Oslo | Område | Smedstad
    Fredrik
    Site Admin
    Has thanked: 130 times
    Been thanked: 401 times

Oslo | Område | Smedstad

by Fredrik » 28 Feb 2024, 16:42

Dette er en tråd for den planlagte utviklingen av området rundt Smedstadkrysset i Oslo.

Image
    Fredrik
    Site Admin

Re: Oslo | Område | Smedstad

by Fredrik » 28 Feb 2024, 17:37

Det har nå blitt presentert bidragene i parallelloppdraget for utbyggingen av Hoffsveien 92 og Sørkedalsveien 90A og 90B, som ligger vegg i vegg med T-banestasjonen. I alt fire arkitektkontorer har bidratt med sine forslag og uvanlig nok har allmenheten blitt invitert til å stemme på hvilke forslag som foretrekkes.

Her er de to første forslagene. Det første er fra Mad arkitekter. Det kan stemmes på her.

Image

Image

Image

Image

Og det andre er fra Grape arkitekter. Det kan stemmes på her.

Image

Image

Image

Image
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 28 Feb 2024, 17:46

Her er de to neste forslagene. Det tredje er laget av Aart arkitekter. Det kan stemmes på her.

Image

Image

Image

Image

Det fjerde og siste forslaget er laget av Reiulf Ramstad arkitekter. Det kan stemmes på her.

Image

Image

Image

Image
  • Tobias
    Has thanked: 58 times
    Been thanked: 40 times

by Tobias » 28 Feb 2024, 22:51

Så artig at man kan delta. Estetisk er alle forslagene litt for store for tomta, men jeg skjønner man vil bygge tett rett ved banen. En del fine ting ved alle prosjektene, men blir vel MAD eller Reiulf Ramstad på meg.
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 29 Feb 2024, 08:11

Tobias wrote: 28 Feb 2024, 22:51 Så artig at man kan delta. Estetisk er alle forslagene litt for store for tomta, men jeg skjønner man vil bygge tett rett ved banen. En del fine ting ved alle prosjektene, men blir vel MAD eller Reiulf Ramstad på meg.
    Ja, jeg er enig i begge dine betraktninger. Jeg likte og både Mad og Reiulf Ramstad best, men nå skal det sies at jeg er veldig svak for alt med buer da. Jeg er enig i at utnyttelsen er for høy, men jeg antar at den uansett vil bli redusert i tråd med føringene i områdeplanen.
  • Iver
    Has thanked: 1 time
    Been thanked: 34 times

by Iver » 29 Feb 2024, 09:31

Enig, fire egentlig ganske bra forslag som dessverre blir dårligere enn de kunne vært på grunn av høyden. Vi har jo diskutert tidligere hvordan dette med "fortetting rundt knutepunkt" som egentlig er en bra ting, misbrukes til for høy tetthet på steder som burde klare seg med 4 etasjer. Smestad er ikke Oslo S. Bedre å fortette et større området med 4 etasjer, enn noen høye punkthus (kvartal) blant småhus.

Blir kanskje Reiulf Ramstad på meg, ene og alene på grunn av buegangen som var veldig flott :)

Mad sitt forslag er bra på de første etasjene, men ser ikke så bra ut på avstand. Liker også 1 etasje og de runde hjørnene på Grape sitt forslag, men bygget blir kanskje en stor klump sett på avstand.
  • KvikHalden
    Has thanked: 4 times
    Been thanked: 6 times

by KvikHalden » 01 Mar 2024, 23:19

Stemte på AART
  • NotJustGard
    Has thanked: 28 times
    Been thanked: 2 times

by NotJustGard » 05 Mar 2024, 11:19

Fredrik wrote: 29 Feb 2024, 08:11
    Tobias wrote: 28 Feb 2024, 22:51 Så artig at man kan delta. Estetisk er alle forslagene litt for store for tomta, men jeg skjønner man vil bygge tett rett ved banen. En del fine ting ved alle prosjektene, men blir vel MAD eller Reiulf Ramstad på meg.
    Ja, jeg er enig i begge dine betraktninger. Jeg likte og både Mad og Reiulf Ramstad best, men nå skal det sies at jeg er veldig svak for alt med buer da. Jeg er enig i at utnyttelsen er for høy, men jeg antar at den uansett vil bli redusert i tråd med føringene i områdeplanen.
    Skjønner ikke helt hvordan noen kan mene at utnyttelsen er for høy? Vi er midt i en boligkrise og dette er rett ved siden av t-banen som går til sentrum på noen minutter. Jeg mener det burde vært enda høyere utnyttelse her. Uansett ser det fint ut estetisk, så ser ikke problemet.
    These users thanked the author NotJustGard for the post (total 2):
    JørnE_Oslo
    Rating: 33.33%
  • Iver
    Has thanked: 1 time
    Been thanked: 34 times

by Iver » 05 Mar 2024, 13:25

NotJustGard wrote: 05 Mar 2024, 11:19 Skjønner ikke helt hvordan noen kan mene at utnyttelsen er for høy? Vi er midt i en boligkrise og dette er rett ved siden av t-banen som går til sentrum på noen minutter. Jeg mener det burde vært enda høyere utnyttelse her. Uansett ser det fint ut estetisk, så ser ikke problemet.
    Det blir ikke billig ved å ødelegge Oslo med høybygg og for stor tetthet. Høy tetthet sentralt gir alltid mer samlet attraktivitet og høyere priser, og øker problemet (manhattanproblemet). Skal det bli billige boliger må det bygges på Kløfta, Tomter og Hokksund med tilhørende utflytting av arbeidsplasser.
  • E_Oslo
    Has thanked: 40 times
    Been thanked: 17 times

by E_Oslo » 05 Mar 2024, 22:40

Iver wrote: 05 Mar 2024, 13:25
    NotJustGard wrote: 05 Mar 2024, 11:19 Skjønner ikke helt hvordan noen kan mene at utnyttelsen er for høy? Vi er midt i en boligkrise og dette er rett ved siden av t-banen som går til sentrum på noen minutter. Jeg mener det burde vært enda høyere utnyttelse her. Uansett ser det fint ut estetisk, så ser ikke problemet.
    Det blir ikke billig ved å ødelegge Oslo med høybygg og for stor tetthet. Høy tetthet sentralt gir alltid mer samlet attraktivitet og høyere priser, og øker problemet (manhattanproblemet). Skal det bli billige boliger må det bygges på Kløfta, Tomter og Hokksund med tilhørende utflytting av arbeidsplasser.
    Dette har vi diskutert før (i "pratehjørnet"), og du har ikke noe grunnlag for denne påstanden.