Bergen | Restaureringer og rekonstruksjoner
    Annevanne
    Has thanked: 34 times
    Been thanked: 12 times

Re: Bergen | Restaureringer og rekonstruksjoner

by Annevanne » 18 Oct 2023, 20:10

Takk gud, området er nærmest en slum akkurat nå.
  • jh
    Has thanked: 29 times
    Been thanked: 14 times

by jh » 18 Oct 2023, 22:09

Fredrik wrote: 18 Oct 2023, 17:45 Det er planer om å restaurere den såkalte Eldoradogården i Olav Kyrres gate 28 i Bergen sentrum. Gården ble opprinnelig bygget i 1860, men fremstår i dag som noe fra 80-tallet etter en ombygning på slutten av tiåret. Planen er å tilbakeføre fasaden.

Image

Illustrasjonen ble funnet her.

Eldoradogården i dag:

Image

Hadde vært enda bedre om de tok hjørnegården i samme slengen, men det er uansett en stor oppgradering fra dagens situasjon i alle fall!

Image
    These users thanked the author jh for the post:
    Fredrik
    Rating: 16.67%
    Fredrik
    Site Admin
    Has thanked: 141 times
    Been thanked: 455 times

by Fredrik » 18 Oct 2023, 23:41

Jeg trodde faktisk at hjørnegården var fra '80-tallet, men jeg ser jo nå at den kun er "modernisert" den og. Det så ut til å ha vært et ganske staselig bygg en gang. Det er helt utrolig hvor mange historiske bygg som er skjult under tilsvarende moderniserte fasader her i landet. :|

Bildet viser for øvrig at man også har mistet flere spir og takoppbygg langs Nygårdsgaten.
    These users thanked the author Fredrik for the post:
    jh
  • jh
    Has thanked: 29 times
    Been thanked: 14 times

by jh » 19 Oct 2023, 00:05

Ja, det er virkelig synd synes jeg. Både dem som er helt bygget om, men også hvor mye som ofte er fjernet fra de byggene som ved første øyekast fremstår som velbevarte.

En ting jeg virkelig skulle ønske, apropos moderniseringer, er at man tilbakefører flere førsteetasjer på gamle bygg. Tårn, spir og takoppbygg er fint og flott, så gjerne begge deler selvfølgelig, men det er så utrolig mange stygge, ombyggede førsteetasjer på gamle hus rundt om i hele Norge, at det nærmest er til å grine av.
    These users thanked the author jh for the post:
    Fredrik
  • trygvef
    Has thanked: 14 times
    Been thanked: 9 times

by trygvef » 19 Oct 2023, 10:48

Gården var ikke Eldorado fra starten, men ble bygget om til kino på 1930-tallet (åpnet 1931). Fasaden er Art Deco, ikke postmoderne. Men den er også mishandlet ...

Image

Sidebygningen som skal tilbakeføres er den gamle Arbeiderforeningen:

Image
    These users thanked the author trygvef for the post:
    Fredrik
    Annevanne
    Has thanked: 34 times
    Been thanked: 12 times

by Annevanne » 19 Oct 2023, 12:10

Fredrik wrote: 18 Oct 2023, 23:41 Jeg trodde faktisk at hjørnegården var fra '80-tallet, men jeg ser jo nå at den kun er "modernisert" den og. Det så ut til å ha vært et ganske staselig bygg en gang. Det er helt utrolig hvor mange historiske bygg som er skjult under tilsvarende moderniserte fasader her i landet. :|

Bildet viser for øvrig at man også har mistet flere spir og takoppbygg langs Nygårdsgaten.
    Jeg trodde også det, jeg var sikker på det var et postmoderne bygg. Så feil kan man ta, men la meg være den positive. Det er ihvertfall bra at bygget (til en viss grad) enda står, da er det muligheter for en skikkelig restaurasjon. Hadde ikke det blitt gjenbrukt kunne det vært en grå kasse der nå istedenfor.

Og det er helt sinnsykt å tenke på at sidebygget en gang var frittstående. Det er jo en selvfølge, men når jeg ser området i dag er det vanskelig å se det for seg.
    These users thanked the author Annevanne for the post:
    Fredrik
    Fredrik
    Site Admin
    Has thanked: 141 times
    Been thanked: 455 times

by Fredrik » 10 Jan 2024, 12:07

Fredrik wrote: 14 Apr 2023, 10:22 Et annet restaureringsprosjekt som er under vei i Bergen: Strandgaten 11. Dette er en forretningsgård som ble oppført etter bybrannen og stod ferdig i 1911. Sigurd Lunde var arkitekt for bygningen og han ga den en utforming i nordisk nybarokk. Slik som ofte er tilfellet med slike gamle bygårder, så har taket blitt om- og påbygd, fasaden i første og andre etasje har blitt endret, og gården har fått mer moderne vinduer.

Som en del av restaureringen er det planer om å tilbakeføre de to nederste etasjene til tilnærmet original utførelse og å gi gården nye vinduer i tradisjonell stil. Taket vil dessverre ikke bli tilbakeført. Prosjektet er tegnet av Mad arkitekter.

I dag:

Image

Planene:

Image

Historisk bilde:

Image

Artikkel fra februar i år.
    Her er et bilde av hvordan den har blitt etter "restaureringen". Jeg er ganske skuffet over hvor lite som har blitt gjort.

Image

Bildet ble funnet på Facebook.