Jeg tror du tar feil i din beskrivelse av dette problemet. Og dermed er løsningen du foreslår heller ikke noen god ide.
Iver wrote: ↑01 Sep 2023, 11:46
Problemet er at høyere, tettere og mindre leiligheter ikke gir lavere priser, men stadig høyere priser. Dette kan observeres i alle attraktive byer over hele verden. Teorien er derfor helt feil.
Attraktive byer over hele verden har ikke høye priser fordi det bygges tett. De har høye priser og stor boligbygging fordi de er attraktive. Å bare bygge masse skaper ikke en attraktiv by eller høye priser, hvis ikke etterspørselen er der.
Joda, økt boligbygging gir økt attraktivitet (økt etterspørsel), men også økt tilbud. Dermed er det ikke åpenbart at totaleffekten er høyere priser. Studier som ser på dette, finner gjerne at at utbygging fører til reduserte priser. Å droppe utbygging i attraktive byer vil snarere føre til enda mer konkurranse om eksisterende boliger, og enda høyere priser.
Iver wrote: ↑01 Sep 2023, 11:46
Løsningen tror jeg ligger i å legge begrensninger på antall (kontor)arbeidsplasser i områder som har for høy attraktivitet. Det vil si innenfor ring 3 for Oslos del, og særlig området rundt Oslo S. Dette betyr ikke at jeg er for urban sprawl, men tenker at det bør bygges opp flere attraktive sentre (15 minutters byer) ved å fortette og forsterke eksisterende småbyer og bydeler. Dette kan være Ski, Drammen, Jessheim eller Furuseth.
Løsningen du foreslår vil trolig kun føre til masse kontorbygg rett utenfor Oslos kommunegrense, mens arbeidstakerne fortsetter å bo i Oslo. Fordi Oslo fortsatt er en attraktiv by. Det ville skapt mer trafikk, lengre pendlereiser og en dårligere by. I tillegg virker det rett og slett ganske urealistisk. Har du vært borti noen byer som har forsøkt å forby nye arbeidsplasser? Hva med å tillate bygging av flere boliger istedenfor?
Du snakker forøvrig om at byer ideelt skal ha 2-4 etasjer.
Iver wrote: ↑08 Sep 2023, 08:10
Store byer i Europa er bygget på 2-4 etasjer, så det er i så fall viljen det står på. Ikke muligheten. Mye av London er f.eks i 2-4 etasjer.
Det funker vel ikke så bra det heller. London er da enda dyrere enn Oslo...