Iver wrote: ↑26 Oct 2023, 10:38
Det er selvfølgelig lov å ha ulike meninger, men vi kan forvente at det finnes gode grunner for tiltak, dersom de også gir store nedsider. PBEs utredning av høyhus viser mange ulemper, og egentlig ingen fordeler. Likevel er de for. Det fremstår ikke spesielt kunnskapsbasert, og er derfor problematisk.
Det er lite som er mer forsket på (innenfor dette faget) enn effektene av høy tetthet på energibruk. Det er helt opplagt stor effekt av høy utnyttelse forutsatt at det lokaliseres riktig, og arbeidsplasskonsentrasjon (CBD) har høyere effekt enn knutepunktfortetting av boliger.
Mindali har en fin kritisk gjennomgang knyttet til effekten av høy tetthet og energibruk (2004), mens
Næss har vanvittig mye forskning fra nordisk kontekst.
Så er det noe som er ekstremt kunnskapsbasert så er det nettopp knutepunktstrategien.
Så er det naturligvis slik at man kan være imot høyhus og høy tetthet generelt selv om det har sine fordeler, nettopp fordi det åpenbart også har ulemper (som alt annet), og det er jo nettopp der man må innse at det ikke er noen fasit. Vi veier disse fordelene og ulempene ulikt. Jeg er ikke spesielt stor fan av høyhus selv, og syns knutepunktstrategien åpner for høyhus alt for mange plasser, men at Oslo S som et område med høyhus kan være egnet både fordi det allerede er bygget høyhus i dette området og det har så god dekning for kollektiv for hele byområdet, så kan man heller strekke det lengre der enn å spre høyhusene utover hele byen i små "klaser", spør du meg.
Dog mener jeg knutepunktstrategien har hatt et alt for stort kvantitativt fokus, noe som heldigvis er i ferd med å snu. Jeg tror man mister mye effektene av høy tetthet, spesielt i boligområder, om ikke høy tetthet kombineres med andre kvaliteter som innbyr til bruk av nabolaget/gange (møteplasser, ulike funksjoner, gode gang/gateforbindelse som forbinder området til omkringliggende gatestrukturer og ekstremt lav p-dekning), men det blir en annen diskusjon.