Page 1 of 2

Oslo | prosjekt | Ny T-banetunnel

Posted: 16 Nov 2022, 12:25
by Fredrik
Dette er en tråd for den planlagte nye T-banetunnelen gjennom Oslo sentrum. Prosjektet er en del av Oslopakke 3. Dagens tunnel har nådd sin kapasitet og tunnelen trengs om man skal kunne betjene den forventet trafikkveksten. Bystyret vedtok i mai 2019 at T-banetunnelen skal gå fra Majorstuen via Bislett, Stortinget og Nybrua (Grunerløkka) til Tøyen.

Traséen:

Image

Mulig ny stasjon på Bislett:

Image

Mulig ny stasjon på Nybrua/Grunerløkka:

Image

Linjekart:

Image

Re: Oslo | prosjekt | Ny T-banetunnel

Posted: 20 Feb 2023, 13:48
by Iver
Tidligere vurdering av om T-banen skulle deles i to helt separate system, eller delvis sammenhengende system. Begge deler selvfølgelig med sine styrker og svakheter.
Betjening av ny t-banetunnel 2030 to farger (to systemer v1).png
Betjening av ny t-banetunnel 2030 to farger (to systemer v1).png (199.29 KiB) Viewed 625 times
Betjening av ny t-banetunnel 2030 to farger (Medium).png
Betjening av ny t-banetunnel 2030 to farger (Medium).png (174 KiB) Viewed 625 times

Re: Oslo | prosjekt | Ny T-banetunnel

Posted: 31 Aug 2023, 12:48
by Iver
Sentrumstunnel legges på is, puttes i en skuff og alt det der.

https://www.aftenposten.no/oslo/i/2Be1d ... -i-skuffen

Ikke overraskende siden Fornebubanen har sprengt alle rammer, kassa er tom og politikerne er ikke så lystne på mer bompenger. De må likevel ty til halvløgner som at prosjektet ikke er så viktig lengre og at nytt signalsystem gjør det bedre enn forventet. Her er det nemlig ingen endringer eller nyheter siden de mente dette var det viktigste prosjektet i byen. Nytt signalsystem har ikke materialisert seg, og det blir spennende om det klarer lovnaden om "verdensrekord" i kapasitet (36 tog/time og retning) på verdens mest kompliserte T-banesystem (Flest grenbaner + ringbane på samme fellestunnel) :shock:

Re: Oslo | prosjekt | Ny T-banetunnel

Posted: 31 Aug 2023, 14:23
by Fredrik
Veldig skuffende nyheter. :(

Re: Oslo | prosjekt | Ny T-banetunnel

Posted: 01 Sep 2023, 10:37
by trygvef
Jeg tror det kan være en fordel at dette prosjektet får en pause, fortrinnsvis en så lang en at det kommer nye planleggere til som kan se på dette igjen med nypussede briller.

Jernbanetorget er den mest brukte stasjonen på hele T-banen. Rimelig radikalt å koble halve nettet fra alle overgansmulighetene til tog, trikk og buss man har etablert her.

Noen som kan forklare hva de fra Bergkrystallen, Mortensrud og "Lørenskog" (?) egentlig skal på nedre Grünerløkka? Drikke kaffe?

Re: Oslo | prosjekt | Ny T-banetunnel

Posted: 01 Sep 2023, 13:12
by Iver
Jeg kan berolige deg med at planlegger av konseptet har sluttet i Ruter :lol:

Det ideelle for folk på grenbanene hadde vært en ny tunnel helt parallell med dagens. Problemet er at det er en smule vanskelig å bygge dette. Jernbanetorget har spesielt utfordrende geologi, med leirsuppe, langt til fjell og masse høybygg fundert på påler. Ikke umulig, men svært dyrt. Det er også ønske om nye stasjoner midt i "smultringen". Alternativet har i hovedsak vært en ny tunnel helt uten sentrumsstasjoner. I forslaget kommer alle linjer innom en jernbanestasjon enten på Nationaltheatret eller Jernbanetorget. Stortinget fungerer godt som bytte-stasjon, da stasjonen her kan bygges i fjell.

Re: Oslo | prosjekt | Ny T-banetunnel

Posted: 01 Sep 2023, 15:11
by trygvef
For reisende vestfra, mot f.eks Gardermoen, er det sikkert greit å bytte på Nationaltheateret, men det vil nok oppfattes som en smule bakvendt om man kommer østfra ...

For å unngå alle problemene du nevner må man sannsynligvis må bygge om Jernbanetorget stasjon til to etasjer, der perrongen for den nye tunnelen ligger under den nåværende (som på T-Centralen i Stockholm), men det vil sikkert både bli komplisert og kostbart. Samtidig vil det bety et langt avbrudd mellom Stortinget og Grønland/Tøyen.

På kort sikt kan man heve kapaiteten ved å ominnrede vognene, med langsgående seter. Det vil koste fire sitteplasser per vogn, men gevinsten er langt flere ståplasser i rushen.

Re: Oslo | prosjekt | Ny T-banetunnel

Posted: 05 Sep 2023, 20:25
by johnk
trygvef wrote: 01 Sep 2023, 15:11 For reisende vestfra, mot f.eks Gardermoen, er det sikkert greit å bytte på Nationaltheateret, men det vil nok oppfattes som en smule bakvendt om man kommer østfra ...
Vil man ikke bare ta første bane til Stortinget eller Tøyen og bytte? Det er kostnader knyttet til at "alle" skal sluses gjennom samme punkt mellom togene og banene på Jernbanetorget også, og transportsystemet blir mer sårbart for forstyrrelser.

Re: Oslo | prosjekt | Ny T-banetunnel

Posted: 05 Sep 2023, 21:26
by Fredrik
Det er jo også ganske vanlig rundt omkring i andre byer at kun noen linjer tar en til sentralbanestasjoner og andre viktige knutepunkter. Det ser ut til å fungere greit der. Personlig så synes jeg heller at den største skuffelsen med t-banetunnelen var hvor få nye deler av indre by den dekket.

Re: Oslo | prosjekt | Ny T-banetunnel

Posted: 06 Sep 2023, 09:51
by Iver
Ja, allerede her ser man hovedmotsetningen; Ønske om stasjoner i dagens sentrum og ønske om flere stasjoner i indre by. En ren t-bane mellom Tøyen og Majorstuen i indre by, ca. langs ring 2, ville ikke gitt noen stasjoner i sentrum. Da måtte svært mange bytte for å komme seg til sentrum og bytte 2 ganger for å komme seg på tog, siden deres bane ikke går dit. "Hva med at annenhver avgang går i hver sin tunnel?" er da det vanlige spørsmålet. Vel, dette er i praksis ikke mulig for alle grenbaner. Da må det bygges en omfattende infrastruktur i begge ender som gir konfliktfri "bytte" mellom tunnelene. I tillegg må det ruteplanlegges slik at to og to baner "bytter" sentrumstunnel for annenhver avgang, med andre ord svært sårbart punktlighetsmessig, siden en forsinkelse da rammer begge tunneler. Northern Line i London er eneste T-bane jeg kjenner med dette prinsippet, og det fungerer så dårlig at de prøver å komme seg bort fra det.

Forslaget er et kompromiss mellom ytterpunktene. Alle kommer seg til sentrum. Ja, du må kanskje gå 400 meter for å komme deg til Oslo City om det er dit du skal, men det meste er fortsatt i gåavstand uten bytte. Det blir også noen nye stasjoner i systemet i motsetning til en ren utvidelse av dagens tunnel til 4 spor.