Fredrik wrote: ↑18 Oct 2023, 17:45 Det er planer om å restaurere den såkalte Eldoradogården i Olav Kyrres gate 28 i Bergen sentrum. Gården ble opprinnelig bygget i 1860, men fremstår i dag som noe fra 80-tallet etter en ombygning på slutten av tiåret. Planen er å tilbakeføre fasaden.
Illustrasjonen ble funnet her.
Eldoradogården i dag:
Jeg trodde også det, jeg var sikker på det var et postmoderne bygg. Så feil kan man ta, men la meg være den positive. Det er ihvertfall bra at bygget (til en viss grad) enda står, da er det muligheter for en skikkelig restaurasjon. Hadde ikke det blitt gjenbrukt kunne det vært en grå kasse der nå istedenfor.Fredrik wrote: ↑18 Oct 2023, 23:41 Jeg trodde faktisk at hjørnegården var fra '80-tallet, men jeg ser jo nå at den kun er "modernisert" den og. Det så ut til å ha vært et ganske staselig bygg en gang. Det er helt utrolig hvor mange historiske bygg som er skjult under tilsvarende moderniserte fasader her i landet.
Bildet viser for øvrig at man også har mistet flere spir og takoppbygg langs Nygårdsgaten.
Her er et bilde av hvordan den har blitt etter "restaureringen". Jeg er ganske skuffet over hvor lite som har blitt gjort.Fredrik wrote: ↑14 Apr 2023, 10:22 Et annet restaureringsprosjekt som er under vei i Bergen: Strandgaten 11. Dette er en forretningsgård som ble oppført etter bybrannen og stod ferdig i 1911. Sigurd Lunde var arkitekt for bygningen og han ga den en utforming i nordisk nybarokk. Slik som ofte er tilfellet med slike gamle bygårder, så har taket blitt om- og påbygd, fasaden i første og andre etasje har blitt endret, og gården har fått mer moderne vinduer.
Som en del av restaureringen er det planer om å tilbakeføre de to nederste etasjene til tilnærmet original utførelse og å gi gården nye vinduer i tradisjonell stil. Taket vil dessverre ikke bli tilbakeført. Prosjektet er tegnet av Mad arkitekter.
I dag:
Planene:
Historisk bilde:
Artikkel fra februar i år.
Users browsing this forum: No registered users and 0 guests
© 2022 NyUrban. Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited.