: Oslo | Prosjekt | Pilestredet 75 C

by Fredrik » 06 Nov 2025, 21:48

Nye illustrasjoner. Det har blitt utført noen mindre endringer i detaljene sammenlignet med tidligere illustrasjoner.
    Attachments
    Pilestredet 75 C.jpg
    Pilestredet 75 C.jpg (488.07 KiB) Viewed 97 times
    Pilestredet 75 C gateplan.jpg
    Pilestredet 75 C gateplan.jpg (496.65 KiB) Viewed 97 times
    These users thanked the author Fredrik for the post (total 3):
    trygvef2JørnSurbanpomp
    Rating: 27.27%