Follo | Byutvikling og prosjekter
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Follo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 20 Mar 2022, 14:25

    Dette er en tråd for byutvikling og prosjekter i Follo. Romerike er en region som ligger sydøst for Oslo og består av kommunene Nesodden, Frogn, Nordre Follo, Vestby, Ås og Enebakk.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Follo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 20 Mar 2022, 14:57

    Ikke den beste kvaliteten, men denne illustrasjonen viser de foreløpige planene for utviklingen av Brekkeveien 12-18 i Ås sentrum. Prosjektet er planlagt å inneholde rundt 110 leiligheter. Fosse & Aasen er engasjert som ansvarlig arkitekt og utbygger er Attivo.

    Image

    Illustrasjonen ble funnet her på nettsiden til Attivo.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Follo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 26 May 2022, 10:34

    Her er et par bilder fra byggingen av boligprosjektet Skolebakken K i Kolbotn sentrum i Nordre Follo kommune. Prosjektet består av 110 leiligheter fordelt på fire forskjellige bygg. Det er tegnet av Dark arkitekter og utbygger er Stor-Oslo eiendom.

    Image

    Image

    Image

    Bildene ble funnet på prosjektets nettside.

    To illustrasjoner av slik det er tenkt å bli:

    Image

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Follo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 25 Jun 2022, 12:55

    Her er et oversiktsbilde fra de pågående arbeidene med byggingen av Veslebukta i Kolbotn i Nordre Follo kommune. Prosjektet består av 57 boliger fordelt på en blanding av 14 rekkehus/townhouse and 43 leiligheter. Det er tegnet av A-lab og utbygger er Solon eiendom.

    Image

    Bildet er tatt fra denne artikkelen i Østlandets Blad.

    To illustrasjoner av slik det er tenkt å bli:

    Image

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Follo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 06 Aug 2022, 09:57

    En illustrasjon fra en mulighetsstudie som viser mulig utviklingen av Drøbakkveien 14 til 18 på Fagerstrand. Fagerstrand er et av tettstedene på Nesodden og ligger helt sør i kommunen. Planene er å utvikle eiendommene med en kombinasjon av leiligheter og nærbutikk (Coop). Prosjektet er avhengig av områdeplanen som utarbeides for området, men intensjonen er at butikken kan stå klar til årsskiftet 2024-2025.

    Illustrasjonen er laget av Bas arkitekter.

    Image

    Artikkel på Amto.no.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Follo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 26 Sep 2022, 19:25

    Det er ønske om å utvikle områdene rundt det tidligere Oppegård rådhus i Kolbotn sentrum, Nordre Follo kommune. Intensjonen er å utvikle området med en bymessig bebyggelse med en overvekt av boliger. Den planlagte bebyggelsen er lagt på hver sin side av det tidligere rådhuset; Nærmere bestemt mot Kapellveien og Edvard Griegs vei. Norconsult har blitt engasjert til å håndtere planarbeidet og de har utarbeidet to mulige alternativet for utformingen av prosjektet. Begge alternativene vil bli presentert for kommunens planutvalg i morgen.

    Alt 1 og 2:

    Image

    Image

    Image

    Alt 3:

    Image

    Image

    Image

    Dokumentene til møtet kan sees her.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Follo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 09 Nov 2022, 14:49

    Oslo Works har utarbeidet en studie for utviklingen av Nmbu campus øst i Ås. De ser for seg å utvikle dagens campus øst for Kirkeveien med en mer urban utforming.

    Jeg synes ikke dette ser så ille ut. Jeg har alltid ment at burde satse på å gjøre universitetsområdet mer urbant og å prøve å koble det mer opp mot Ås sentrum. Jeg synes det virker som om man tenker i riktig retning her. Det ser langt bedre ut enn de nye universitets-byggene som nylig ble ferdigstilt på den andre siden av universitet, som virkelig var et steg i gal retning.

    Image

    Image

    Image

    På nettsiden til Oslo Works.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Follo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 09 Nov 2022, 15:31

    Fredrik wrote: 09 Nov 2022, 14:49 Oslo Works har utarbeidet en studie for utviklingen av Nmbu campus øst i Ås. De ser for seg å utvikle dagens campus øst for Kirkeveien med en mer urban utforming.

    Jeg synes ikke dette ser så ille ut. Jeg har alltid ment at burde satse på å gjøre universitetsområdet mer urbant og å prøve å koble det mer opp mot Ås sentrum. Jeg synes det virker som om man tenker i riktig retning her. Det ser langt bedre ut enn de nye universitets-byggene som nylig ble ferdigstilt på den andre siden av universitet, som virkelig var et steg i gal retning.

    Image

    Image

    Image

    På nettsiden til Oslo Works.
    Det jeg vil si er at det er mer strukturert enn visse andre prosjekter her, byggene ser ut til å være plassert med mål og mening. Problemet er at arkitekturen er som vanlig stygg og gørrkjedelig, skulle gjerne sett noe litt mer ambisiøst. I området er det vel noen store og vakre klassiske bygg med mindre jeg tar feil, jeg blir litt bekymret for at slike kjedelige minecraft bokser kan forsøple for området.
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 210
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 18 times
    Been thanked: 14 times

    Re: Follo | Byutvikling og prosjekter

    by Mikael » 09 Nov 2022, 17:28

    Nå er dette en studie som tar for seg hvordan man kan utvikle området som helhet, ikke hvordan enkeltbygg skal se ut. Men dette området av campus (øst for kirkeveien) har strengt talt bare bygninger fra 60-70-tallet, så i den grad du er opptatt av tilpasning til eksisterende bebyggelse så er vel dette neppe stedet å ta kampen for klassisk arkitektur.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Follo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 09 Nov 2022, 17:34

    Annevanne wrote: 09 Nov 2022, 15:31
    Det jeg vil si er at det er mer strukturert enn visse andre prosjekter her, byggene ser ut til å være plassert med mål og mening. Problemet er at arkitekturen er som vanlig stygg og gørrkjedelig, skulle gjerne sett noe litt mer ambisiøst. I området er det vel noen store og vakre klassiske bygg med mindre jeg tar feil, jeg blir litt bekymret for at slike kjedelige minecraft bokser kan forsøple for området.
    Tja, det kommer an på hva du definerer området til å være, men den såkalte urbygningen og de bygningene rundt det ligger på andre siden av Kirkeveien for disse planene.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests