Page 1 of 4

Oslo | Kollektivtrafikk

Posted: 13 Nov 2022, 11:52
by Fredrik
Dette er en tråd for nyheter om kollektivtrafikken og prosjekter i Oslo uten egne tråder.

Re: Oslo | Kollektivtrafikk

Posted: 13 Mar 2023, 18:18
by Fredrik
Her er noen bilder av den nye Diakonhjemmet t-banestasjon som er under planlegging. Den nye stasjonen vil erstatte dagens stasjoner på Frøen og Steinerud og den vil ligge sånn ca. midt mellom dem. Stasjonen blir bygget som en del av planlagte utbyggingen av området til Diakonhjemmet. Intensjonen er at Diakonhjemmet stasjon skal stå klar til bruk ved skolestart i 2027.

Image

Image

Image

Artikkel i Vårt Oslo.

Re: Oslo | Kollektivtrafikk

Posted: 14 Mar 2023, 11:30
by Iver
Den stasjonen har vært under planlegging så lange jeg kan huske. Håper de får bygget den snart :D

Tidligere var det trikk (Bybane om man spør en bergenser) med høye plattformer på banene i Vest. Holmenkollbanen ble som eneste bane i vest ikke fullstendig ombygd til "Metrostandard". Den ble hasteombygd til VM på ski i 2011, etter lang diskusjon om den skulle være en del av trikkenettet eller T-banenettet. Det er fortsatt planoverganger og korte plattformer, selv om kjøreledning er erstattet av strømskinne. Mange krappe svinger og stor tetthet av ressurssterke folk (advokater) som motsetter seg nedleggelse av sin stasjon, har gjort det umulig å få oppgradert til 6-vogns lengde på stasjonene. Resultatet er at linje 1 er blitt den "stygge andungen" med lav kapasitet gjennom fellestunnelen. En stor hodepine for kollektivplanleggerne :lol:

Re: Oslo | Kollektivtrafikk

Posted: 14 Mar 2023, 16:08
by Fredrik
Jeg skulle ønske at hele linjen fikk metro-standarden, men det er nok ikke så veldig sannsynlig som du er inne på. Heldigvis vil stasjonen på Slemdal mest sannsynlig bli oppgradert i forbindelse med utviklingen av området rundt, så da er i hvert fall enda en planovergang fjernet.

Re: Oslo | Kollektivtrafikk

Posted: 16 Mar 2023, 13:04
by Iver
Jeg mener det beste hadde vært å bygge trikk, slik det er på Lilleakerbanen og Ekebergbanen med overgang til bytrikk på Frøen. Passasjermengden, unntatt på Holmenkollhelga, tilsier det. Da ville f.eks Kolsåsbanen kunne gått med høyere frekvens. 15 minutters intervall på T-bane er for dårlig i mine øyne. Med trikk kunne det vært avganger hvert 10. minutt på Holmenkollbanen. Kanskje hvert 5. på nedre del.

Re: Oslo | Kollektivtrafikk

Posted: 16 Mar 2023, 13:08
by Iver
Leveranse av nye trikker utsatt. Leverandøren CAF skyller på manglende deler til trikkene.

https://www.aftenposten.no/oslo/i/O8l97 ... estemt-tid (bak betalingsmur)

Når endelig man kjøper noe fra Spania som fungerer, så klarer de ikke levere :roll:

Re: Oslo | Kollektivtrafikk

Posted: 20 Mar 2023, 19:54
by Fredrik
Planene med å oppgradere Brynseng stasjon har blitt utsatt til 2027. Stasjonen har blitt kalt Oslos mest slitte stasjon og den planlagte oppgraderingen har en foreløpig kostnadsramme på 1,2 milliarder kroner.

Artikkel i Avisa Oslo.

Re: Oslo | Kollektivtrafikk

Posted: 23 Mar 2023, 20:27
by Fredrik
Noen bilder fra arbeidene med oppgraderingen av Østensjøbanen mellom Bryn og Hellerud. Prosjektet innebærer at dagens trasé vil bli erstattet med en ny tunnel på rundt 400 meter. Planen er at den nye strekningen skal kunne tas til bruk i høst.

Image

Image

Image

Bildene ble funnet i en artikkel på nettstedet Bygg.no.

To illustrasjoner av prosjektet:

Image

Image

Re: Oslo | Kollektivtrafikk

Posted: 05 Jun 2023, 19:25
by Tobias
Det skal bygges en ny inngang til Tøyen stasjon, som vil komme et sted mellom krysset Økernveien/Finnmarksgata og Tøyenparken bussholdeplass. Inngangen vil trolig stå klar våren 2024.

Inngangen har et overraskende retro og beskjeden utseende, vil jeg si.

https://www.aftenposten.no/oslo/i/O8PR3 ... anestasjon

Image

Re: Oslo | Kollektivtrafikk

Posted: 05 Jun 2023, 20:28
by Fredrik
Så dette er en helt ny inngang? Designet minner meg om en del av de eldre stasjonene i forstedene i London.