Oslo | Område | Nydalen
  • Tobias
    Has thanked: 115 times
    Been thanked: 112 times

Re: Oslo | Område | Nydalen

by Tobias » 09 Nov 2023, 17:25

Her er et prosjekt jeg kom over i Sagene Avis som jeg ikke tror har blitt nevnt før. Avantor sendte i forrige uke planprogrammet inn for utviklingen av Vitaminveien 5B, tomta like bak Storosenteret. De vil omgjøre denne avsidesliggende industriparken til park, boliger, kontor, næring og et hotell, inklusive et høyhus på inntil sytti meter.

https://www.sageneavis.no/lukket-omrade ... 144-119517

Det er fire forskjellige planforslag med ulik utnyttelse og fordeling og det virker som om bildene i artikkelen er fra de ulike forslagene. Det er litt vanskelig å få helt oversikten, men jeg synes høyhuset var ganske stilig og hadde noe gamle New York over seg.

Image

Image

Image
    These users thanked the author Tobias for the post (total 3):
    FredrikTheodorJørn
    Rating: 27.27%
    Fredrik
    Site Admin
    Has thanked: 204 times
    Been thanked: 996 times

by Fredrik » 09 Nov 2023, 21:32

Takk for innlegget. :)

Jeg synes vel det er det meste spennende høyhus-forslaget vi har sett i Oslo frem til nå.
    These users thanked the author Fredrik for the post:
    Theodor
    Rating: 9.09%
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 11 Nov 2023, 09:36

Planprogrammet er nå tilgjengelig i sakssinnsyn. Det inneholder ingen flere illustrasjoner enn det som ble lagt ut over, men det kan kanskje være interessant uansett.

Lenke.
  • Molo
    Has thanked: 2 times
    Been thanked: 1 time

by Molo » 13 Nov 2023, 07:06

Litt usikker på om dette har blitt postet tidligere, men hvertfall er 3 nye blokker under oppføring i Gjerdrums vei 10 i Nydalen studentby. Synes blokkene i seg selv er ganske greie, men skulle ønske man hadde gått for vanlig murstein istedenfor bekledningstegl som fasademateriale. Byggene er tegnet av ARCASA Arkitekter med endringer gjort av AT Arkitektur.

Image

Image

Image

https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saks ... =201619391
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 13 Nov 2023, 08:30

Hei. Nei, det prosjektet har nok ikke vært publisert her før.
  • Surbanpomp
    Has thanked: 6 times
    Been thanked: 15 times

by Surbanpomp » 24 Nov 2023, 13:11

Vitaminveien 5, er det der hvor det var diskusjon om den digre parken? Eller var det et annet sted?
    (Synes å huske at jeg har misforstått det et par ganger allerede.)
  • Tobias

by Tobias » 24 Nov 2023, 14:16

Surbanpomp wrote: 24 Nov 2023, 13:11 Vitaminveien 5, er det der hvor det var diskusjon om den digre parken? Eller var det et annet sted?
    (Synes å huske at jeg har misforstått det et par ganger allerede.)
    Nei, Vitamin 5B-prosjektet ligger delvis i skjul bak Storo-senteret opp mot Ringveien.

Den store parken de krangler om er på tomta mellom BI, trykkeriet og IMAX-kvartalet. Vet ikke helt hva siste nytt er i den saken og om nytt byråd endrer noe som helst.

Image
    These users thanked the author Tobias for the post:
    Surbanpomp
  • Tobias

by Tobias » 28 Nov 2023, 13:29

Fredrik wrote: 21 Mar 2023, 08:45 Et nytt bildene fra byggingen av høyhuset Vertikal Nydalen.

Image

Bildet ble funnet på nettsiden til Futurebuilt.
    https://www.sageneavis.no/plan-og-bygni ... 144-121088

Tidligere i høst oppdaget PBE flere avvik på byggets fasade, blant annet med synlige etasjeskiller, ventiler over vinduer og for lite variasjon i fasadepanelet. Disse endringene endrer byggets karakter såpass mye i fht. det som var søkt om at PBE krever endringer.

Nøyaktig hva som kan gjøres så sent i prosessen, aner jeg ikke, men jeg synes det er fint at PBE i hvert fall er tydelige på at slike simplifiseringer ikke er greit. Altfor ofte ser vi ferdige bygg som ikke ligner på søknadstegningene. Nå er åpningen av Vertikal Nydalen utsatt med noen måneder.

Image

Image
    These users thanked the author Tobias for the post:
    E_Oslo
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 28 Nov 2023, 14:24

Ja, jeg synes det er bra jeg og. Jeg vil nok aldri synes bygget er vakkert, men jeg mener uansett at det er en uting at man stadig ser slike "mindre" endringer i byggeprosessen. Selv om utbygger/arkitekt argumenterer for at det ikke har så mye å si, så synes jeg det endrer inntrykket av bygge betraktelig.
  • Surbanpomp
    Has thanked: 6 times
    Been thanked: 15 times

by Surbanpomp » 28 Nov 2023, 22:54

Enig. I utgangspunktet bør man selvsagt gjøre det man har søkt om og fått godkjent - og så får man ta det derfra.

Når det gjelder sånne høyprofilerte bygg, så synes jeg det er enda mer grunn til det. Jo mer de parlamenterer med myndighetene om at akkurat slik og sånn bør godkjennes, desto tydeligere har de lovet når de har fått beslutningstakerne til å ta stilling til akkurat det de har tegnet, og desto mindre grunn er det til at tilgivelse skal være enklere enn tillatelse.

(Ikke at jeg mener det er så fantastisk at det må bygges akkurat slik som tegnet, men jeg syntes bygget var i hvert fall "litt kult".)