Norge | Visjoner og planer
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Norge | Visjoner og planer

    by Fredrik » 08 Nov 2022, 19:17

    Dette er en tråd for diverse visjoner og urealiserte planer i Norge. Det er egne, separate tråder for visjoner for Oslo, Bergen og Trondheim.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Norge | Visjoner og planer

    by Fredrik » 08 Nov 2022, 19:47

    Her er noen av forslagene som ble sendt inn til arkitektkonkurransen for utformingen av det nye biblioteket i Fredrikstad som ble avholdt i 1920 til 1921. Forslaget kalt "Der Glommen gjør en sving" ble valgt ut som vinner. Det var laget av arkitekt Harald Sund i samarbeid med August Nielsen. Biblioteket stod klart i 1926 og det ferdige bygget var nærmest identisk med konkurranseutkastet.

    Førstepremien:

    Image

    Image

    Image

    Image

    Andre plassen gikk til dette forslaget:

    Image

    Tredje plass gikk til dette:

    Image

    Image

    Dette forslaget ble foreslått innkjøpt, men fikk ingen rangering utover det:

    Image

    Image

    Det samme ble gjort med dette forslaget:

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Norge | Visjoner og planer

    by Fredrik » 05 Mar 2023, 10:40

    Et utkast til det som blir kalt for Glems Hotell som var planlagt bygget på Geilo. Utkastet er signert Arnstein Arneberg og er datert til 1915. Som vi kan se har han tydelig gått for en nasjonalromantisk-inspirert nybarokk utforming av hotellet.

    Ut i fra hva jeg forstår så ble hotellet aldri bygget. Jeg har i hvert fall ikke greid å finne noe informasjon om det utover disse to tegningene. Jeg synes det ser ut som et storslagent hotell og jeg synes det er trist det aldri ble bygget.

    Image

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Norge | Visjoner og planer

    by Fredrik » 05 Mar 2023, 10:47

    Her er et forslag for utformingen av ny kino og markedshall (litt pussig kombinasjon) i Moss sentrum fra 1936. Forslaget er laget av Oslo-arkitektene Andreas Bjercke og Georg Eliassen. Ifølge Nasjonalmuseet var oppdragsgiveren trolig Moss kommune..

    Image

    Image

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Norge | Visjoner og planer

    by Fredrik » 27 Mar 2023, 11:10

    Her er Arnstein Arneberg sitt vinner-forslag for utformingen av den nye kirken i Steinkjer. Steinkjer ble bombet av tyskerne under krigen og den nye kirken var en del av gjenoppbyggingsarbeidene. Prosjektet ble imidlertid droppet grunnet for høye kostnader. Det ville ta inntil 1965 før byen fikk sin nye kirke, da etter tegninger av arkitekten Olav S. Platou.

    Jeg synes Arneberg sitt forslag så veldig fint ut og jeg synes det er trist at det aldri ble bygget. Når det sagt så synes jeg dagens kirke er ganske fin og.

    Image

    Image
  • trygvef
    Posts: 53
    Joined: 27 Mar 2023, 12:56
    Has thanked: 14 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Norge | Visjoner og planer

    by trygvef » 27 Mar 2023, 12:58

    Hmmm ...

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Norge | Visjoner og planer

    by Fredrik » 27 Mar 2023, 16:58

    Hei og velkommen til forumet. :D

    Ja, Ullensaker kirke deler noe av de samme elementene (spesielt rundt tårnet), men ettersom den er fra et senere tidspunkt, så er den mindre tradisjonell i utformingen.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Norge | Visjoner og planer

    by Fredrik » 10 Apr 2023, 16:14

    Her er arkitekten Lars Backer sitt vinnerforslag i konkurransen for utvidelsen av Stavanger museum som ble avholdt i 1921. Prosjektet ble aldri realisert.

    Image

    Image

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Norge | Visjoner og planer

    by Fredrik » 05 Dec 2023, 13:26

    Her er noen av forslagene som ble sendt inn i en arkitektkonkurransen for utformingen av nye folkehøyskole i Kristiansand. Ut i fra hva jeg kan lese av situasjonsplanen så var høyskolen planlagt bygget der hvor Tordenskjoldsgate skole ligger i dag. Så vidt jeg kan se ble det aldri bygget noen nye skole der.

    Dette første forslaget er det som ble tildelt førsteplassen og kommer fra arkitektene Reidar Johnssen og Eric Ericsson i Kristiania/Oslo:

    Image

    Image

    Image

    Andreplassen gikk til dette forslaget fra arkitekten Henry Coll i Kristiania/Oslo:

    Image

    Og til slutt gikk tredjeplassen til dette forslaget fra arkitektene Ragnvald Tønsaker og Gunnar Schultz, de også fra Kristiania/Oslo:

    Image

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Norge | Visjoner og planer

    by Fredrik » 09 Dec 2023, 13:04

    Et urealisert forslag fra tidlige 1920-tallet for byggingen av en kombinert brannstasjon og kontorbygning på Flotmyr i Haugesund. Den var tegnet av arkitekt Einar Halleland.

    Image

    Illustrasjonen ble funnet på Facebook.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest