Oslo | Prosjekt | Lille Uranienborg
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Lille Uranienborg

    by Annevanne » 23 Apr 2022, 08:42

    KvikHalden wrote: 23 Apr 2022, 02:05 Du har jo noen virkelig vakre eksempler på "nyere" arkitektur som ekstremistene i "AO" ønsker å fjerne som objektivt er kjempepent, Indekshuset på Solli plass f.eks.
    Du tuller sant? Dette er en spøk bare for å provosere. Jeg tar det i den formeningen til du bekrefter noe annet.
  • KvikHalden
    Posts: 116
    Joined: 18 Mar 2022, 20:00
    Has thanked: 4 times
    Been thanked: 2 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Lille Uranienborg

    by KvikHalden » 24 Apr 2022, 15:02

    Nei. Hvis du blir provosert av at jeg syns noe er fint, så deg om det. Men det er en god grunn til at Indeks er vernet.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Lille Uranienborg

    by Annevanne » 24 Apr 2022, 15:09

    KvikHalden wrote: 24 Apr 2022, 15:02 Nei. Hvis du blir provosert av at jeg syns noe er fint, så deg om det. Men det er en god grunn til at Indeks er vernet.
    Btw, jeg hadde fjernet indekshuset på dagen hvis jeg hadde hatt den makten. Desverre har jeg ikke det og kommer aldri til å ha det. Med tanke på hva indekshuset erstattet så er det ikke bare et stygt bygg men også en historisk og nasjonal skam etter min mening.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Lille Uranienborg

    by Fredrik » 24 Apr 2022, 17:06

    KvikHalden wrote: 24 Apr 2022, 15:02 Nei. Hvis du blir provosert av at jeg syns noe er fint, så deg om det. Men det er en god grunn til at Indeks er vernet.
    Indekshuset er bare ført opp på Byantikvaren sin gule liste. Den har samme juridiske vern som f.eks. den gamle Brevsentralen i Schweigaards gate, Grønland T-banestasjon, Haugerud T-banestasjon eller Haugenstua. Jeg ville ikke påstå at terskelen er så høy for å bli ført opp der.
  • KvikHalden
    Posts: 116
    Joined: 18 Mar 2022, 20:00
    Has thanked: 4 times
    Been thanked: 2 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Lille Uranienborg

    by KvikHalden » 25 Apr 2022, 00:16

    Bra det, man skal bevare mangfoldet i byen, det engelske kvarter skulle selvfølgelig aldri ha blitt revet. Men når skaden er skjedd så hjelper det ingenting å rive Indekskvartalet som ville være en like stor skam.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Lille Uranienborg

    by Annevanne » 25 Apr 2022, 10:16

    KvikHalden wrote: 25 Apr 2022, 00:16 Bra det, man skal bevare mangfoldet i byen, det engelske kvarter skulle selvfølgelig aldri ha blitt revet. Men når skaden er skjedd så hjelper det ingenting å rive Indekskvartalet som ville være en like stor skam.
    Byreprasjon burde være et verktøy som brukes i slike tilfeller. Man kan ikke tillate at norske mesterverk som det engelske kvarter er tapt for alltid fordi en gjeng med idiotiske vandaler ikke forsto verdien for noen tiår siden
    og fordi man er redd for å "kopiere" fortiden. Og når det gjelder bygg som indekshuset så har det ingen estetisk verdi og jeg vil gjette at det er ganske forfallent (kan være jeg tar feil). For meg er det som å rive et ubrukt ikea lager, jeg hadde ihvertfall ikke brydd meg.
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Lille Uranienborg

    by Tobias » 25 Apr 2022, 10:43

    Jeg er som KvikHalden også litt svak for Indeks-bygget, selv om man aldri skulle revet Det Engelske Kvarter. Sammenlignet med andre brutalistiske bygg møter det omgivelsene overraskende godt, i hvert fall fronten som vender mot Solli Plass.
  • Surbanpomp
    Posts: 139
    Joined: 31 Mar 2022, 22:00
    Has thanked: 5 times
    Been thanked: 6 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Lille Uranienborg

    by Surbanpomp » 26 Apr 2022, 00:13

    Nå er det vel ingen grunn til å late som at gamle bygninger magisk vil stå opp fra de døde av at noen kakker ned IndEks-bygget?

    Jeg synes det bygget er bevaringsverdig, uansett om det er kjempepent eller ikke - jeg går ikke med på at det er "objektivt" kjempepent, men det er heller ikke avgjørende.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Lille Uranienborg

    by Annevanne » 26 Apr 2022, 07:57

    Surbanpomp wrote: 26 Apr 2022, 00:13 Nå er det vel ingen grunn til å late som at gamle bygninger magisk vil stå opp fra de døde av at noen kakker ned IndEks-bygget?

    Jeg synes det bygget er bevaringsverdig, uansett om det er kjempepent eller ikke - jeg går ikke med på at det er "objektivt" kjempepent, men det er heller ikke avgjørende.
    Hvis man skulle i en hypotetisk verden rive indekshuset så bør det være pågrunn av byreprasjon. Hvis man bare skal erstatte det med noe like stygt så kan det bare stå selvfølgelig.
  • KvikHalden
    Posts: 116
    Joined: 18 Mar 2022, 20:00
    Has thanked: 4 times
    Been thanked: 2 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Lille Uranienborg

    by KvikHalden » 26 Apr 2022, 20:06

    Det ble totalrenovert for ikke alt for lenge siden, 10-15 år, ser ut til å være i god stand spør du meg. Hva som er stygt eller pent er subjektivt, du liker tydeligvis ikke Indekshuset, men det er mange som gjør det.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest