Stavanger | Område | Jåttåvågen
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3364
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 116 times
    Been thanked: 333 times

    Stavanger | Område | Jåttåvågen

    by Fredrik » 08 Nov 2022, 20:53

    Dette er en tråd for utviklingen av Jåttåvågen i Stavanger. Området er og kjent som Hinna Park. Det ligger sånn ca. midt mellom Sandnes og Stavanger sentrum. Den sydlige halvdelen av området er allerede (stort sett) ferdig utviklet, men den nordre halvdelen gjenstår. Området vil i lat romme rundt 2500 boliger og 14 000 arbeidsplasser når det er ferdig utbygd.

    Disse illustrasjonene er kun foreløpige.

    Image

    Image
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 871
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 26 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Stavanger | Område | Jåttåvågen

    by Annevanne » 08 Nov 2022, 22:24

    Ser ganske forferdelig ut. Byggene er bare plassert ned i landskapet uten mål og mening, sterile og stygge fasader uten sjel, lite farger, ingen symmetri, stygge gressplener på takene, motbydelige falske strender, rent dystopi. Totalt vemmelig arkitektur. Hele området ser ut som en katastrofe og er direkte vandalisering av kystlinjen.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3364
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 116 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Stavanger | Område | Jåttåvågen

    by Fredrik » 09 Nov 2022, 13:56

    Annevanne wrote: 08 Nov 2022, 22:24 Ser ganske forferdelig ut. Byggene er bare plassert ned i landskapet uten mål og mening, sterile og stygge fasader uten sjel, lite farger, ingen symmetri, stygge gressplener på takene, motbydelige falske strender, rent dystopi. Totalt vemmelig arkitektur. Hele området ser ut som en katastrofe og er direkte vandalisering av kystlinjen.
    Jeg er faktisk enig med deg med tanke på plasseringen av byggene. Jeg synes de virker veldig tilfeldig plasserte og jeg er svært skeptisk til at man greier å lage et levende byområde med såpass store avstander mellom hvert enkelt kvartal. Jeg mener det hadde vært langt bedre å samle kvartalene sammen og heller lage et større grøntområde ved siden av dem igjen.

    Angående de falske strendene så er jeg mindre enig. En ganske stor mengde av de bynære strendene i Norge er enten delvis eller fullstendig falske og jeg i hvert fall ser ingen større problemer med det.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 871
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 26 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Stavanger | Område | Jåttåvågen

    by Annevanne » 09 Nov 2022, 15:28

    Fredrik wrote: 09 Nov 2022, 13:56
    Annevanne wrote: 08 Nov 2022, 22:24 Ser ganske forferdelig ut. Byggene er bare plassert ned i landskapet uten mål og mening, sterile og stygge fasader uten sjel, lite farger, ingen symmetri, stygge gressplener på takene, motbydelige falske strender, rent dystopi. Totalt vemmelig arkitektur. Hele området ser ut som en katastrofe og er direkte vandalisering av kystlinjen.
    Jeg er faktisk enig med deg med tanke på plasseringen av byggene. Jeg synes de virker veldig tilfeldig plasserte og jeg er svært skeptisk til at man greier å lage et levende byområde med såpass store avstander mellom hvert enkelt kvartal. Jeg mener det hadde vært langt bedre å samle kvartalene sammen og heller lage et større grøntområde ved siden av dem igjen.

    Angående de falske strendene så er jeg mindre enig. En ganske stor mengde av de bynære strendene i Norge er enten delvis eller fullstendig falske og jeg i hvert fall ser ingen større problemer med det.
    Kanskje det er derfor jeg foretrekker strender i Frankrike eller mer lokalt: Borestranden i Norge :P .Men uansett er det bra å høre at jeg ikke er den eneste som misliker aspekter med dette forslaget.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3364
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 116 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Stavanger | Område | Jåttåvågen

    by Fredrik » 09 Nov 2022, 17:48

    For øvrig kan det nevnes at kommunestyret i Stavanger nylig vedtok reguleringsplanen for det som kalles for felt B10. Feltet utgjør området som kalles for Nautholmen. Reguleringsplanen åpner for å bygge ut området med 230 nye boliger. Det er Obos og Hinna Park Utvikling som står bak prosjektet, som de har døpt for "Odden". Planforslaget ble laget av Brandsberg-Dahls Arkitekter.

    Image

    Image

    Image

    Image
  • FredØx
    Posts: 60
    Joined: 19 Feb 2023, 19:11
    Has thanked: 4 times
    Been thanked: 14 times

    Re: Stavanger | Område | Jåttåvågen

    by FredØx » 19 Feb 2023, 21:23

    En liten detalj jeg synes var ganske stilig; hvis man ser på illustrasjonsplanen til B10-feltet kan man se "fotavtrykket" til de massive oljeplattformene som ble bygget i jåttåvågen på 80-tallet. Fotavtrykket er laget ved å variere fargene i betongplatene på torget. Synes det er en subtil måte å la "spøkelse" av de gamle platformene leve videre. Bare søk opp "jåttåvågen oljeplatform" så ser man hvor gigantiske de faktisk var.

    Samtidig er det kult at det skjeve tårnet for stå å skape videre stedsidentitet.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3364
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 116 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Stavanger | Område | Jåttåvågen

    by Fredrik » 04 Mar 2023, 12:56

    Det har blitt søkt om rammetillatelse for første byggetrinn av Nautholmen. Byggetrinnet består av en lamellblokk og to punkthus. Byggene til til sammen inneholde 58 leiligheter. Byggetrinnet er tegnet av Brandsberg-Dahls Arkitekter.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Rammesøknaden til lamellblokken kan sees her.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3364
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 116 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Stavanger | Område | Jåttåvågen

    by Fredrik » 20 Aug 2023, 09:47

    Obos har publisert noen nye illustrasjoner av byggetrinnene plassert ytterst på Nautholmen.

    Image

    Image

    Image

    Hos Obos.
  • FredØx
    Posts: 60
    Joined: 19 Feb 2023, 19:11
    Has thanked: 4 times
    Been thanked: 14 times

    Re: Stavanger | Område | Jåttåvågen

    by FredØx » 20 Aug 2023, 17:10

    Kjedelig. De kunne lekt seg mye mer med industrihistorien. Parken blir i det minste sørvendt og stor.
    These users thanked the author FredØx for the post:
    Fredrik
    Rating: 16.67%
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3364
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 116 times
    Been thanked: 333 times

    Re: Stavanger | Område | Jåttåvågen

    by Fredrik » 17 Sep 2023, 10:10

    Et bilde fra området tatt nå i september.

    Image

    Bildet ble funnet her.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests