by Iver » 06 Sep 2023, 09:51
Ja, allerede her ser man hovedmotsetningen; Ønske om stasjoner i dagens sentrum og ønske om flere stasjoner i indre by. En ren t-bane mellom Tøyen og Majorstuen i indre by, ca. langs ring 2, ville ikke gitt noen stasjoner i sentrum. Da måtte svært mange bytte for å komme seg til sentrum og bytte 2 ganger for å komme seg på tog, siden deres bane ikke går dit. "Hva med at annenhver avgang går i hver sin tunnel?" er da det vanlige spørsmålet. Vel, dette er i praksis ikke mulig for alle grenbaner. Da må det bygges en omfattende infrastruktur i begge ender som gir konfliktfri "bytte" mellom tunnelene. I tillegg må det ruteplanlegges slik at to og to baner "bytter" sentrumstunnel for annenhver avgang, med andre ord svært sårbart punktlighetsmessig, siden en forsinkelse da rammer begge tunneler. Northern Line i London er eneste T-bane jeg kjenner med dette prinsippet, og det fungerer så dårlig at de prøver å komme seg bort fra det.
Forslaget er et kompromiss mellom ytterpunktene. Alle kommer seg til sentrum. Ja, du må kanskje gå 400 meter for å komme deg til Oslo City om det er dit du skal, men det meste er fortsatt i gåavstand uten bytte. Det blir også noen nye stasjoner i systemet i motsetning til en ren utvidelse av dagens tunnel til 4 spor.