Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd
    Fredrik
    Site Admin
    Has thanked: 167 times
    Been thanked: 655 times

Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

by Fredrik » 06 Nov 2023, 12:46

Jeg synes Kirkegårdsgata 14 i Oslo, Jonas Reins gate 11 i Bergen og nye Røros bibliotek er fine bygg. Stensberggata 15 fremstår og som forseggjort, men jeg er ikke så stor fan av hvor tydelige takbeslagene er fra gaten.

Nedre Slottsgate 10 kunne ha vært fin om man bare ikke hadde gått for den merkelige gråfargen som bryter med de hvite og beige bygårdene rundt.
    These users thanked the author Fredrik for the post:
    Tobias
    Rating: 16.67%
    Annevanne
    Has thanked: 47 times
    Been thanked: 13 times

by Annevanne » 06 Nov 2023, 15:10

Iver wrote: 06 Nov 2023, 11:06 Nå kan dere stemme på det styggeste og vakreste nybygget i 2023:
    https://www.arkitekturopproret.no/2023/no/

Mange gode (dårlige) kandidater til den styggeste. Litt verre for det vakreste synes jeg. De "bra" eksemplene er egentlig bare minimum av tilpasning til eksisterende miljø.
    Nemlig, fordi absolutt ingenting vakkert bygges. Modernisme/stygghet har desverre enda et totalt monopol når det gjelder nybygg.
  • Tobias
    Has thanked: 80 times
    Been thanked: 84 times

by Tobias » 06 Nov 2023, 16:03

Mine stemmer går til Rosendal Brygge (nok et eksempel på grusom, boksete bygdearkitektur) og Stensbergsgata, som er en fint, moderne infill-prosjekt som fjerner en unødvendig parkeringsplass og glir godt inn i omgivelsene uten å kopiere (selv om de burde gått for takstein).
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 06 Nov 2023, 16:11

Jeg tror nok Rosendal Brygge er det prosjektet som er mest ødeleggende for området det er bygget i. Voldsløkka skole er for eksempel også dritstygt, men områder er tross alt såpass urbant med så mye bebyggelse at det kan til en viss grad tåle styggedommen. Rosendal er derimot såpass lite at den svarte boksen blir synlig på stort sett alle bilder av stedet.
  • Tobias

by Tobias » 06 Nov 2023, 20:58

Ikke sant. Pluss at deler av Voldsløkka skole er ganske ålreit, de gamle delene på innsiden pluss uteområdene. Det er den gigantiske kamuflasjeboksen som stikker ut som en vorte og ødelegger prosjektet.

Rosendal, er som du sier, ekstremt ødeleggende for et så lite sted. Den mørke kassa suger til seg all oppmerksomheten, hvorfor kunne de ikke bare fortsatt med de enkle, hvite fiskebod-aktige byggene som ser relativt moderne ut?

Jeg tipper dog at Vertikal Nydalen kommer til å "vinne", rett og slett fordi det er allerede er så kjent. Personlig synes jeg ikke det er spesielt ille, det ligger i et moderne strøk uten noen tydelig visuell identitet, virker å ha åpne, inviterende førsteetasjer, og formen er nokså myk for å være så stort.
  • Iver
    Has thanked: 1 time
    Been thanked: 43 times

by Iver » 24 Nov 2023, 11:26

Aftenposten med en artikkel om at arkitekturopprører har fått stadig større påvirkning på arkitekturen.
    https://www.aftenposten.no/oslo/i/8Japz ... populister

Kurt Singstad i MAD arkitekter, som var blant de første til å anerkjenne opprørets budskap sier om arkitekter: "De var vant til å tenke at arkitektur må være i utakt med folks ønsker."

Eksempler på gjennomslag:
    Image
    Illustrasjon: MAD Fredrikstad

Image
    Illustrasjon: MAD arkitekter

Image
    Illustrasjon: MAD arkitekter
    Annevanne

by Annevanne » 24 Nov 2023, 16:10

Som sagt, alt det er veldig bra, og det er en utrolig jobb AO har gjort, men det skikkelige gjennomslaget har ikke skjedd før prosjektene er ferdigbygd. De trenger å eksistere fysisk for å danne grunnlaget for videre inspirasjon.
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 28 Nov 2023, 22:44

Tobias wrote: 06 Nov 2023, 20:58 Jeg tipper dog at Vertikal Nydalen kommer til å "vinne", rett og slett fordi det er allerede er så kjent. Personlig synes jeg ikke det er spesielt ille, det ligger i et moderne strøk uten noen tydelig visuell identitet, virker å ha åpne, inviterende førsteetasjer, og formen er nokså myk for å være så stort.
    Nå er kåringen klar. Det var faktisk hotellet Moxy i Tromsø som stakk av med "seieren".

Image

Nedre Slottsgate 10 fikk derimot hedersprisen:

Image

Som nevnt over synes jeg det er noe veldig merkelig med fargene på Nedre Slottsgate 10 og jeg synes at Kirkegårdsgata 14 hadde vært en mer verdig vinner. Artikkel på Nrk.
  • Tobias

by Tobias » 29 Nov 2023, 01:21

Fredrik wrote: 28 Nov 2023, 22:44 Nå er kåringen klar. Det var faktisk hotellet Moxy i Tromsø som stakk av med "seieren".
    Bra! I hermetegn.

Et langt styggere bygg enn Vertikal Nydalen. Ser genuint ut som noe som kunne blitt satt opp i Sovjet på syttitallet. Fargene i Nedre Slottsgate plager ikke meg så mye, synes bygget er pent, men litt kjedelig.
    Annevanne

by Annevanne » 29 Nov 2023, 01:32

Veldig bra at Moxy "vant" grøss medaljen. Det er et makkverk som bare de mest desperate modernister og utbyggere prøver å forsvare.

Hadde vertikalen vunnet så hadde medlemmer blant arkitekteliten kommet med de vanlige flosklene om at folk ikke forstår "god arkitektur" og hva som er best for dem.

Når det gjelder hedersprisen var det bortimot ingenting å velge mellom, så fra den marginale gruppen så var vinneren helt greit. Det viser også hvor lite som kreves før folk er fornøyd, alt som bes om er å bygge noenlunde menneskelige og ikke med vilje ødelegge hele områder.
    Last edited by Annevanne on 29 Nov 2023, 16:40, edited 1 time in total.