Oslo | Prosjekt | Pilestredet 75 C
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Oslo | Prosjekt | Pilestredet 75 C

    by Fredrik » 22 Oct 2022, 09:30

    Jeg tenkte at jeg kunne lage en tråd for bolig- og næringsprosjektet som er planlagt bygget i Pilestredet 75 C ved Bislett. Prosjektet markedsføres under navnet Nora. Jeg har riktignok presentert planene tidligere i den generelle Oslo-tråden, men jeg synes det fortjener sin egen tråd ettersom dette er blant de største prosjektene som er planlagt i indre by i nær fremtid.

    Det vil bestå av et nytt kvartal med høyder fra 6 til 10 etasjer. Den nye bebyggelsen vil i lat inneholde 165 leiligheter. Reguleringsplanen ble vedtatt i desember i 2020 og det ble søkt om rammetillatelse i juli i år.

    Både planforslaget og rammesøknaden ble laget av Arcasa arkitekter. Utbygger er Klp eiendom.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Nærbilder av fasadene:

    Image

    Image

    Image

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Pilestredet 75 C

    by Fredrik » 22 Oct 2022, 09:35

    Noen illustrasjoner som viser fasaden mot Sporveisgata sett fra bakkenivå.

    Image

    Image

    Image

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Pilestredet 75 C

    by Fredrik » 26 Nov 2022, 14:27

    Enda noen flere illustrasjoner som har blitt sendt inn til rammesøknaden.

    Image

    Image

    Image
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Pilestredet 75 C

    by Annevanne » 26 Nov 2022, 16:56

    Alltid kjekt med nye oppbevaringsbokser.
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Pilestredet 75 C

    by Tobias » 27 Nov 2022, 22:52

    Ganske positiv til dette prosjektet. Her får man mye bolig inn sentralt, næring inn i første etasjer i det som i dag er en ganske dø gate og kanskje man kan gjøre noe spennende i bakgården. Estetisk ikke veldig interessant, men jeg har sett mye verre.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Pilestredet 75 C

    by Fredrik » 28 Nov 2022, 11:51

    Det største problemet jeg har med prosjektet er at det ikke blir gjort mer med bakgården. Kvartalet det er en del av inneholder en god del gamle industribygg og andre "spennende" ting. Jeg mener man burde ha gjort dette området mer tilgjengelig for publikum og jeg ser for meg at det kunne ha blitt utviklet til noe lignende Vulkan ved Grunerløkka. I stedet ser det ut til at det kun vil fungere som en bakhage for leilighetene.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Pilestredet 75 C

    by Annevanne » 28 Nov 2022, 13:19

    Hvem bryr seg om tilgjengelighet når du kan ha en stygg mur som blokkerer for de nevnte industribyggene?

    Det eneste som betyr noe er at kundene får boenheter og selskapene tjener seg søkrike. La oss ikke distraheres av estetikken for folk som bor i området, bortgjemmingen av fine industribygg, eller tilgjengelighet for publikum, osv. Det viktigste er selskapenes velvære.
    Lenge leve menneskebokser. 😊
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Pilestredet 75 C

    by Tobias » 28 Nov 2022, 16:12

    Fredrik wrote: 28 Nov 2022, 11:51 Det største problemet jeg har med prosjektet er at det ikke blir gjort mer med bakgården. Kvartalet det er en del av inneholder en god del gamle industribygg og andre "spennende" ting. Jeg mener man burde ha gjort dette området mer tilgjengelig for publikum og jeg ser for meg at det kunne ha blitt utviklet til noe lignende Vulkan ved Grunerløkka. I stedet brukes ser det ut til at det kun vil fungere som en bakhage for leilighetene.
    Er de gamle husene en del av prosjektet? I så fall, har det blitt sagt noe om hva de skal fylles med?
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Pilestredet 75 C

    by Fredrik » 28 Nov 2022, 18:02

    Tobias wrote: 28 Nov 2022, 16:12
    Fredrik wrote: 28 Nov 2022, 11:51 Det største problemet jeg har med prosjektet er at det ikke blir gjort mer med bakgården. Kvartalet det er en del av inneholder en god del gamle industribygg og andre "spennende" ting. Jeg mener man burde ha gjort dette området mer tilgjengelig for publikum og jeg ser for meg at det kunne ha blitt utviklet til noe lignende Vulkan ved Grunerløkka. I stedet brukes ser det ut til at det kun vil fungere som en bakhage for leilighetene.
    Er de gamle husene en del av prosjektet? I så fall, har det blitt sagt noe om hva de skal fylles med?
    De er ikke en del av det som det nå har blitt søkt om rammetillatelse for, men en del av byggene er en del av reguleringsplanen som prosjektet her baserer seg på. Her er en illustrasjon som viser avgrensingen for reguleringsplanen:

    Image

    I reguleringsplanen heter det bare at "Det tillates kombinerte formål innenfor felt F, G og H forretning/ undervisning/ kulturinstitusjon /forsamlingslokale/ annen offentlig eller private tjenesteyting (helse, velvære, kultur, konsulentvirksomhet, treningssenter) bevertning/kontor/ lager." De gamle bygningene ligger innenfor felt F, G og H. Meg bekjent er det ikke avgjort noe utover det.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Pilestredet 75 C

    by Fredrik » 28 Jun 2023, 17:34

    Kommunen har nå innvilget rammetillatelse for prosjektet.

    I saksinnsyn.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest